Finndjävel skrev:
Luften in är kall och sjunker nedåt medan aggregatet värmer varmluft som stiger uppåt. Det borde betyda att luften cirkulerar bättre och man undviker att all kalluft samlas på golvet? Samma princip använder man ju med element inomhus när man placerar dem under fönster.
Nja, detta med att placera radiator under fönster har med kallras göra och speciellt tidigare när fönster hade dåliga isolervärden, det kunde man motverka genom att placera värmekälllor under dem.

Om ni läser i anvisningen från Harvia som det länkades till och som definieras som finsk variant så står det, citat:
"Placering av tilluftsventil. Om ventilationen är maskinell placeras tilluftsventilen ovanför aggregatet. Vid självdragsventilation placeras tilluftsventilen under eller bredvid aggregatet."

Känns som det blandas ganska friskt mellan bastu placerad inne i ett hus och vedbastu i förslagen ;)

Hade jag gjort ventilationen hade tilluft hamnat nere vid aggregatet då man inte vill ha en springa i en ytterdörr som denna bastudörr blir och sedan finns det bara en plats för frånluft och det blir på andra sidan dörren över fönstret. Övriga väggar mynnar in i huset och ditt vill man ju inte ha frånluften. Och att dra långa frånluftskanaler med självdrag blir inte bra utan endast en kort genomföring i väggen gäller.

Sedan är det faktiskt inte så där viktigt i en liten bastu, varje gång man öppnar dörren får man en bra luftväxling.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
AndersS skrev:
Nja, detta med att placera radiator under fönster har med kallras göra och speciellt tidigare när fönster hade dåliga isolervärden, det kunde man motverka genom att placera värmekälllor under dem.
Precis, man lägger dem under fönstret för att motverka kallras. Och vad är kallras?

Kallras innebär att luften innanför fönstret kyls ner, sjunker till golvet vilket leder till kalla och dragiga golv. genom att placera en värmekälla under fönstret får man varmluft som söker sig uppåt under den kalla luften som söker sig nedåt. Detta skapar en rotation som gör att luften börjar cirkulera vilket leder till en jämnare värme i hela rummet.

Kvalitetsskiss i paint:
kallras.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Nu jobbar exemplet med kallras att befintlig inneluft kyls, dvs den jobbar med små tempskillnader på kanske bara några få grader men som vi känner. I ts bastu tillförs kall uteluft vintertid och den vill man ska passera genom aggregatet för att värmas innan den cirkuleras. Det jag ser som risk är att uteluften inte hinner bli tillräckligt uppvärmd, men det kanske fungerar då jag inte badat i någon sådan bastu.
 
AndersS skrev:
Nja, detta med att placera radiator under fönster har med kallras göra och speciellt tidigare när fönster hade dåliga isolervärden, det kunde man motverka genom att placera värmekälllor under dem.

Om ni läser i anvisningen från Harvia som det länkades till och som definieras som finsk variant så står det, citat:
"Placering av tilluftsventil. Om ventilationen är maskinell placeras tilluftsventilen ovanför aggregatet. Vid självdragsventilation placeras tilluftsventilen under eller bredvid aggregatet."

Känns som det blandas ganska friskt mellan bastu placerad inne i ett hus och vedbastu i förslagen ;)

Hade jag gjort ventilationen hade tilluft hamnat nere vid aggregatet då man inte vill ha en springa i en ytterdörr som denna bastudörr blir och sedan finns det bara en plats för frånluft och det blir på andra sidan dörren över fönstret. Övriga väggar mynnar in i huset och ditt vill man ju inte ha frånluften. Och att dra långa frånluftskanaler med självdrag blir inte bra utan endast en kort genomföring i väggen gäller.

Sedan är det faktiskt inte så där viktigt i en liten bastu, varje gång man öppnar dörren får man en bra luftväxling.
Om jag går på ditt exempel här. Ska jag inluften mellan laven och aggregatet , eller mellan dörren och aggregatet? : Bastuskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bastuskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blir nog bättre... skulle jag tro iaf.
 
Om jag får lägga til en liten kommentar gällande detta, Anders. Jag tycker inte ngn blandar in bastu in i hus och vedeldat utebastu. Det jag försökte få fram var en jämförelse och kommentar varför ventilation i en elbastu inte nödvändigtvis fungerar bra.
Flera instruktioner beskriver tilluft(också vid självdrag) över stenmagasin då elaggregat skapar inte nog uppdrift för att blanda luften och resultatet är kallt nede vid golvet/dragigt.
Tilläggsmoment i detta är aggregat som placeras på golvet där luften inte passerar genom så bra.
Också ngt oenig i att små bastun är det mindre noga med ventilation. Jag skulle påstå tvärtom. Det är i små rum luften blir fortare dålig. Det är också mindre trafik då det är få personer som badar samtidigt. Sitter man två personer i en liten bastu där luften är dålig, så orkar man inte sitta länge. Har badat i några sådana och det blir FORT obehagligt och man vil bara ut.
Mvh
Sakke
 
I detta fall så har Harvia rekommendation på att placera tilluft vid sidan av aggregatet, då tror jag det är det samma vilken sida det är
Mvh
Sakke
 
drsakke skrev:
I detta fall så har Harvia rekommendation på att placera tilluft vid sidan av aggregatet, då tror jag det är det samma vilken sida det är
Mvh
Sakke
Jag tänkte mera om det är risk för kyla om det är närmare laven. Det här aggregatet ska sitta alldeles nere vid golvet. Så nära som 5 cm ifrån . Men man bör kanske se till att man kan komma emellan för rengöring.
 
Kylan kommer att finnas vid golvet och där kommer det att vara kallt oberoende av placering då golvet i den ouppvärmda bastun inte kommer att hinna bli uppvärmt under ett bastubad. Du kommer att uppfatta att det är svalt ungefär till uppkant av aggregatet. Jag kan se motsvarande även på vår inomhusbastus glasdörr när man skickar på vatten att den bli immig, från underkant av aggregatet, sedan torkar den från överkant så det blir att immigt område som motsvarar under/överkant på aggregatet.

Sedan var det rekommendationen från Harvia att inte sätta tilluften i närhet av tempgivaren, så du får kolla var den sitter på ditt aggregat. Tror inte det är så känsligt men sitter den sidan kan man välja att placera tilluften på den andra. Såvida du inte har en separat extern givare.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Men jag fick ju just lära mig att en bastu med elaggregat inte ska vara under noll grader, för då kan elektroniken ta stryk. Iaf enligt killen på Harvia. Erfarenheter där?
 
MayaLisa skrev:
Men jag fick ju just lära mig att en bastu med elaggregat inte ska vara under noll grader, för då kan elektroniken ta stryk. Iaf enligt killen på Harvia. Erfarenheter där?
Ingen större skillnad om du har 5-10 grader, du får minimalt med värme vid golvet på så kort tid som bastun används.
Och sedan när du badar så kommer kroppen att ställa in sig på 70-90 grader så sticker du ned benen på golvet så kommer det att kännas kallt. Det gör det även med en innebastu där man håller 20 grader.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.