Golv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tjenare, upptäckte att mitt golv är "isolerat" på följande sätt vilket resulterar i att vi har jättekalla golv hemma! Planerar nu att ta riva upp alla golv och isolera rätt. Bör inte Mineralullen ligga tätt mot spånskivorna i golvet? Eller vad vore bäst att göra i min situation?
 
Ska inte säga att jag vet bästa konstruktionen, men min erfarenhet är att laminat är väldigt kallt att gå på, året runt.

Tycker parkett känns betydligt varmare.
 
  • Gilla
Tronk
  • Laddar…
Jo det har jag också hört, huset ska endå renoveras så undrar om man borde ta opp golven samtidigt och isolera om?
 
Luftspalten måste väl vara till för ngn form av ventilation, annars förstår jag inte varför man gjort som det ser ut. Den borde väl iof ligga under isoleringen i så fall... Kanske man haft luftburen golvvärme?
Hur som helst är det viktigast att isolera runt ytterväggarna, annars drar det lätt kalluft från ytterväggen under golvet.
 
Hur upptäckte du att dina golv har sådan konstruktion?
Hur tjocka är dom olika lagren?
Hur ser golvkonstruktionen ut precis vid ytterväggarna?
Hur ser ytterväggkonstruktionen ut precis vid golvet?

Precis som PO_ skriver så är oftast laminat "kallare" än parkett. Misstänker att det är samma fenomen som träbänk kontra stenbänk, en träbänk är "varmare" att sitta på än en stenbänk. Alltså det har att göra med vilka material det är och hur dom leder/isolerat värme/kyla.
 
Vet att det sparades in me isolering i golvet när huset byggdes, samt att dom kanske inte riktit vet vad dom höll på med! Någon luftburen golvvärme har aldrig funnits dock.
 
Började undersöka saken, borrade hål i golvet och stack ner en kamera, kan inte svara på hur konstruktionen ser ut vid väggarna före jag river golvet.. Skulle gissa att det är ca 100mm isolering samt 100mm luftspalt före golvskivorna
 
Är golven kalla eller känns dom bara kalla? Laminatgolv upplevs kallare än t.ex trägolv även om de håller samma temperatur
 
Ledning, strålning och strömning är att tillämpa vid val av material på utsatta positioner som:
- Golv.
- Väggar.
- Tak.
- Isolering.
Att ett golv verkar kallare än ett annat är helt rätt.
Gör ett test och lägg ut olika skivor av, plåt, trä, plast, glas, gummi i samma rum och gå på dessa, det kommer att kännas olika varmt/kallt att gå på dessa, fast de har samma temperatur.
Vill man ha "klickgolv" bör man ha huset anpassat efter det, alltså i ett rum som man inte kommer att gå barfota i, eller så höjer man värmen i det rummet men det kommer fortfarande att uppfattas som ett kallt golv om man inte har tillskott av värme i golvet.
Vill man ha "varma" golv så är det att föredra olackerade trägolv eller golvvärme.

Ts, ditt golv har troligtvis inget fel i konstruktionen om det bara är tätt, det får alltså inte dra in i hålrummet av luft för att den konstruktionen skall fungera, men golvet kommer alltid att kännas kallt med det ytskikt du har oavsett isolering.
Mvh P-A
 
T.ex i mitt ena rum på 10m2 sitter ett batteri på 600w där mättes igår yttemp på golvet 11 grader.. Rumsvärme ca 22 grader, det måste ju slippa å dra under golvet då? Utetemp igår ca -7 grader.
 
Stämmer, men om du hade haft obehandlat trägolv och termometern på samma ställe hade det troligtvis visat ungefär samma temperatur men om du provat att ställa dig barfota på respektive golv så hade det känts varmare på rent trä....
Som sagt det är flera faktorer som spelar in, inte enbart yttemperaturen, värme absorption, reflekterings förmåga.......listan är lång.
Men det verkar som om golvet inte har något "tjuvdrag" bara fel ytskikt på rätt underlag!
 
Hursomhelst skall golven ändå upp, hur bör jag isolera för att få varmare golv? blir iaf att byta ut golvytan mot parkett!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.