På Swedroid säger de att man ska ladda den så ofta man kan, eftersom Litiumbatterierna inte mår bra av att inte vara fulladdade...
 
Enligt ett par oberoende tester för ett par år sedan spelar laddningscykler och nivåer inte någon roll för livsläng och kapacitet på batteriet. Det är istället den ojämna kvalité på tillverkning som mest avgör, alltså tur eller otur när du får din telefon/platta.
Har du många "dåliga" celler i ditt batteri kommer de att fungera sämre och/eller leva kortare tid, alldeles oberoende hur du försöker ladda (eller ladda ur) i olika omgångar...

Det samma gäller i viss mån med "power packs". Köper man ett dyrare märke får man också (normalt sett) celler med bättre kvalité och därför bättre livslängd och kapacitet.
Dock är det tyvärr så att bättre kvalité ofta är mer än dubbelt så dyrt och dubbelt så länge eller dubbelt så mycket kapacitet får du INTE. Då är det alltså betydligt mycket mer effekt per krona om du köper två billigare, dock väldigt mycket sämre för miljön...
 
De flesta batterier i mobilen är ju bara en "cell".

Sen upplever ju de allra flesta också just att batteriet med tiden tappar kapacitet. När telefonen är ny så kan man klara sig två dagar utan att ladda, men efter nåt år så bara "dör" telefonen efter en dag, trots att batterimätaren visar 30% batteri kvar.

Jag kan sträcka mig till att appar kan påverka förbrukningen, men att telefonen stänger av sig trots att det står 30% kvar har jag svårt att härleda till att appar drar mer batteri.
 
Nerre skrev:
De flesta batterier i mobilen är ju bara en "cell".
Jo, det har du rätt i men jag tänkte inte bli så teknisk och tänkte att benämningen "cell" gör det generellt förståbart... :)
Men, visst för en celliga Li-ion handlar det ju mer om noggrannhet i tjocklek och avstånd mellan membran/lager... :)
 
Nerre skrev:
Jag kan sträcka mig till att appar kan påverka förbrukningen, men att telefonen stänger av sig trots att det står 30% kvar har jag svårt att härleda till att appar drar mer batteri.
Stänger enheten av sig plötsligt vid 30% så är det fel på batteriet eller enheten. Till skillnad från många andra batterityper så är det väldigt lätt att mäta hur mycket laddning som finns kvar i litium-jon-batterier. Laddningsnivån är linjär mot spänningen. Laddar man ur helt så klarar batterierna inte lika många cykler. För kritiska applikationer där man vill maximera livslängden håller man sig hela tiden inom 30-80%, dvs man laddar aldrig ur helt och man laddar aldrig fullt.

Mer info:
http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
http://batteryuniversity.com/learn/article/premature_voltage_cut_off
 
Så du menar att alla mobiltelefoner jag har ägt som har haft Litiumbatterier har varit trasiga eller gått sönder eftersom de efter 1-2 år börjat stänga av sig trots att batterimätare visat att det funnits laddning kvar i batteriet?

För så har det blivit med alla mobiler jag haft, även med alla batterier till de mobiler som har enkelt utbytbart batteri.

Sen att det skulle vara linjärt mot spänningen, var har du fått det ifrån? Alla utveckling av batterier går mot att hålla cellspänningen så konstant som möjligt.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_state_of_charge

While voltage-based SoC works reasonably well for a lead acid battery that has rested, the flat discharge curve of nickel- and lithium-based batteries renders the voltage method impracticable.
 
Redigerat:
Det verkar stämma att det inte är linjärt. Jag har lurat mig själv av det faktum att man kan avgöra när litium-jon-batterier är tomma och full-laddade genom att mäta spänningen (spänningen ändrar sig mycket i början och i slutet). Då blir det plötsligt mycket enklare att förklara varför dina telefoner har dött tvärt vid 30%. Telefonen mäter förbrukningen och försöker räkna ut hur mycket som är kvar. När batteriet blir sämre stämmer inte beräkningarna:

https://www.androidpit.com/how-to-calibrate-the-battery-on-your-android-device
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.