Hej!

Vad är best practice när det gäller ångspärr och fönster?

Angsparr.jpg

Lösningen jag hittat när jag sökt är exempel A med varierade tejpprodukter som avslutas mot fönstret. Tyvärr hittar jag ingen information till varför man avslutar på detta sätt. Finns det en poäng med att avsluta mot fönstret eller kan man istället göra som i exempel B och lägga plast remsor som går igenom väggen innan man sätter i fönstret och sedan tejpa ihop dem med plasten på insidan? Skapar man sig problem genom att låta plasten gå genom hela väggen?
Eftersom själva karmen och fönsterbågen består av trä är ju inte fönstren ångtäta i sig själva.

Förutsättningar: Stomme och fönster är av trä.
Utifrån och in: 22 Panel, 28 mm luftspalt, 240 mm regel och isolering, ångspärr, 45 mm regel och isolering, 11mm osb, 13 mm gips.
 
Tack för tipset, dock sett den tidigare. Fiskarheden gör en ”A”, men jag är nyfiken varför de gör på det sättet och inte ”B” eller på något annat sätt.
 
Hejsan!

Jag har gjort enligt B (även om jag inte låtit plasten gå utanför fönsterkarmen, utan skurit den så att den hamnar några centimeter innanför karmen. Sedan har jag drevat och sist klämt in en bottningslist (rund skumgummilist). Mellan bottningslisten och byggplasten respektive fönsterkarmen har jag lagt diffusionstät fogmassa.

Detta enligt:
http://www.traguiden.se/konstruktio.../vaggar/fonster-i-yttervaggar/principlosning/

Mvh
Magnus Axelsson
 
  • Gilla
AntonVisco
  • Laddar…
Tackar!
Vad bra, då kan man göra på båda sätt. Då ska jag bara bestämma mig vilket jag ska använda.
 
  • Gilla
Mr Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.