Fortsätter mina utforskningar av snickerikonsten som jag tycker om mer och mer, ju mer jag håller på. Just nu pysslar jag med något som jag tänker mig skall bli en hatthylla. Jag har några väldigt fina, grovsågade alplank som jag tyckte hade en otroligt kraftfull och intensiv färg. Så här såg en av dem ut före rikthyvling:
al-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytan är grov, sågad med motorsågsklinga och har legat och torkat på strö i ouppvärmd lada från mars till början av oktober. Därefter i uppvärmd och ventilerad snickarbod fram tills nu.


Såhär ser samma planka, samma sida ut nu, efter rikt samt planhyvling. En otrolig färgförändring.
Den observanta kan också notera att plankan även är klyvd i 3 delar och därefter ihoplimmad igen, detta för att få en formstabilare skiva.
al-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad är det som orsakar detta? Är det UV-ljus eller är det luftens syre? Eller kanske något helt annat? Kommer plankan bli lika rödaktig efter att få ligga ytterligare 6 månader obehandlad?



Al är för övrigt oerhört vacker och jag gillar att jobba med det. Detta är samma planka fast andra sidan.
al-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

al-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag upplever samma färgskiftning med körsbär som är rödaktig först och blir ganska blek efter några år. UV? Knappast för det ligger i mörka källaren.
 
Har också en del Al på tork därhemma och jag har sett samma färgskift vid hyvling, byggde senast några brickor av det. Om jag har förstått det rätt så är det luftens syre som får ytveden att oxidera och bli rödaktig.

Tycker också att det var ett trevligt virke som bearbetar bättre än furu men inte är lika hårt som exempelvis ek. Dock känns det inte som ett bra val till exampelvis möbler då det nog är lite väl mjukt. Själv är jag sugen på att testa ask av den anledningen.
 
Ok, det kanske inte är så men jag tyckte det kändes mjukt när jag jobbade med det senast.

Informationen om oxidation kommer härifrån:
http://www.tracentrum.se/media/10530/Fakta_om_l%C3%B6vtr%C3%A4.pdf

Såvitt jag har förstått det så skiljer man även på gråal och vanlig al, kanske är den förstnämnda mjukare...?
 
Om jag inte minns fel så är al formstabilt, användes till möbler som skulle faneras tror jag, har även sett lådor, dvs inte front men resten gjorda i al. Käns som korta fibrer kutterspånet blir sprött..
 
Redigerat:
När jag sågar planken av al är den lika ljusa som när du hyvlat. Sedan efter bara någon vecka så kommer den röd/orange tonen gankas fort.
 
leby skrev:
Om jag inte minns fel så är al formstabilt, användes till möbler som skulle faneras tror jag, har även sett lådor, dvs inte front men resten gjorda i al. Käns som korta fibrer kutterspånet blir sprött..
Stämmer, vet att jag läst att bordet Superellips av Bruno Mattson har en kärna av stavlimmad Al. Just för att det är så pass formstabilt.
 
En klassisk användning av al är/var träskobottnar. Flera träskofabriker hade egna alskogar. Att materialet fick stor konkurrens av björk, beror till stor del på bristen på al.
I förindustriell tid var al ett av de vanligaste träslagen till möbler, framför allt till stolar.
Som dekorativt fanér användes alrot.
Oljad al ger en fantastiskt vacker flammig yta som pryder vilken salong som helst …
 
  • Gilla
Deduhej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.