Med gammalt mög menade jag ursprungligen tex 2 säckar av barnens urväxta skor och stövlar,,, tjocktv bokhyllor från -80 talet mm. Allt detta betalar fb några tior per enhet för och det blir en rund slant i slutändan. Att TS öht inte hade nåt gammalt mög är väl då bara att beklaga och förmodligen är det även lite unikt.

Jag antar att ålderavdraget är borttaget även om jag tvivlar, när min kåk brann fick jag speca hur gamla alla vitvaror och ytskikt mm var så att åldersavdraget kunde räknas fram, men här snackar vi ju uthus och 15år senare,,,,

Hursomhelst lycka till och försök att inte blanda in så mycket känslor för det går sällan ihop med att samtidigt vara pragmatisk som ofta är nödvändigt i dessa situationer.

Behöver Ts ett proffs att prata av sig hos pyntar nog Fb även för det om det skulle dra kostnad.

/C
 
krokodilen73 skrev:
Med gammalt mög menade jag ursprungligen tex 2 säckar av barnens urväxta skor och stövlar,,, tjocktv bokhyllor från -80 talet mm. Allt detta betalar fb några tior per enhet för och det blir en rund slant i slutändan. Att TS öht inte hade nåt gammalt mög är väl då bara att beklaga och förmodligen är det även lite unikt.

Jag antar att ålderavdraget är borttaget även om jag tvivlar, när min kåk brann fick jag speca hur gamla alla vitvaror och ytskikt mm var så att åldersavdraget kunde räknas fram, men här snackar vi ju uthus och 15år senare,,,,

Hursomhelst lycka till och försök att inte blanda in så mycket känslor för det går sällan ihop med att samtidigt vara pragmatisk som ofta är nödvändigt i dessa situationer.

Behöver Ts ett proffs att prata av sig hos pyntar nog Fb även för det om det skulle dra kostnad.

/C
Du blandar ihop byggnad och lösöre!
Återigen,precis de jag skrev innan :)
Lösöre är det åldersavdrag på....därav är kylskåpet som vi hade i baren på övervåningen i festlokalsdelen inte värt ett dugg eftersom det var inköpt 2009 när vi flyttade in!
Eller inte vet jag men får vi ett par hundralappar så är det ju bra!

Helt klart pratar vi olika språk....du har varit med om en brand och där verkar det ha gått åt skogen helt med försäkringsbolaget !
Förklara gärna vad som hände!
Det är liksom därför jag frågade mig fram här.....

Självfallet förstår jag om du tycker att det är stor skillnad på "uthus" och en bostad!
Men grejen är att vi hade mer av värde i uthuset än inne pga att vi renoverar.....vi har typ noll i förvaringsmöjligheter inne och har ännu inte kommit fram till hur vi ska få till det med garderober och förvaring då huset är jäkligt knepigt eftersom det varit 4 lägenheter och 2 enkelrum åt stinsar och lokisar....

Med värde menar jag både pengavärde och den sentimentala biten som fotografier,arvegods osv....

Själva byggnaden i sig VAR unik!
Vi pratar inte om nån gammal fallfärdig avlång lada som vi vräkt in sånt vi inte orkat åka till tippen med,sen om vi är unika som INTE har gammalt mög travat i 160 kvm "uthus" vet jag inte ;)

Om vi ska komma till de du menade med gammalt mög så ska det isf möjligen vara dom 3 sopsäckarna med lego efter dom större barnen och barnens saker dom gjort i skolan och fotografier,men barnkläder skor gamla ikea möbler osv som du påtalar hamnar antingen i nån insamling eller så slängs det på tippen.....

Men jag måste för det fråga,menar du alltså att man gjorde åldersavdrag på ert hus?
För mig låter det helt galet,för om man då bor i en villa som är byggd -69 som vårt förra hus och de brinner ner lär man ju få en barack :-O

Vi har en fullvärdesförsäkring = uthuset och boningshuset är exakt likadant försäkrat och lösöret har ett tak på en miljon....

Jag vet inte om du missförstått mig från början med vad det är för slags byggnad som brunnit.....men för mig är det inte konstigt att det är med sorg jag ser en antik byggnad stå i ruiner....på somrarna kom det turister,gamla damer och herrar som en gång i tiden varit sommarbarn eller som bott här som barn och det har varit fantastiskt att få höra deras historier när dom knallat runt på gården och i uthuset....dock står dassen kvar,alltid nåt ;)
Och ja,fb betalar om man behöver hjälp!

Men återigen,berätta gärna VAD som gick snett för er!
Vi är långt ifrån i mål än och vet varken ut eller in hur vi vill göra så vad som helst kan hända än så länge.....och det är väl de jag bävar för!


//Jossan
 
ToRy skrev:
Misstänker att krokodilen med LF menar Länsförsäkringar och då var det troligen det bolag han själv hade försäkring i vid sin egen skada som han nämner för några inlägg sedan...?
Sen tror jag att du läser in lite för mycket i krokos sätt att uttrycka sig. Förvisso nämner du tidigt att det fanns mycket prylar med stort personligt värde för dig/er, men samtidigt är det nog rätt normalt att förråd och gamla lador innehåller en stor del av just "gammalt mög". Alltså gamla prylar som man inte slängt av den enda anledningen att de inte är i vägen tillräckligt för att man ska bry sig om att slänga dem. Kroko kan ju inte vet att ni inte hade något sådant alls menar jag...

Hur som helst, jag tycker det låter som att det bästa alternativet för er är att ta det väldigt lugnt. Börja inte hamstra gamla möbler som ersättning för de som försvann. Ni har ju ingenstans att ha dem! Du nämnde att ni skulle fixa en container för att förvara barnvagnar och liknande i. Gott så, men ställ inte in en massa grejer som ni inte använder regelbundet! Fundera länge och väl huruvida ni vill få byggnaden återuppförd eller om ni vill få cash i näven. Som du beskriver det finns det bara ett alternativ för er - färdig byggnad. Jag får intrycket av att du inte vill/orkar vara involverad i ett bygge av den här storleken själv? Det kanske ändrar sig med tiden så fundera!

Sen det här med att ha ett bygge på tomten hela sommaren och resten av året. Det finns ju inget som säger att bygget skall starta i morrn, snarare tvärtom. Rivningslov och bygglov ska fram, det tar tid. Framförallt ska NI fundera och bestämma er. Låt det ta tid! Jag tror knappast ersättningen rinner er ur händerna om ni inte har bestämt er inom en vecka. Kanske är det bättre att låta bygget börja till sensommaren? Med lite tur klart innan nästa sommar?

En annan viktig sak som jag förstår är svår så här tidigt; acceptera läget! Ju snabbare du kan acceptera att tomten KOMMER vara en byggarbetsplats under lång tid, desto enklare tror jag det blir för dig att se möjligheterna.

Mvh,
ToRy

Hej :)
Ja kanske uppfattar man det som att det är skit man förvarar i ett uthus :p
Nu har ju inte hela rasket brunnit upp tack och lov och därav så kan åtminstone försäkringsbolaget bilda sig en uppfattning om vad vi haft detta till :)

Det ÄR en speciell byggnad och jag vet inte om vi är så speciellt unika som har en byggnad på gården som det är lite "Ernst" över till viss del och som dessutom har en historia....

Om det hade varit en lada med enbart en massa skit i så tror jag inte folk velat hyra här för att ha bröllop dop och stora fester/kalas ;)

Därav har vi heller inte kunnat släpa in en massa skit,nog för att det nu (eftersom det är vinter) är ännu mer förvaring med åkgräsklippare snöslunga trädgårdsgrupper pooler och partytält ! Men de säger väl sig självt att de måste in under vintern :)

Och visst kanske jag kan se en form av idiot i mig när det kommer till ordning och reda :p
Men har man knappt några förvaringsmöjligheter inomhus så man måste förvara mycket i ett annat hus så lär man ha ordning och det är därför vi haft allt sorterat och i ordning :)
Men det är fasiken så mycket lättare om tonåringarna kan gå ut till den varmbonade delen och allt hänger snyggt och prydligt,eller att man har allt märkt med vems det är så man bara behöver rycka åt sig en förvaringslåda så vet man att där i ligger mina termobrallor.....
Äsch,det är knepigt att förklara,men vi är en stor familj och det finns inte en möjlighet att om vi bara kommer till kläder,förvara allas ytterkläder inomhus i en hall som är typ 1 meter bred och 4 meter lång med 6 dörrhål en trapp och 2 fönster (en f.d trappuppgång),hatthyllan har vi ex vis på väggen i trappen och skoställ får inte plats så vi har skorna i trappen :p

Alla lever vi olika och har olika sätt att lösa taskig förvaring på och på landet löser vi det så här hahaha !


Ang bygget så är vi inne på att be dem börja efter sommaren men att göra klart med alla ansökningar redan nu,men först och främst så vill vi se en ritning på HUR man tänkt att återskapa byggnaden......ska den återskapas så vill vi att det ska vara så likt som möjligt men frågan är om bjälkar i taket och de stuket ens är aktuellt?

Att jag har svårt att acceptera är för att man tror att det är elementet som jag ställde in för att få extra varmt där inne som kortslutit....ångrar bittert att jag inte höll lite koll,men faktum är att det föll i glömska,meningen var att jag skulle ha gått och sänkt effekten på det men dagarna gick utan att jag ens tänkte på att jag ställt det där :/
 
Odjuret skrev:
Jag kan tänka mig att Ni missuppfattade varandra... Det är lätt hänt på ett forum. Du förstår nog fullständigt hur TS känner sig.
Gammalt skräp, det är vanliga man har i gamla uthus. det är nog därför man uttrycker sig som man gör. Dock så finns det undantag, TS var det undantaget. Det värsta med en brand känner jag är nog den sentimentala biten. Trots allt så finns det en hamster i oss alla :). Den biten är omöjlig att värdera. Den där IKEA stolen som för vissa bara är skräp kan vara väldigt värdefull för någon annan...
Självklart är det viktigaste att man överlevde! Men sen kommer tankarna på allt man förlorat. Jag är själv materialistisk till en viss del. Det är lika bra att erkänna!

TS, prata med din handläggare om hur bråttom det är med att Ni ska bestämma Er. Han förstår säkerligen att det inte är så lätt att bestämma sig, allt är dessutom så nytt ännu. Man måste få landa ordentligt först.
Ja ungefär så är det ju :)
Självfallet är vi jätteglada att ingen av oss kom till skada och att branden inte spred sig till boningshuset!
Vinden låg helt rätt hela tiden och brandkåren var enorma....dom kom från 4 olika orter med full styrka!
Landa är precis vad man behöver göra och vi får väl se vad som händer.....just nu känner jag mig som en papegoja som bara återupprepar mig ;)
Men som jag skrev här precis ovan så är det kanske svårt att tolka begreppet "uthus" .... kanske uppfattar man det rakt av som en gammal lada med krims krams som man inte orkat åka till tippen med :)

I sommar skulle egentligen allt i hemmet ha kommit och gjort ett reportage och fotat i uthusets bagarstugsdel och den inredda logen :)
Jättetrist att dom inte hann komma!! Men men,sånt är livet!
 
Du har ju redan koll på det så återigen lycka till!

/C
 
krokodilen73 skrev:
Du har ju redan koll på det så återigen lycka till!

/C
Näe tyvärr har jag ingen koll på vad som gick snett för er och om det var åldersavdrag på er fastighet.....
När vi fick fuktskadan på övervåningen så fick vi ingen ersättning alls för ytskikten i badrummet pga att tidigare ägare inte konstruerat de enligt konstens alla regler,så badrummet på 18kvm fick vi bekosta själva ur egen ficka trots att försäkringbolaget vid tecknande av försäkringen godkänt allt vid besiktningen.....
 
Generellt så finns det åldersavdrag både på lösöre och byggnad. Däremot så finns det på just byggnader oftast ett tak för åldersavdraget vilket blir applicerbart vid en totalskada, dessutom tillkommer att på fastighetsförsäkringar är det inte alltför ovanligt att åldersavdrag kan minskas eller tas bort med diverse tilläggsförsäkringar eller paket exempelvis allrisk Villabyggnad, husplus eller liknande.

Tar bara och klipper in ett exempel från Folksam men det ser liknande ut hos de flesta bolag.

Så TS kanske har villkor som stipulerar ersättning utan åldersavdrag på byggnad vilket som sagt inte är helt ovanligt främst med vissa tillägg, så såg det dock inte ut förr i tiden och är inte heller automatik för alla försäkringskunder varpå Krokodilen högst sannolikt hade ett åldersavdrag.

Som sagt vid sådana här totalskador är det vanligast att åldersavdraget slår i taket på 100 -150 000 kr däremot är det inte heller ovanligt att återuppbyggnad de facto höjer fastighetsvärde med motsvarande eller högre belopp. Mycket möjligt att TS byggnad dock inte skulle innebära en värdehöjning utan detta är generalisering förstås.

"C42. Åldersavdrag görs på återställandekostnaden för material och arbete för varje byggnadsdel
eller del därav enligt tabellen nedan. Åldersavdraget görs för ålder och slitage. Det innebär
att du måste betala en del av den standardförbättring som faktiskt uppkommer efter en reparation
då man byter gamla saker mot nya. Huvudregeln är alltså att du varken ska vinna eller
förlora på en skada. Ju närmare du kommit den tidpunkt när rör, ledningar, tapeter och ändå
måste bytas ut desto högre är avskrivningen. Avskrivningen görs på hela skadekostnaden det
vill säga både arbete och material. Byggnadsdels ålder beräknas från tidpunkten då den första
gången togs i bruk.
Vid återställande av ”installation utomhus” (till exempel rörsystem i mark) tillämpas installationens
åldersavdrag på hela kostnaden för återställandet, det vill säga inklusive friläggning
(även rivning) och återläggning.
Avdraget är begränsat till 80 procent för byggnadsdel som före skadan var funktionsduglig.
Denna begränsning av avdraget gäller dock inte för skada som ersätts enligt punkt B4 (kortslutning,
överslag eller överspänning) eller B14 (skada på hushållsmaskiner och installationer),
där åldersavdraget således kan uppgå till 100 procent. Vid ett och samma skadetillfälle är
de sammanlagda åldersavdragen högst 105 000 kronor.
För tilläggsförsäkringarna Husextra och Borätt Extra gäller ovanstående men med följande
ändringar:
Åldersavdrag på skadade byggnadsdelar begränsas till sammanlagt högst 20 000 kronor. För
skada på byggnadsdelar som enligt ersättningstabellen på nästa sida är avskrivna med 100 procent
lämnas dock ingen ersättning."
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
QJossan skrev:
Näe tyvärr har jag ingen koll på vad som gick snett för er och om det var åldersavdrag på er fastighet.....
När vi fick fuktskadan på övervåningen så fick vi ingen ersättning alls för ytskikten i badrummet pga att tidigare ägare inte konstruerat de enligt konstens alla regler,så badrummet på 18kvm fick vi bekosta själva ur egen ficka trots att försäkringbolaget vid tecknande av försäkringen godkänt allt vid besiktningen.....
Försäkringsbolaget godkänner generellt sett inte eller nekar något före en skada. Det är inte ovanligt att vid tecknande av försäkring skicka ut en representant för att undersöka vissa standarddelar av fastigheten, detta är dock ej för att godkänna eller neka något även om det kan hända.

En sådan undersökning är helt enkelt av två syften där nummer 1 är högt övervägande faktorn

1: Vid en ansvarsflytt från ett försäkringsbolag till ett annat finns det en branschöverenskommelse som stipulerar hur ansvar skall fördelas. Första 30 dagarna vid en överflyttning åligger ansvaret det tidigare bolaget, dag 31-60 är det ett delat ansvar och från dag 61 övertas det försäkringsrättsliga ansvaret av nya bolaget.

Därför skickar nya försäkringsbolaget ut en egen representant för att försöka upptäcka ev skada och kunna hantera denna skada under tidigare försäkringsbolagets ansvar.

2: En viss del säljande och marknadsförande effekter har setts vid sådana undersökningar vilket ökar motivationen för att tillhandahålla detta.
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
Hmm vet inte varför denna tråd är stängd. Fortsätt håll diskussionen på en saklig och trevlig nivå, vet ej om det ev är jag som kommit av misstag låst.

Hoppas det fungerar nu i alla fall

/Lolle
 
Hmm ja ja,,, hmm,, hur göra.

Tycker det är svårt att skriva då TS inte verkar ta till sig mer än valda delar.

Inget gick snett för oss utom själva branden då. Jag betalade 280k för huset 1996 och fick bygga för 2,5 msek 3år senare. Motsvarande bygge idag skulle gå till mellan 5 och 6 msek.

Jag har redan skrivit det Lolle klippt in från Folksam dock trodde jag att taket var bb-baserat och även för 15år sedan var taket 105k.

Om TS ej har åldersavdrag beror det inte på att hon har just en fullvärdesförsäkring utan på extra tilläggsförsäkring som Lolle skriver eller så har TS missuppfattat skaderegleraren då han ev sagt att byggnadens stomme som sådan omfattas inte av åldersavdrag utan enbart ytskikt och tex panna, spisar mm.

Ett objekt i ett hus kan omfattas av både hem och byggnadsförsäkringen beroende på typ av skada.

Det är så olika hur man ser på saker man drabbas av, branden hände och vad kunde jag göra för att få tillbaka alla gamla prylar man hade = inget = inte mycket att fundera på. (enligt mig och bara mig)

Brandkåren tog 25 minuter på sig och då kan var och en lätt klura ut hur elden utvecklat sig.

Kommer ihåg när gryningen kom och jag såg den totala förödelsen!

Min första tanke var :

"Fyyy fan,,, vilken tur att hela övervåningen brunnit bort, detta kommer fb aldrig att försöka laga/spärrmåla mm utan det måste bara bli rivning och en ny kåk!"

/C
 
Redigerat:
Det lär gå att bli av med röklukt ur trä om man skurar grundligt med vatten och såpa och sedan förvarar sakerna några år i ett gammaldags kallt uthus med jordgolv och bra ventilation genom glesa väggar.

En bekant provade det här efter en brand med gott resultat. Grejorna blev inte fullkomligt luktfria men ändå någotsånär och kostnaden är ju rimlig.
Jag skulle tro att det skulle fungera ännu bättre om man bär ut grejorna i solen någon het sommardag och ställer dem längs en sydvägg så att värmen får verka på träet och sedan in i uthuset igen.

Bara ett tips!
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Det lär gå att bli av med röklukt ur trä om man skurar grundligt med vatten och såpa och sedan förvarar sakerna några år i ett gammaldags kallt uthus med jordgolv och bra ventilation genom glesa väggar.

En bekant provade det här efter en brand med gott resultat. Grejorna blev inte fullkomligt luktfria men ändå någotsånär och kostnaden är ju rimlig.
Jag skulle tro att det skulle fungera ännu bättre om man bär ut grejorna i solen någon het sommardag och ställer dem längs en sydvägg så att värmen får verka på träet och sedan in i uthuset igen.

Bara ett tips!
Hej :)
För 10 år sedan arbetade jag som sanerare så lite koll har jag på sanering efter bränder.....
Problemet är att 75-80% av möblerna är uppbrunna och det finns inget kvar av dem :/
De som finns kvar har elden/hettan varit på och allt är totalt kolsvart eller så är delar av möblerna brunnit så bara hälften är kvar osv :/

Jättesvårt att förklara men för att vara kortfattad så är det för illa för att kunna börja sanera/rengöra.....
Jag tror att det är skillnad på lukt och lukt också :)

Okej om det blir lite rökskadat,att det tar lukt från intilliggande brand som vårt boningshus gjorde men när sakerna har stått mitt i ett hav av eld och vit rök som sen blev svart som totalt bolmade pga övertändning och sen allt vatten från brandbilarna och - 25 grader ute.....träet blir först jättevarmt av branden och sen vatten på de....

Däremot kommer en vän att hjälpa oss med dom gamla ugnsluckorna och andra gjutjärns-saker som finns kvar :)

En vän arbetar kvar på företaget jag arbetade på,jag hade sällan hand om bränder och har inte alls speciellt bra kunskap i det men när jag ringde och frågade fick jag bara svaret : Nej nej nej! Det går inte!
Av den enkla anledningen att vi pratar om för stor brand .....

Men vi har för det plockat ut en guldspegel som låg i ena hörnet av byggnaden där det inte brann,den är invirad i sopsäckar men trots det så luktar det om säcken! Men den ska vi försöka göra något med :)
Skura skura skura,nog för att allt bladguld kommer att försvinna eftersom den redan börjat flaga pga allt vatten men vi får väl spärrmåla eller nåt så kanske det går :)
 
Då så.....
Jag märker att du vet vad du sysslar med. Jag som snickare är fullt införstådd med att det inte finns någon räddning för trä som har brunnit på allvar.

Jag har tyvärr bara blivit van med folk som kastar bort allt som ens har varit i närheten av litet sot och rök....... De flesta människorna är tyvärr funtade på det viset........ men jag tror dig. Om skadan är för stor så finns det ingen räddning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.