Hej! Bor i hus från 1969, flyttade hit för ett par månader sedan. Huset luktar "gammalt", en doft som jag trodde skulle försvinna när jag renoverar. Har blivit bättre, men jag känner det fortfarande när jag kliver in i huset efter varit borta en tid (antar att jag vänjer mig när jag är här varje dag) och i kläderna.

Huset har även källare, och även där känns lukten på något ställe, men det är ingen "källarlukt", utan samma där, luktar unket/gammalt.

Jag ska nu renovera hallen, men misstänker att doften ändå kommer finnas kvar trots att jag målar och tapetserar etc. Någon som har erfarenhet av ozonsanering - med egen maskin eller köpt tjänst av företag som utför denna typ av behandling?

Företagen säger sig ju kunna åtgärda ALLA typer av lukt, är det verkligen så? Kommer lukten tillbaka, eller är den borta för alltid? Funkar maskiner som man kan köpa själv?

Tar gärna emot alla tips och råd jag kan få... Tack på förhand!
 
Om luktkällan finns kvar så hjälper ju en ozonsanering bara tillfälligt.
När ozongeneratorn är borta kommer ju "källan" att fortsätta att generera odören.

Så leta först fram orsaken till lukten. Det kan ju vara ingjutna reglar, fuktigt virke emot källarväggarna eller mycket annat.
För att inte tala om bristande ventilation, som ju inte gör det hela bättre, även om det inte är grundorsaken.

Själv har jag haft bra erfarenheter av OCAB från sanering efter en brandskada här i huset..
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Tänk även på att ozon äter mjukgörare i plaster i tex elkablar.
Hur mycket beror givetvis på hur mycket ozon man utsätter kablarna för.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.