hej,

Vi ska lägga golvvärme och klikers är det tänkt i vår hall. Nu har vi ett laminatgolv som ska väck. Under det ligger det en plastmatta och under det skulle jag tippa på att det ligger någon form utav skivor. Vi har en krypgrund och då träbjälklag.

Min fråga är: Kan vi lägga golvvärme direkt på plastmattan och sen klinkers direkt på det eller är det bättre att lägga golvgips på plastmattan och sen golvvärme och klinkers på det?
Läste att man måste se till så att inte golvet sviktar när man ska lägga klinkers men hur vet man det? Och vad gör man för att stabilisera det då?

Och när man lägger golvvärme lägger man då fixet direkt på slangarna och sen klinkers på det?

Ursäkta många förvirrande frågor.
 
allt ska bort ner till golvspånet, sen ska det primas, läggas armering, kabel eller slang (om det är vattenburet) sen ska det flytspacklas min 12mm (vid el värme) enl tillverkarens rek. vid vattenburen värme sen klinker
 
Vi ska inte ha vattenburet utan vi ska ha el. vi tänkte köpa en sådan färdig matta som bara är att rulla ut. Du menar alltså att vi måste få bort mattan under och allt lim men att vi sen kan lägga golvvärmen på skivorna?
 
S
AgnesRami skrev:
Vi ska inte ha vattenburet utan vi ska ha el. vi tänkte köpa en sådan färdig matta som bara är att rulla ut. Du menar alltså att vi måste få bort mattan under och allt lim men att vi sen kan lägga golvvärmen på skivorna?
finns även som går lägga under fix. behövs inget spackel.
dock lättare att ha det i spackel
 
Allt lim behöver inte bort, sitter det fast så är kan man prima över, men kolla med spackeltillverkaren

ja man kan ju bädda in den i fix men det är ett jäkla bök och hålla på med... en elektriker ska lägga slingan om man ska följa alla regler, och det ska man väl?, så kolla med han innan ni köper nåt...
Oftast är det enklast att köpa löskabel och inte nån på nät.
 
S
nino skrev:
Allt lim behöver inte bort, sitter det fast så är kan man prima över, men kolla med spackeltillverkaren

ja man kan ju bädda in den i fix men det är ett jäkla bök och hålla på med... en elektriker ska lägga slingan om man ska följa alla regler, och det ska man väl?, så kolla med han innan ni köper nåt...
Oftast är det enklast att köpa löskabel och inte nån på nät.
nja. många som vill koppla ström själva hemma
 
min lillebror är elektriker och han kommer lägga golvvärmen. Så det är inget vi kommer pyssla med själva. Men hur var det alltså? Måste vi ta bort plastmattan eller finns det något man kan lägga emellan som gör att vi kan skippa det steget?
Men om man köper lös kabel måste man inte ha spårade skivor då eller något?
Så om vi ska göra det rätt så ska man lägga golvvärmen/slingan och sen flytspackla det och sen ovanpå det så ska man ha fix och sen klinkers?
Har jag förstått det rätt då?
 
Bort med mattan, primer, armering, i armeringen fäster man värmekabeln (gärna lös kabel då det är enklare att få fast) oftast med stripes i armeringen, flytspackel min 12mm, fix och klinker. Använd flytfix om du ska ha plattor över 30x30
 
Tack!!
Vad innebär stripes i armeringen?
 
T
Får jag ifrågasätt varför vinylen ska bort? Jag har själv ett badrum med våtrumsmatta, elslinga, flytspackel och klinkers. Mattan fungerar som tätskikt. Det gjordes 2007 och var inget som varken golvläggare eller elektriker reagerade på.
Har nu liknande funderingar på vattenburen golvvärme i ett par rum med plastmatta som jag helst vill slippa ta bort, men kanske man ska skilja på våtrumsmatta och vanlig vinyl?
 
Ja det får du gärna göra :)
Jag hoppas och tror att du har, nerifrån och upp: golvspån värmekabel flytspackel våtrumsmatta klinker, då är det helt ok.
Även om mattan i TS fall sitter ordentligt fast så spacklar man inte på mattor.
2007 så fanns det bra mattor som tätskikt, en vanlig plastmatta för hall / kök är det oftast iinte, tätskiktsmattorna är homogena det är inte "vanliga" mattor
 
Tack��
Nej, det är inte riktigt den ordningen utan spån, matta, elslinga, spackel och klinkers. Men jag misstänkte förstås att vinylen på vanliga golv är av annan typ. Så jag får nog böja mig för råden ovan om jag vill ha golvvärme ��
 
Vill bara påpeka att vissa fabrikat av golvvärme (el) kräver att armeringen ligger ovanpå kabeln, värt att kolla innan läggning.
 
Stefan N skrev:
Vill bara påpeka att vissa fabrikat av golvvärme (el) kräver att armeringen ligger ovanpå kabeln, värt att kolla innan läggning.
Finns det verkligen det? Det ska vara underkantsarmering enl bbv, annars mister den sin funktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.