Hej

Ska snart påbörja rivning av gammal bastu och bygga nytt badrum inklusive ångbastu. Som redan många påtalat innan så finns ganska torftigt med bilder och information kriing detta. Såhär tänkte jag göra.

- Badrum avdelas med en hel glasvägg ink dörr till bastu.
- Ångbastun blir cirka 4 kvm.
- Ånggenartaor från Tylö (den minsta) ink styrpanel.
- Golvbrunn installeras
- Väggar, golv och tak fuktspärras och kläs med kakel/klinker
- Tak byggs upp med ltning mot ena kortsidan för att undvika hetvattendropp
- Ventilation i yttervägg (Källarplan)
- Tillluft?
- Isolering ytterväggar?
- Medar byggs i asp
- Sittdel installeras uppepå ångenerator
- Någon form av lyse, ideer?

Ni som kan, är jag rätt ute? Någon som har bilder och tips från egna byggen?

En tanke jag har är att kombinera bastun så att den också är dusch samtidigt (Skulle ge mer plats till toalett och handfat samt förvaring)
 
EA_73 skrev:
Hej

Ska snart påbörja rivning av gammal bastu och bygga nytt badrum inklusive ångbastu. Som redan många påtalat innan så finns ganska torftigt med bilder och information kriing detta. Såhär tänkte jag göra.

- Badrum avdelas med en hel glasvägg ink dörr till bastu.
- Ångbastun blir cirka 4 kvm.
- Ånggenartaor från Tylö (den minsta) ink styrpanel.
- Golvbrunn installeras
- Väggar, golv och tak fuktspärras och kläs med kakel/klinker
- Tak byggs upp med ltning mot ena kortsidan för att undvika hetvattendropp
- Ventilation i yttervägg (Källarplan)
- Tillluft?
- Isolering ytterväggar?
- Medar byggs i asp
- Sittdel installeras uppepå ångenerator
- Någon form av lyse, ideer?

Ni som kan, är jag rätt ute? Någon som har bilder och tips från egna byggen?

En tanke jag har är att kombinera bastun så att den också är dusch samtidigt (Skulle ge mer plats till toalett och handfat samt förvaring)

Det var inte många svar du fick där. Hur gick det för dig? Jag håller på med ett liknande projekt och det vore intressant att höra dina erfarenheter. Hur gjorde du tillslut? Vad har funderat bra /mindre bra? Etc.. :)
 
Även jag är inne på samma... Har tittat en del på Tylö Impression men det blir (troligen) billigare att bygga själv.

Jag hade en ångbastu i tidigare hus (färdig kabin) och hade stora problem med att dörren inte var tillräckligt tät. Jag bytte efter ett tag dörren till skjutdörr istället med "släplister" i silikon,

Att hitta en dörr som sluter tätt är viktigt, det blir rejält kalldrag om fötterna annars.

Tilluft behövs om man vill tömma ångan fort genom frånluftsspjäll. Det blev en enorm skillnad när jag lade till tilluftsventil (mekanisk) i den vi hade tidigare. Då försvann ångan ut på några minuter, innan dess fick man ställa dörren lite på glänt så inte ånga puste ut i badrummet.
 
Hej
Det gick bra:)
Bastuaggregat inhandlads på saunainter.com 10 000 kr på bud via deras hemsida.
Det blev ett Harvia 6,6 kw med styrpanel och doftpump. Aggregat installerades i matkällare i anslutning till badrum. Badrumet ligger i källare med betongväggar. Jag byggde nya innerväggar med stålreglar och våtrumsgips. Röret för ånga går mellan betongvägg och nya väggen och kommer ut 25 cm ovan golv inne i duschutrymmet. Detta är avgränsat med glasvägg mot resten av badrummet. Jag har en glipa på 5 cm i botten av dörren samt ett utlopp inne i bastun med Pax-fläkt. Det svåra är att hitta en fläkt som klarar fukten. Har brytare på min och stänger av den innan bastubad. I böraj gick den under bastubad och pajjade och fick bytas ut.
 
Redigerat:
Jaha va roligt! Mycket av det du beskriver är lite av vad jag kommer att göra också. Kommer också att bygga i källaren med stålregel och våtrumsgips. Har även köpt en ånggenerator på 6.6 kr Tylö med panel. Byggde du med dusch i bastun och blev det i så fall bra? Jag kommer att integrera dusch i min är det tänkt. Jag har ju också tänkt bygga min ventilation på spalt under dörren och en ventil, men blev lite orolig när jag läste anders07 inlägg om kalldrag runt fötterna, hur upplever du detta? Vilken typ av dörr använde du förresten? Själv hade jag tänkt bygga det hela på självdrag, men finns det några fler fördelar med mekanisk ventilation annat än att det går fortare att ventilera ut ångan? Isolerade du dina ytterväggar? Jag hade tänkt köra kakel rätt på efter tätskikt. Hur stor lutning gjorde du i taket. Vad sitter ni på i din bastu, byggde du bänkar? Jag planerar att köpa element från saunainter och kakla dessa. Slutligen, vad använde du för belysning. Har själv tänkt mig downlights med ip67 klass (hoppas att det räcker). Många frågor... :) Jag var först inne på att köpa ett färdigt ångrum men ändrade mig. Kul att det är fler som bygger egna ångbastur...ganska tunnt med info om sådana projekt på nätet tycker jag...
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnoras
  • Laddar…
Ok försöker ta frågorna i ordning:)
- Dusch finns i ångbastun. En vanlig dusch med takdusch och separat munstycke med slang. Det funkar bra men det tar ju ett tag att få ner temp efter bastubad.
- kan känna lite drag vid fötterna men inget som besvärar mig.
- har en glasvägg utskuret för integrerade gångjärn för dörr. Blir cirka 4 mm glipa runt om som tätas av genomskinlig plastlis typ litet h.
- mina väggar är isolerade med 70 mm stenull.
- jag har tätat hela utrymmet för bastun med kilto-system. Har gått ut cirka 30 cm utanför bastun med tätskikt. Resten är inte något tätskikt på. Min teori ör att eventuell fukt ska få tränga fram. En modell som jag förstått att flera byggar börjat tillämpa i källare. Rött eller fel em logiskt enligt mig.
- har inte byggt bänkar då det inte finns plats för detta så det blir bra. Har lös bänk och 2 pallar från ike i lackat stål och plastbrädor som liknar grånat trä.
- har använt spotlight med halogen ip68 tror jag det var.
- taket lutar ungefär 6 cm på 1,25 meter. Taket tätades med kiltosystem. Efter detta limmade jag Fibo Trespo skivor i take istället för att kalka. Det blev toppen.
Vh
Andreas
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Perfekt! Jag löser dusch och tätskikt på samma sätt som dig. Dock så kommer jag inte att regla och isolera mot ytterväggar, nöjer mig med dräneringsisoleringen på utsidan. Jag kommer att köpa en ångbastudörr och som sagt sätta med spalt. Våtrumspanel i taket var ingen dum idé kanske gör så där, eventuellt också på de uppreglade innerväggarna. Kommer kanske också att göra ett "fönster" i glasbetong i den ena väggen.
 
Hur löste ni tätskitet i taket med spottar?
Blir inte klok på hur det är tänkt att det ska lösas. Ångan letar ju sig in överallt så det går inte att bygga som ett vanligt våtutrymme.
Tänker mig att lägga tätskitet och sedan bygga ner taket för installationsutrymme.
Tacksam för svar.
 
J Johanbygger skrev:
Hur löste ni tätskitet i taket med spottar?
Blir inte klok på hur det är tänkt att det ska lösas. Ångan letar ju sig in överallt så det går inte att bygga som ett vanligt våtutrymme.
Tänker mig att lägga tätskitet och sedan bygga ner taket för installationsutrymme.
Tacksam för svar.
J Johanbygger skrev:
Hur löste ni tätskitet i taket med spottar?
Blir inte klok på hur det är tänkt att det ska lösas. Ångan letar ju sig in överallt så det går inte att bygga som ett vanligt våtutrymme.
Tänker mig att lägga tätskitet och sedan bygga ner taket för installationsutrymme.
Tacksam för svar.
J Johanbygger skrev:
Hur löste ni tätskitet i taket med spottar?
Blir inte klok på hur det är tänkt att det ska lösas. Ångan letar ju sig in överallt så det går inte att bygga som ett vanligt våtutrymme.
Tänker mig att lägga tätskitet och sedan bygga ner taket för installationsutrymme.
Tacksam för svar.
Jag körde med stålreglar som jag lutade mot dörren för att få avrinning. Stålreglar våtrumsgips samt spottar ip68 som tätades med våtrumssilikon vid montering. Jag klädde taget med Fibo trespo våtrumsskivor. Funkat kanon.
 
E EA_73 skrev:
Jag körde med stålreglar som jag lutade mot dörren för att få avrinning. Stålreglar våtrumsgips samt spottar ip68 som tätades med våtrumssilikon vid montering. Jag klädde taget med Fibo trespo våtrumsskivor. Funkat kanon.
Någon speciell anledning att du använder stålreglar istället för trä?
Intressant med våltrumspanel i taket. Lär vara bra med slät yta i taket för att slippa droppbildning. Har du bilder från bygget?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.