Hej.
Har idag en thermiapanna/bergvärme. Vi har ett stort hus i tre plan. Nu gör vi iordning ett rum till sonen i källaren och frågan är nu hur vi på bästa sätt ska kunna ge en bra luft och värme där.
Vi har ljust nu tagit bort ett element ifrån rummet och undrar nu om det måste sättas tillbaka för bergvärmens skull (så den inte drar ojämt) eller om man kan sätta in en luftvärmepump eller konvektor bara.

Är inte så kunnig och har frågat runt men får väldigt olika svar beroende på vem man frågar.

Det är en gjuten betongplatta som vi ska lägga en heltäckningsmatta på (som naturligtvis andas) och det finns ventilation i väggen från en gammal kamin.

Känns som vi har tre alternativ.
1. Sätta tillbaka elementet och bara köpa till ett litet element ifall det blir för rått på sommaren då inte bergvärmen ger något.
2. Köpa en luftvärmepump
3. Köpa en fläktkonvektor

Vilket är bäst med hänsyn till vår ekonomi och luften för sonen som kommer bo där nere??

Vore jättetacksam för svar då vi inte kommer vidare i rummet då vi inte kan bestämma oss.
 
Inget av alternativen borde påverka luften. Elementet är det enda alternativ som inte låter. Jag skulle sätta tillbaka elementet.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.
Men om man tycker att det är lite källarlukt och vill att luften ska "bytas ut lite" måste man inte ha någon slags fläkt för att luften inte ska stå still och bli "dålig"?
Är konvektor och luftvärmen så pass högljudda att det blir jobbigt att bo i rummet tror du?
/Marie
 
Jag störs inte alltför mycket av min luftvärmepump i vardagsrummet, men nu var det ett sovrum. Och alternativet att slippa ljudet finns. Varken en fläktkonvektor eller en luftvärmepump byter ut luften så det ger inget plus i det avseendet. Är ventilationen dålig kan den mycket väl behöva förbättras, men det gör man inte genom att vispa runt luften.
 
Är i precis samma sitt som marieb333, och kommer troligt vis att sätta in en LLVP ex. en Mitsubishi som är otroligt tysta. Idag har vi en fläktkonvektor i rummet men det låter ju något fruktansvärt så den ska ut, passar bra i ett förråd eller garage.

Precis som TS så har vi BVP och har svårt att få en schysst temperatur i källaren på våren och på hösten, så därför så lutar det mot LLVP, som bonus kan man ju köra den som avfuktare om det skulle behövas.
 
  • Gilla
magil
  • Laddar…
Låter som bra alternativ det dära LLVP. Vad det nu är :surprised:
 
marieb333 skrev:
Låter som bra alternativ det dära LLVP. Vad det nu är :surprised:
Luft/luft värme pump.
 
  • Gilla
marieb333
  • Laddar…
Låter inte en LLVP lika mycket som en luftvärmepump. Är det inte samma sak alltså?
 
LLVP är förkortning för luft luftvärmepump. Har det varit problem tidigare med att hålla varmt i rummet? Det går att ha ett större element i så fall. Om du har bergvärme så skall du väl använda den maximalt. Är det problem att hålla varmt under några dagar under vår och höst verkar det mycket bättre att använda ett löst elelement de dagarna. Luft luftvärmepumpen kan inte avfukta samtidigt som den värmer rummet.
 
Jag skulle också satsa på elementet och ett elektriskt till sommaren eller avfuktare.
Är det bara för ett rum hur stort eller större yta i källaren då llvp inte är lämpliga i för små rum. Det kan bli en onödig investering till ett för litet rum och effekten utnyttjas inte.

En llvp låter alltid mer eller mindre av olika anledningar som kan ge brummande stomljud. Högre hastighet på fläkten efter avfrostning. Knäppningar i plasten som folk med Mitsubishi bl.a. har klagat på. Det är inget man rekommenderar att ha direkt i ett sovrum då även blåsten kan irritera ögonen. Däremot att utnyttja värmen som kommer från llvp genom att ha dörren öppen. Det är en bra värmekälla som bör placeras så den ger bra värme och inte stör.
 
Jag har fläktkonvektor i min källare och jag är hel nöjd. Jag får bättre värme o cirkulation i hela källarn.

På mina konvektorer finns flera hastigheter så om man störs av fläkten så är det bara att vrida ner hastigheten eller stänga av fläkten helt.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Tack alla för bra och kloka funderingar. Blir nog till att sätta tillbaka elementet köpa en luftrenare om det behövs. Om det skulle bli rått sommartid så blir det ett extra element under den tiden. :)
 
marieb333 skrev:
Om det skulle bli rått sommartid så blir det ett extra element under den tiden. :)
Om det blir rått sommartid så behöver du någonting som primärt avfuktar (istället för värmer upp).

Det fungerar naturligtvis att värma upp också eftersom effekten blir densamma. D.v.s. den relativa luftfuktigheten sänks.

Det är dock mer ekonomiskt att köra en automatisk avfuktare, om det är "fuktig sommarluft i sval källare" man vill råda bot på.
 
  • Gilla
marieb333 och 1 till
  • Laddar…
Fredrik.engdahl Fredrik.engdahl skrev:
Jag har fläktkonvektor i min källare och jag är hel nöjd. Jag får bättre värme o cirkulation i hela källarn.

På mina konvektorer finns flera hastigheter så om man störs av fläkten så är det bara att vrida ner hastigheten eller stänga av fläkten helt.
Hur många fläktkonvektor element har du? Hur stor källare? Vi har ca 50 kvm källare med genomgångs rum. Tänker om det räcker med ett längst in. Där vi har tvättmaskin och torktumlare i nästa rum efter tvätt stugan har vi lvvp och hänger tvätt. Där har vi en avfuktare från Woods avsedd för att torka tvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.