A
Hej.

Har ett DSC 608 larm. För ett antal år sedan kompletterades larmet med en trådlös sändare. Larmet innefattar idag:

IMG_3317.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är från när larmet var nedplockat. Nu har jag fått problem. Några gånger i månaden så börjar larmet pipa och larmar för "Sektionsfel" Och då gäller det någon av de 3 magnetkontakterna. Jag har haft larmet monterat på nuvarande sätt sedan Februari 2015 därinnan fungerade det felfritt i 10år. Vad kan problemet tänkas vara? Kommentera så svarar jag missat något här säkert.

Jättetacksam för svar måste verkligen få ordning på detta nu. // VikStri
 
Det första man gör när det börjar gå troll i larmcentraler brukar vara att byta centralens batteri då ett dåligt batteri kan ge många konstiga fel i de flesta centralapparater oavsett fabrikat.
Själva felsökningen så är första frågan om det alltid är samma sektion som strular?
Det kan bero på vad som helst kabelvägen från centralen till larmgivare/MKT.
En kopplingspunkt som är dålig eller defekt MKT eller ett taskigt motstånd eller klämd/skadad kabel eller dålig anslutning.
En dörr/fönster kan skapa vibrationer vid användning som gör att en skalad ledare med anvisning brister och orsakar fel.
Eller är det en trådlös sektion som du har problem med?
Från manualen
Fel [5] - Sektionsfel
Detta fel indikeras om någon av de dubbelbalanserade sektionerna har ett fel (kortslutning).
Om någon brandlarmsslinga är bruten kommer denna felindikering också att tändas.
När fel [5] indikeras, slå in [5] för att avläsa vilken sektion som är felaktig.
Det kan vara trångt i en MKT och något kan vara fel vid anslutningen vid MKT.
Sitter de 3 i samma slinga?
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det är de trådlösa sektionerna som krånglar. Har inget trådbundet. Köpte larmet av en bekant Feb -15. Därinnan har det aldrig krånglat. Batterierna i Enheterna är nya.
 
A
Såhär ser det ut.
 
  • IMG_0035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Jag har inte allt för bra koll på DSC trådlösa system i huvudet men vanliga fel allmänt för trådlösa system är sabotagekontakterna som kanske inte trycks in rätt efter batteribyte.
Du kanske har något som stör kommunikationen det är mycket som kan påverka kommunikationen.
Om det är äldre trådlösa enheter så händer det i en del fabrikat att det vandrar i radio. (t.ex DICO TL detect minns nog många installatörer nu)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K
Kan till att börja med råda att gå metodiskt tillväga i felsökningen.
Ta reda på om det är en kontakt eller larmets centralenhet som bråkar. Alltså isolera felet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hej ! Hur är MAP:en placerad ? mottagaren för de trådlösa larmerna sitter ju i den har jag för mig,
kan du verifiera kvaliten på mottagningen med:
Testing Wireless Devices 1. Temporarily put the wireless devices in the places you want to mount them
2. At a system keypad, enter [,][8][Installer Code].
3. Enter programming section [904], then enter the two digit zone number

//Goerana
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
På bilden så är det den vita mindre klumpen som är den trådlösa modulen från början så var larmet helt trådbundet med för ett antal år sedan så kompletterades larmet med trådlösa sensorer alltså idag 100% trådlöst. dock så är det långa kabelvägar med mycket skarvar. dumt. mottagaren sitter 1 våning ned i förhållande till centralen. för att nå till källaren. i alla år före så har den suttit precis bredvid centralen. Skarvarna är gjorda med "Fiskögon"
 
A
Hej hur lägger jag till en sånhär trådlös rörelsesensor i systemet?
 
A
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jättetacksam för svar! 😄
 
Om det är samma som på 1616 ska du in i sekvens 804, ange tvåsiffriga zonnumret du vill använda och sen serienumret. Det är den övre raden som ska in och du slår in den som det står på undre raden...3*5*61...osv

Du måste även in i sekvens 001? och ange zontyp. Observera att den stegar igenom alla zoner från 1 så du får hålla räkningen och slå in på rätt plats.

Tillsist ska du in på zonegenskaper för zonen och ange att den är trådlös...option 8 har jag för mig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Här är ett papper. Hur slår jag in ESN på min knappsats?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Här är papper dock inte jag som programerade när larmet var nytt. Tack för all hjälp jag får! Så jag kan få igång IR sensorn😄
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du slår in det som står på raden under Esn numret på din ir... Alltså 3*5*61*2*2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.