Varje år den här tiden läcker det in runt mina takfönster. Det kommer i samband med blötsnö då temperaturen är kring noll. Under övriga tider på året läcker det inte in ens vid störtregn.
Huset är av typen 1,5 plan där övre delen av vinden är kallvind och nedre delen av taket isolerat.
Taket är av profilerad plåt. Undertaket masonit.
Jag har börjat tro att det har med kondens att göra. Teorin är att vattenångan kondenseras på undersidan av takplåten och sedan droppar ned på takmasoniten. I takmasoniten finns hålet för takfönstret. Tätningen mellan masoniten och fönsterbrunnen är en svag punkt.
Den andra tänkbara förklaringen skulle kunna vara att snö samlas mellan yttertak och masonit och att snön sedan tinar vid plusgrader.
Vore intressant att höra om någon varit med om något liknande problem.
 
Snö på takplåt, tegel eller annat ytskikt ger en annan Kapilärverkan än om det regnar, även störtregn. Det kan helt enkelt vara så att snön smälter, blir till is, som bromsar vattnet och leder det in på ställen som det inte skall vara. Det kan vara runt plåten som sitter runt fönstret i nederkant, det finns värmeslingor att sätt runt fönstret för att hålla problemen borta. Bara att det finns värmeslingor gör mig orolig, om det varit en bra konstruktion borde det inte finnas ett "komplement" till takfönster. I första hand är värmeslingan till för att hålla is borta runt fönstret så att det inte faller ner stora isflak på folk som vistas nedanför. Men det du beskriver är ingen nyhet för de som arbetar med tak och takfönster. Kan summera det som att:
Gör om, gör rätt om du installerat det själv. Om du har haft en firma så säg åt dem samma, gör om.......
Mvh, P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.