Vore kontantregleringen fördelaktig skulle vi ha bra mycket mera bränder i privata byggnader det är ett som är säkert.

De kommer aldrig att få i närheten av produktionskostnaden.

Visst kan man förhandla det vet jag mycket väl, ända upp i LF:s styrelse bevisligen.

Sedan kan ju en kontantersättning vara fördelaktig beroende på hur man väljer att se på det utifrån rådande förutsättningar.'

/C
 
krokodilen73 skrev:
Vore kontantregleringen fördelaktig skulle vi ha bra mycket mera bränder i privata byggnader det är ett som är säkert.

De kommer aldrig att få i närheten av produktionskostnaden.

Visst kan man förhandla det vet jag mycket väl, ända upp i LF:s styrelse bevisligen.

Sedan kan ju en kontantersättning vara fördelaktig beroende på hur man väljer att se på det utifrån rådande förutsättningar.'

/C
Kontantreglering är inte automatiskt fördelaktig och ingenting man kan förvänta sig särskilt med hänsyn taget till det arbete alla försäkringsbolag gör för att motarbeta risken för försäkringsbedrägeri. Däremot finns det absolut tillfällen då försäkringsbolaget är öppen för sådan skadereglering om det passar båda parter.

Så jag lyfter bara att du tar hänsyn till en specifik reglering - nämligen ditt ärende och ger väldigt säkra råd utifrån detta men omständigheterna är inte alltid detsamma så jag rekommenderar TS att utforska alla möjligheter. Det har funnits tillfällen exempelvis när skaderegleringstrycket varit stort och försäkringsbolaget ser en vinst i att slutreglera skada, då kan kontantreglering absolut vara ett bra alternativ för försäkringstagaren.

Gällande att förhandla med LF:s styrelse har detta sällan någon särskild påverkan på grund av hur ägarstrukturen ser ut. En långt mycket högre sannolikhet till framgång i sådana fall är att vända sig till skaderegleringschefen alternativt ledningsgrupp då dessa har andra mandat att utnyttja än vad styrelsen har.
 
Jag ger egentligen inga råd öht utan berättar enbart det jag upplevde då.

Du har rätt, mitt ärende var inte uppe i styrelsen utan i ledningsgruppen för LF-Älvsborg då jag ställde krav som gick utanför deras policys/regleringsbestämmelser eller vad det nu kan heta i deras ordlista.

Har för mig att min skada värderad till 3,3msek för 15år sedan skulle kunna kontantregleras med 600 000:-.

Tror det slutade med en produktionskostnad på 2,5msek helt utan kostnad för mig + rörelsefrihet inom tomten mm.

Jaja det blir nog bra för TS i slutänden men jag blir ofta förvånad hur dålig koll folk har på vilka försäkringar de har,, hemförsäkring som tros täcka byggnaden, beloppsförsäkring som antas vara fullvärde mm.

/C
 
Redigerat:
krokodilen73 skrev:
Du har rätt, mitt ärende var inte uppe i styrelsen utan i ledningsgruppen för LF-Älvsborg då jag ställde krav som gick utanför deras policys/regleringsbestämmelser eller vad det nu kan heta i deras ordlista.

Har för mig att min skada värderad till 3,3msek för 15år sedan skulle kunna kontantregleras med 600 000:-.

Tror det slutade med en produktionskostnad på 2,5msek helt utan kostnad för mig + rörelsefrihet inom tomten mm.

Jaja det blir nog bra för TS i slutänden men jag blir ofta förvånad hur dålig koll folk har på vilka försäkringar de har,, hemförsäkring som tros täcka byggnaden, beloppsförsäkring som antas vara fullvärde mm.

/C
Det är inte alls osannolikt att en kontantreglering kan erbjudas mot ett så lågt belopp just för att undvika en stor vinst för försäkringstagare så du har rätt i enskild sak. Det är lite som jag skrev tidigare vanligt att en kontantreglering bygger på en timkalkylering baserat på en utbetalning av 100-150kr efter skatt i timmen. För några få är detta intressant helt enkelt då de är snickare och vill åtgärda själv, oftast mindre skador dock som en våtrumsskada eller liknande.

Sedan finns kontantreglering som alternativ när försäkringsbolaget inte vill vara delaktig i återställning helt enkelt pga interna skäl - vid sådana tillfällen finns en ypperlig utgångspunkt att förhandla ersättning enligt full kalkyl alltså timkalkylering och utbetalning enligt gängse timpenning så man kan anlita hantverkare.

Dock är vi väl lite offtopic, jag nämnde detta mest för att påminna om att våga förhandla precis som du gjorde hela vägen upp till ledningsgrupp.
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
hempularen skrev:
Byggen är alltid mer eller mindre jobbiga att ha på gång. Men det ni har haft tidigare med vattenskada inne i bostaden (om jag förstår rätt), är ju oftast ungefär det värsta man kan vara med om.

Det här bygget kommer inte att påverka boendemiljön på samma dramatiska sätt
Fuktskadan var bland den värsta tiden i mitt liv !!!
Även om det är ca 7 år sedan den upptäcktes så sitter det i än !
Övervåningens alla ytterväggar var fuktskadade....3 lager tegel och murbruk består ytterväggarna av.....det tog närmare 1 år att bara riva och torka....
Sen skulle allt byggas upp också och då slutade det med att vi i slutändan blev utlösta och återställde själva ytskiktet själva för vi orkade inte med att ha ett par 3 hantverkare här vecka ut och vecka in,saker och ting blev försenat,folk gick på semester och andra akuta ärenden dök upp så vi hamnade åt sidan osv....

Vi var utan dusch i 6 månader ,med varmvattenberedare utanför huset mitt i vintern med kupevärmare !
Så när vi väl fick en duschkabin uppallad på brädor så var fick man stå med hårfön och tina vattnet i slangarna....

För att göra en lång historia kort så var det ett rent helvete som vi idag ibland kan skratta åt för det var verkligen verkligheten av filmen dröm kåken :p

Alla har vi olika saker i ryggsäcken och jag förstår vad du menar med att vi inte kommer att drabbas på samma sätt :)
MEN det kommer ett MEN (alltid ;) )
Jag är hemma om dagarna med yngsta barnen,på eftermiddagarna kommer skolbarnen.....Boningshuset står relativt nära vägen så all utomhus yta som man vistas på är vid det nu brunna uthuset,vi vistas alltså enbart på baksidan för det är där gräsmattan/trädgården är så även lekplatsen för småttingarna....

Nu låter kanske jag som en eremit,men de är jag absolut inte....vi har bara haft det väldigt tufft och allt hade precis börjat lugnat ner sig och vi var nästan på fötterna igen så kom det här..... min önskan var att vi var så täta så vi kunde säga "Tack för all hjälp ni erbjuder men nej tack,vi behöver inte er" :p

Jättetack att du tog dig tid att svara :)
 
heimlaga skrev:
Rent spontant så låter det ju som om försäkringsmannen hoppas att ni skall be dem ersätta 160 kvadratmeter välbyggt uthus med ett vanligt billigt dubbelgarage.
Vi skall minnas att det enda ett försäkringsbolag vill göra är att tjäna pengar. Se till att ni får så mycket som möjligt för er försäkring!

Sedan så undrar jag ju om allting verkligen är sådär förstört. Vi har fortfarande en del grejor som bär märken efter en brand på 50-talet. Inte är de förstörda för att de är litet svedda i någon kant.
Jag tycker ni skall ta en diskussion med försäkringsbolaget om på vilka villkor ni får rädda brandskadad lösegendom ur det som är kvar av uthuset. Trä och järn är material som tål mycket och går att rengöra. Textilier är nästan omöjliga att få bort lukten ur så slösa inte tid på dem.
Om ni får göra det på rimliga villkor är det bara att ta på overall och stövlar och andningsskydd och börja rädda vad som räddas kan.
Jag har själv en gång fått chansen att plundra litet när en verkstad hade brunnit och både ägaren och försäkringsbolaget hade tagit vara på allt som ansågs ha något ekonomiskt värde och rivarna skulle komma på måndagen. Likväl hittade jag en del grejor som folk nog hade tittat på men inte ansett vara värda att rädda.....men som blev lika bra som nya efter en liten upputsning.

Jag hejar på er....gör det bästa av situationen så skall du få se att det ordnar sig!
Lycka till!
Om det ändå vore så att det var svedda i en kant !
Här pratar vi om en totalt utbrunnen del där bara murstocken från bakugnen står kvar,man kan se styrstången från åkgräsklipparen som står upp ca 23 cm ur all aska och förkolnade rester....det finns alltså INGENTING kvar....jo de som varit i järn/metall,exempelvis den antika kassaapparaten så finns delar av själva höljet kvar ....

På nedervåningen brann enbart en tredjedel av byggnaden,en JÄTTETJOCK stockvägg stod emot,dock är den stockvägen numera typ 2 cm tjock....men övervåningen är mer än halva brunnet och resten är bara kolsvart...verkligen kolsvart!

Det som klarat sig från brand i nedervåningen är sot och rökskadat,det luktar inte bara lite grillkorv utan det stinker....jag försökte mig på min mans morfars antika spegel,en stor maffig spegel i riktigt finsnickeri med utsnidade murgrönsblad och två änglar och en krona på toppen....för det första så går det inte ens att ha den inomhus och medlen man använder när man sanerar förstör ytskiktet....likaså min storebrors starwars samling som är i plast....det är helt lönlöst!

Vi har valmöjligheten att skicka allt sånt här till saneringsfirman men man ska då vara uppmärksam på att det kostar ofantliga summor :/
Summor som dras från själva "lösöresbudgeten".....så efter att ha lugnat ner mig lite i detta så börjar jag inse ett och annat även om det gör ONT i själen!
Min bror dog i cancer när vi var små så hans saker gör hemskt ont att se förstörda !

Någonstans måste man försöka tänka klart,vill jag offra 10 000:- av budgeten på spegeln eller kunna inhandla snowracer skidor och pulkor till barnen?
Förstår du hur jag tänker :)

Jag kastas otroligt fram och tillbaka i tänket,men det är åldersavdrag på allt som är "nytt/modernt" så man får inte mycket för en uppbrunnen skidutrustning som kostar säg 3000:- att köpa....tack å lov går möblerna under en annan tabell eftersom dom är antika och det finns ett värde i dom....ingen av möblerna var arvegods tack och lov så där känner jag ändå att man kan hålla utkik på Bukowskis osv för att hitta liknande :)

Det känns riktigt riktigt jävligt rent ut sagt,vi har köpt på oss möbler under flera flera år för att kunna få ett tidsenligt utseende inomhus som ska höra ihop med själva huset.....

Vi får väl se,imorgon tycker jag nog att det är värt att lämna in spegeln och INTE köpa ny skidutrustning till barnen :p
Som sagt man flänger rätt grovt tankemässigt över de som kanske skulle gå att rädda!

Tack igen för svar :)
 
harry73 skrev:
Uthuset var gammalt och välbyggd och ni har fina minnen där, så försök att få det återställd till som det var.
Jag förstår att du inte vill bo på, en arbetsplats och att du är ledsen på renoveringar, men nu har branden hänt och det kan du inte ändra mer.
Jag tror att bygget går snabbare och blir mindre stressig om ni inte gör det själva och låter f-bolaget fixa så mycket som möjligt.

Men tänk lite på saken och lita på din magkänsla
Ja det är den där magkänslan!
Hur vet man hur resultatet blir?
Byggnaden var otroligt vacker på insidan,detaljer och verkligen ett gediget hantverk....minns när vi var och tittade på huset innan vi köpte det och jag kan bara konstatera att nog för att boningshuset i sig i form av ett gammalt järnvägshus är jättevackert så var det när vi klev in i uthuset och kom in i bagardelen och upp på logen som vi bara sa "det här ska vi ha!" ....

Som dom förklarat så förstår jag att man numera använder ex takstolar och inte maffiga bjälkar/stockar utan utförandet blir moderniserat och då mister det all sin charm känner jag!
Då är känslan borta,en avlång lada i tunt virke känns hemskt att bara tänka på !

Magkänslan säger 2 saker!
Ena dagen Återställ! Andra dagen tänk om och var förnuftig du kommer att bli besviken!

Tack för att du svarade :)
 
Raskus skrev:
Rätt festligt, när min kollegas hus blev rökskadat pga ett kvarglömt ljus sanerade de till och med hans 32 tums tjock-TV. Lär ha kostat ungefär som att köpa en ny motsvarande platt-TV till honom.
Vill man att försäkringsbolaget ska göra det så gör dom det :)
Exakt så kan det gå till här om vi vill det,skulle vi ex haft en tv där som vi verkligen ville ha tillbaka till varje pris så är det upp till oss om vi vill att den ska saneras! MEN ! Det dras ifrån lösöresbudgeten/ersättningen ..... här är det så mycket som är skadat som MÅSTE införskaffas på nytt så vi kan inte låta ex en sanering av en tv äta upp 1/3 del av lösöresersättningen !
 
krokodilen73 skrev:
Jag har erfarenhet från liknande händelse och jag kan säga att en kontantreglering inte kommer att vara speciellt lockande, säg att en ny byggnad motsvarande er gamla, uppförd med rationella metoder och material kostar FB 1,5 miljoner så ligger nog budet på en kontantlösning runt 3-400 000:-.

Glöm heller inte bort er självrisk + åldersavdrag, åldersavdraget har dock ett tak på dryga 100 000:-.

Dessa kostnader brukar oftast täckas av lösöres-ersättningen för allt gammalt mög man hade i gömmorna som ändå skulle gått på tippen.

Det är väl ingen som pressar er heller direkt gällande tid för uppbyggnad?

/C
Självfallet så tror jag att vi säkerligen kan få dem att vänta med uppbyggnad....det de handlar om är att jag vill få det ur världen!
Mig hjälper det inte om ruinerna står och påminner och att bara gå och vänta på att snart,snart börjar kaoset :p
Då skulle jag nog stressa ihjäl mig ännu mer!

Självrisken är 2500:- och åldersavdrag finns inte eftersom vi är fullvärdesförsäkrade....

Och tyvärr C så hade vi inget gammalt mög som annars skulle ha gått på tippen!!!
Om du läser mitt inlägg om igen så kanske du kan utläsa vad vi pratar om.....

Jag uppskattar verkligen när folk tar sig tid att engagera sig men att kalla min döde brors alla tillhörigheter för mög,han dog i leukemi när vi var små.... eller dyra antika möbler,mina barns alla saker från dagis,första hårlocken,första tappade tanden you name it .....
då avtackar jag mig hellre tips och råd för,för mig är det absolut INTE mög som skulle ha gått på tippen!

Självfallet fattar även jag att vi inte kommer att få en förmögenhet i handen och kan säga tack och bock,även jag är så "smart" så jag förstår att vi ekonomiskt skulle ha fördel av att man återställde om man ser det i pengar...

Tyvärr värdesätter jag lugn och ro mer och det gör heller inte speciellt ont att ha vetskapen om att f-bolaget kanske tjänar en miljon på att vi väljer att göra det själva när vi vill och känner att vi har ork :)
 
Lolle skrev:
Ingen fara jag svarar när jag hinner.

Första steget är att helt enkelt bestämma vad ni vill ha ungefär så som jag misstänker att skaderegleraren har i åtanke. Jag förstår helt att ni saknar den tidigare byggnaden men utmana er själva - det som har hänt är tyvärr ett faktum och försök då nu fundera från noll. Vad vill ni ha som komplement till boningshuset, var ärliga med er själva gentemot era behov. Är behovet exakt det ni hade så kör på, annars försök se vad ni kan få. Vilken storlek? vilka funktioner skall det full? Vad har ni för budget(egen plus ersättningen)?

Då har ni en bra utgångspunkt om vad ni vill ha.

Ni måste gemensamt bestämma hur ni vill göra - påbörja åtgärdande snarast eller en annan egen lösning då ni vill ha lugn och ro ett tag.

Därefter är det dags att förhandla med försäkringsbolaget för att finna en lösning för hur eran skada skall ersättas.

I slutändan så är det dags att finns rätt hantverkare och skriva ett avtal med denna. Ett tydligt och säkert avtal är alltid viktigt men extra viktigt ifall ni lägger till arbete utöver det som ingår i försäkringsbolagets ersättning.
Hej igen :)
Vi lät det gå nästan 2 veckor innan vi återigen kontaktade handläggaren via telefon,eller vi har haft kontakt om praktiska saker som en isolerad container som körts hit så vi har någonstans att förvara saker i när vi nu ska börja inhandla typ barnvagn skidor pulkor osv :)

Här hemma har vi bollat fram och tillbaka och precis som du skriver man får liksom börja om från noll för att försöka tänka klart och försöka hålla undan de känslomässiga på något vis!

Vi pratade med handläggaren för byggnaden i slutet av veckan och som jag känner nu så väntar jag bara på "the big bang" ! Att det ska skära sig någonstans!

När detta hände bröt jag totalt ihop och hela jag rustade mig för strid !
Förstår du hur jag menar?
I och för sig trodde vi att vi var dåligt försäkrade,men det jag förberedde mig på var att möta min överman som skulle trycka ner mig/oss i skosulorna bara genom att ta i handen....

Istället har jag nu mött en typ av hederns man som inte tramsar utan är korrekt och informerar om precis ALLT till punkt och pricka vad vi har rätt att få hjälp med i och med vår försäkring.....

Sist vi talades vid så var jag av den åsikten "så enkelt som möjligt" sen om vi får en minimal del i ersättning gör detsamma.....
Nu börjar man väl klarna lite mer och börjar förstå vilka summor allt kostar!

Självrisken är på 2500:- och det är inget åldersavdrag på själva byggnaden eftersom vi har en fullvärdesförsäkring.
Vi har varit i kontakt med än så länge bara 1 byggfirma och mellan tummen och pekfingret trodde den karln att mellan 1,5 och 2 miljoner kostar det att återuppbygga uthuset,men absolut närmare 2 än 1,5 .....

Självfallet får jag panik när jag ser vad krokodilen73 skrivit !
Vid det här laget brukar jag sova numera men jag fick fullkomlig panik av att känna att shit,ska vi få 100 tusen att försöka få till ett förråd/garage på!?

Handläggaren frågade vad vi kunde tänka oss i ersättning men då hade vi inte haft någon byggare här ännu så vi kom överens om ytterligare några dagar att fundera på .....

Men hur i hela fridens namn ska man veta vad man ska sätta för summa?!
Jag avskyr när det kommer till pengar!
För mig är det ofint att "be om" pengar ! Jag skäms bara av tanken på att ens säga "jo vi kan tänka oss" även fast jag vet att vi har rätt till ersättning eller återuppbyggnad....
Kanske låter det tramsigt,men så är jag uppfostrad,man ska inte vara vräkig och krävande :p

Försäkringsbolaget måste ju kunna göra en kalkyl och likaså måste det ju finnas ett visst antal procent som dom drar bort vid eventuell kontantutlösen? Eller tänker jag fel där? För så gör dom ju med lösöret,nypris minus ålder blir ju ett procentuellt avdrag kan man ju säga....

Men vad är rimligt att "begära" ?

Vi har ivf kommit så långt i tänkandet att vi inte tänker gå med på vad som helst,vi har ju trots allt betalat den här försäkringen varje månad i flera år för att ha ett fullgott skydd,annars hade vi ju lika gärna kunnat struntat i å ha en försäkring....
Skulle det nu bli så att kontantregleringen blir minimal så vi inte får mer än ett pluttgarage med carport så får dom sätta tänderna i byggnaden och bygga upp den för om vi nu förstod regleraren rätt så med en fullvärdesförsäkring ska byggnaden återställas utseendemässigt till så nära ursprunget som möjligt,vilket var en glad överraskning :)

MEN som alltid men så är det de här med byggtiden för en så stor byggnad!
Den kommer ju inte nyckelfärdig om vi säger så och det är där tiden rinner iväg sa han....
Först ska det ansökas om rivningslov och bygglov....
sen rivas och forslas bort,sen gjuta platta och nåt väderskydd skulle byggas över hela byggdelen och sen påbörjas bygget....så han tippade på ca 9 månader från att man kommer igång....
Och allt detta vide den enda delen av tomten som ALLA vistas på när vi är utomhus,eftersom huset står nära vägen och själva tomten/gräsmattan/trädgården är på baksidan intill uthuset.....

Men som sagt just nu fick jag hemska hjärnspöken efter att jag läste krokodilens svar !
För det första var det inte "mög" som förvarades där och för det andra,om ersättningen är så låg så finns det ju absolut ingenting att välja på!
 
Tråkigt att höra om din bror och det var inte meningen att förolämpa dig.

Jag tänker inte skriva nåt mera nu utan ta till dig de råd du finner behagliga och trevliga!

Fullvärdesförsäkring utan åldersavdrag,,, det var bra grejer det. (y)

Lycka till!

/C
 
krokodilen73 skrev:
Tråkigt att höra om din bror och det var inte meningen att förolämpa dig.

Jag tänker inte skriva nåt mera nu utan ta till dig de råd du finner behagliga och trevliga!

Fullvärdesförsäkring utan åldersavdrag,,, det var bra grejer det. (y)

Lycka till!

/C
Behagliga och behagliga,alla svar är välkomna men du har en underton av något jag inte mäktar med riktigt !

Hur skulle du själv må om du själv sett dina barn stå med tårarna rullandes ner för kinderna medan deras tillhörigheter går upp i rök?

Äldsta sonen har samlat på bordshockeyspel under flera år.....minns inte nu men jag tror att det fanns 12 eller 14 stycken.....självfallet känns det i honom att veta att alla dessa är borta och nä vi pratar inte om vanliga simpla Stiga-spel från 80 och 90 talet bara !

När man inte bara förvarar mög så gör det jävligt ont även om det "bara" är materiella ting!

Jag vet inte om jag funnit så många råd i ditt svar,du har nog mest ordat med en annan kommentator :)
Du har skrivit något om LF och LF vet jag inte ens vad det är ....

Men förklara gärna hur du tänker inför ett åldersavdrag på byggnaden?
För det är byggnaden vi talar om ....

Försäkringen är uppdelad i 2 delar,byggnad och lösöre.
Byggdelen har en skadereglerare och lösöret en annan....
Byggnadens försäkring har inget åldersavdrag medan lösöret självfallet har åldersavdrag....

Men förklara gärna hur du tänker och vad det var för försäkring du hade osv ..... lättare att få en helhetsbild av vad du pratar om då :)
 
Misstänker att krokodilen med LF menar Länsförsäkringar och då var det troligen det bolag han själv hade försäkring i vid sin egen skada som han nämner för några inlägg sedan...?
Sen tror jag att du läser in lite för mycket i krokos sätt att uttrycka sig. Förvisso nämner du tidigt att det fanns mycket prylar med stort personligt värde för dig/er, men samtidigt är det nog rätt normalt att förråd och gamla lador innehåller en stor del av just "gammalt mög". Alltså gamla prylar som man inte slängt av den enda anledningen att de inte är i vägen tillräckligt för att man ska bry sig om att slänga dem. Kroko kan ju inte vet att ni inte hade något sådant alls menar jag...

Hur som helst, jag tycker det låter som att det bästa alternativet för er är att ta det väldigt lugnt. Börja inte hamstra gamla möbler som ersättning för de som försvann. Ni har ju ingenstans att ha dem! Du nämnde att ni skulle fixa en container för att förvara barnvagnar och liknande i. Gott så, men ställ inte in en massa grejer som ni inte använder regelbundet! Fundera länge och väl huruvida ni vill få byggnaden återuppförd eller om ni vill få cash i näven. Som du beskriver det finns det bara ett alternativ för er - färdig byggnad. Jag får intrycket av att du inte vill/orkar vara involverad i ett bygge av den här storleken själv? Det kanske ändrar sig med tiden så fundera!

Sen det här med att ha ett bygge på tomten hela sommaren och resten av året. Det finns ju inget som säger att bygget skall starta i morrn, snarare tvärtom. Rivningslov och bygglov ska fram, det tar tid. Framförallt ska NI fundera och bestämma er. Låt det ta tid! Jag tror knappast ersättningen rinner er ur händerna om ni inte har bestämt er inom en vecka. Kanske är det bättre att låta bygget börja till sensommaren? Med lite tur klart innan nästa sommar?

En annan viktig sak som jag förstår är svår så här tidigt; acceptera läget! Ju snabbare du kan acceptera att tomten KOMMER vara en byggarbetsplats under lång tid, desto enklare tror jag det blir för dig att se möjligheterna.

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Den sjunde mars 1999 stod min familj ute i minus sju grader i nattsärken, mitt i natten och mina två barn såg sitt hem brinna ner samtidigt som glasrutorna exploderade och det regnade glas på tomten,,, Jag är glad över att ingen brann inne och i min värld är ALLT annat gammalt mög.

Men vad vet väl jag om bränder och känslorna kring en brand, alla reagerar inte lika bara.

/C
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
O
krokodilen73 skrev:
Den sjunde mars 1999 stod min familj ute i minus sju grader i nattsärken, mitt i natten och mina två barn såg sitt hem brinna ner samtidigt som glasrutorna exploderade och det regnade glas på tomten,,, Jag är glad över att ingen brann inne och i min värld är ALLT annat gammalt mög.

Men vad vet väl jag om bränder och känslorna kring en brand, alla reagerar inte lika bara.

/C
Jag kan tänka mig att Ni missuppfattade varandra... Det är lätt hänt på ett forum. Du förstår nog fullständigt hur TS känner sig.
Gammalt skräp, det är vanliga man har i gamla uthus. det är nog därför man uttrycker sig som man gör. Dock så finns det undantag, TS var det undantaget. Det värsta med en brand känner jag är nog den sentimentala biten. Trots allt så finns det en hamster i oss alla :). Den biten är omöjlig att värdera. Den där IKEA stolen som för vissa bara är skräp kan vara väldigt värdefull för någon annan...
Självklart är det viktigaste att man överlevde! Men sen kommer tankarna på allt man förlorat. Jag är själv materialistisk till en viss del. Det är lika bra att erkänna!

TS, prata med din handläggare om hur bråttom det är med att Ni ska bestämma Er. Han förstår säkerligen att det inte är så lätt att bestämma sig, allt är dessutom så nytt ännu. Man måste få landa ordentligt först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.