Jag tänker renovera tvättstugan. På väggen sitter det en våtrumstapet som jag ska riva ner. Sen tänker jag sätta upp en renoveringsväv som jag sen ska måla på. Vilken renoveringsväv ska jag välja? Rustas renoveringsväv eller Easy cover? Ska jag använda vävlim eller våtrumslim till väven? Jag använde Rustas renoveringsväv när jag tapetserade om ett sovrum för några år sen och det blev väldigt bra men jag har aldrig målat på den. Behöver man använda grundfärg först när man målar på väven eller kan man köra direkt med väggfärg. Behövs våtrumsfärg eller går det bra med vanlig väggfärg 20? Hur tänker jag när taket ska målas? Nån säger att jag ska ha matt färg i taket och en annan blank färg..
Det blev många frågor som jag hoppas på svar på. :)
 
Jag har liknande fråga. Tänkte det var onödigt med en helt ny tråd.

I mitt fall vill jag fixa till ett snedtak med en del sprickor i skarvar vid takfönster. Finns ju microlit, easy cover ( glasfiber?) och något dom heter konkret (?).vad ska man satsa på? Vad är lätt att jobba med och som kan absorbera rörelserna?
 
Daizy: satsa på en färg som tillhör ett VA-system, alltså vattenavvisande, typ scotte gt-20. De har superb häftförmåga, våtmotstånd och slitstyrka. Glansen är samma som en halvmatt väggfärg, och då tycker jag att man lika gärna kan satsa på rejäla grejer.

Grunda med tillhörande våtrumsgrundfärg så får du också ett komplett VA-system, vilket brukar rekommenderas för tvättstugor.

I taket får du ha vad du vill. Där behöver det dock inte vara VA, och takfärg är billigare än våtrumsfärg.
 
  • Gilla
daizy
  • Laddar…
Tack Nemlan! :) Vet du nåt mer om renoveringsväven? Det finns ju flera alternativ; Rusta:s väv, Easy cover, Konkret och Byggmax:s Nyans cover. Svårt att veta vilken som är bäst..
 
Har ingen praktisk erfarenhet av renoveringsväv, men jag skulle handla den på samma ställe som färgen så kan man försäkra sig om att allt material lirar ihop.

Vad är förresten anledningen till att sätta väv?
 
Konkrekt är en förfylld väv som suger minst av dessa. Jag föredrar den framför Rusta och Byggmax efter att ha provat dom.
De billigare sög mer färg helt enkelt. Jag fyllde lite genom att måla utsidan med mer vävlim, som var billigast i systemet.

I ditt fall skulle jag kört med Konkret och systemfärg från någon leverantör. Ta gärna pris från flera butiker och försök prispressa, de har rätt bra marginaler. runt 20% ska du kunna få till om du köper lite volym, kanske andra färger också.
 
Tack för hjälpen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.