Tjenixen!

Jag har en grävd brunn med pump inomhus med hydropress.

Dom senaste dagarna har det blivit så att när man känner att pumpen startar igång så försvinner varmvattnet en stund tills trycket har lagt sig lite. Då kommer varmvattnet tillbaka igen.

Vad kan detta bero på?
Det har fungerat bra tidigare.


Mvh
Slarren
 
I duschen då?

Kan vara så att med inkommande runt 4-5grader så hinner inte blandaren reagera och blanda in mer varmvatten under någon sekund eller två. Kan vara sliten mekanik och vaxpropp som inte hinner med.
 
Jag kan inte begripa hur det kan bli såhär.. Varifrån kommer kallvattnet? Även om jag har kranen på varmt på max så kommer det ju kallt så det måste väl betyda att det kommer kallvatten från varmvattenberedaren då antar jag?
 
Det är i alla kranar och i duschen :(
 
Finns många källor.

Kan vara att kallvattnet från brunnen tar en enklare väg förbi hydroforen pga fördelningsröret. I kombination med en sliten eller dålig termostatreglering på varmvattenberedare så ger det en kort stunds kallare vatten.

Om det är 80c i varmvattenberedare så blandar den ned till 60c innan det skickas ut i huset, om den blandar dåligt så kommer det kanske mest kallvatten där i 1-2sek innan den reglerar om.
 
i varmvatten beredaren så är det varmaste vattnet högst upp och det kalla vattnet skall komma in i botten och sedan sakta värmas upp.
Detta innebär att varmvattenberedaren har olika "skikt" med olika vattentemperaturer.

Om kallvatten tilloppet är kopplat högst upp på tanken så finns det ett rör inne i tanken som leder det kalla vattnet ner i botten på tanken så det kalla vattnet hamnar i "rätt skikt".

Eventuellt kan detta rör ha lossnat eller läcker av annan anledning och då hamnar det kalla vattnet högst eller högre upp i tanken varvid du får kallt vatten direkt ut i tappstället.

När pumpen då stoppar så stoppas tillförseln av det kalla vattnet och det resterande varma vattnet tar över igen och hamnar överst varvid du återigen får ut varmt vatten.

Kolla hur kv-anslutningen är kopplat på din tank.
 
Jag tror du ska felsöka kring din VVB. Blandningsventil och tillhörande backventiler. Eftersom du upplever problemet i alla kranar så är VVB en gemensam punkt.
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
Köpte ny VVB och ny blandningsventil. Nu är vattnet skållhett och fint :)
 
  • Gilla
Patrick E och 1 till
  • Laddar…
Var låg egentligen problemet?
I blandningsventilen eller i VVB:n ?
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
Jag skulle tro att det var VVBn men blandningsventilen blev bytt i samma veva, så tyvärr är det inget jag kan svära på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.