Jag insåg precis att det går att spara stora summor på att köpa köksdelar från IKEA i Tyskland alternativt Polen.

Prisexempel:

Ringhult dörr 100*60 cm
Sverige: 599:-
Tyskland: 41€ = 390:-
Polen: 180 złoty = 380:-
Besparing, ca 35%

Metod väggskåpsstomme 80*37*100 cm

Sverige: 339:-
Tyskland: 26€ = 250:-
Polen: 95 złoty = 200:-
Besparing, 26-41%

Är det någon här som har varit i Tyskland eller Polen och köpt ett kök? Såvitt jag förstår är artikelnumren samma, och det kan eventuellt även vara möjligt att returnera på lokala Ikea varuhuset.

Jag är aningen sugen på att häkta på ett släp och åka ner, då jag kommer att befinna mig i Malmö nästa helg (är vanligtvis i Västerås & Örebro) :D
 
Redigerat:
Jag har hört talas om folk som köpt i Polen, och just siffran 30% är vad jag hört. Jag tror det finns företag som gjort affärside av att handla åt dig i Polen och skicka hit grejerna. Det kostar så klart en slant, men det gör det ju att åka dig själv också ;)

Se dock till att allt du ska ha verkligen finns på lager om du åker ner själv. En del köksprylar är väl beställningsvaror. Men du kan antagligen lägga en beställning i ett IKEA-varuhus för upphämtning. Om de tar beställningar från utlänningar.
 
D
Håller just på kollar på kök och rätt intresserad av Ikea kök.
Gjort en lista vad det mesta av köket kommer kosta och tog listan sökte upp artikelnumren blev ingen jätte skillnad.
Listans total pris från Svenska Ikea: 28'989, Tyska Ikea: 2'941 euro räknade om med kurs 1 euro=9,26 kr blir tysklands köket 27'234 kr.

Skillnaden 28989-27234=1'755 kr
1755/28989= 6%

Vet inte om jag räknat fel, men jag får besparingen på mitt köp till 6% och i mitt fall hade det nog inte varit värt resa dit och köpa. Är det för att enskilda varor kan skilja sig mer eller man räknat fel på valutan?
 
Inte själv men känner en som gjorde det nyligen.
1- polen är billigare än Tyskland
2- lönar sig om du ska köpa ett dyrt kök
3- pris skillnaden är stor för de dyraste delarna, inte de billigaste.
4- rita köket på deras hemsida och räkna.
 
August Eriksson skrev:
[...] och det kan eventuellt även vara möjligt att returnera på lokala Ikea varuhuset. [...]
Försäkra dig om att det inte är eventuellt, utan att det går utan diskussion. Vi har ett kök i 200kkr från Ikea och är nöjda men det har krävts ett antal resor för att byta diverse detaljer (som luckor, täcksidor, handtag,...) som vi inte varit nöjda med. En eloge till Ikea som byter utan att ifrågasätta.

Säkerställ också att din lokala reparatör för Electrolux/Whirlpool tar service på vitvaror köpta utomlands om du tänkt handla det.
 
Daniel_82 skrev:
Håller just på kollar på kök och rätt intresserad av Ikea kök.
Gjort en lista vad det mesta av köket kommer kosta och tog listan sökte upp artikelnumren blev ingen jätte skillnad.
Listans total pris från Svenska Ikea: 28'989, Tyska Ikea: 2'941 euro räknade om med kurs 1 euro=9,26 kr blir tysklands köket 27'234 kr.

Skillnaden 28989-27234=1'755 kr
1755/28989= 6%

Vet inte om jag räknat fel, men jag får besparingen på mitt köp till 6% och i mitt fall hade det nog inte varit värt resa dit och köpa. Är det för att enskilda varor kan skilja sig mer eller man räknat fel på valutan?
Prova jämför med Polen också, det är där jag hört om folk som handlat. Tror det skrivits en del om det här på forumet för något eller några år sedan. Så priserna kan ju ha ändrats/jämnats ut.
 
Jag gjorde resan till Polen i somras och en sammanfattning av skillnad i pris: (Kursen har gåt ner ca 5% sedan jag var där, alltså billigare nu)

Ikea, ca 25% billigare. Köp ej inredning till lådor eller handtag, billigare i Sverige. Inga som helst problem att byta här i Sverige.

Vitvaror, mellan 25-50 % billigare där nere. Köpte uteslutande best in line produkter från Elextrolux. De ha EU-garanti så jag hoppas det inte blir struligt, om det strular. Annars har man hemförsäkring som ska ersätta med likvärdig produkt så jag är inte orolig.

Parkettgolv, 50%. Fraktades från Sverige ner till det åkeri jag använde för att sedan transporteras hem. Idiotiskt men gick ej att leverera direkt hem för Polenpriser. (Golvet hade kostat över 80 000 kr i Sverige)

VVS, (disko, kranar m.m.) Ibland mer än 50%, köpte dyraste möjliga Blanco-produkter.

Priserna jag har fått betala har kommit efter förhandlingar där jag använt google.se/translate för att kommunicera på förhand med leverantörer i Polen.

Överlag i deras byggvaruhus så är känslan att det är 50%. Ett annat utbud också, t.ex. stora fina massiva ekgolv 2 cm plank gick att fynda för inga pengar. Liknande i Sverige kostar minst det dubbla, om man är intresserad av sådant golv.

Jag har väldigt bra koll på Gdansk-Gdynia då jag spenderade flera dagar.

Nissan Micro, rymmer mer än man tror (y)
massimport 067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
Söker du på ikea kök polen hittar du massor med byggahus som första sökträff.

Vårt kök var i medel 15% billigare, för oss norrifrån inte värt tiden och besparingen.

Jämför på www.Vadkostarbilly.se
 
  • Gilla
Cina-Lina
  • Laddar…
Var ner till Gdansk förra helgen, det kök som kostar 88 på ikea här gick till 52 där, svinsmidigt att ta sig dit, köpa o glo runt.
Köpte golv o lite annat skit och, ska ner snart igen o hämta fönster direkt från tillverkare, kakel o annat till badrum. En o annan alkoholhaltig dryck fick plats också.....

Inget o tveka på, gör en minisemester av det.
 
Per_Eriksson skrev:
Var ner till Gdansk förra helgen, det kök som kostar 88 på ikea här gick till 52 där, svinsmidigt att ta sig dit, köpa o glo runt.
Köpte golv o lite annat skit och, ska ner snart igen o hämta fönster direkt från tillverkare, kakel o annat till badrum. En o annan alkoholhaltig dryck fick plats också.....

Inget o tveka på, gör en minisemester av det.
Vilken väg tar du? Med släpkärra antar jag?
 
Per_Eriksson skrev:
Var ner till Gdansk förra helgen, det kök som kostar 88 på ikea här gick till 52 där, svinsmidigt att ta sig dit, köpa o glo runt.
Köpte golv o lite annat skit och, ska ner snart igen o hämta fönster direkt från tillverkare, kakel o annat till badrum. En o annan alkoholhaltig dryck fick plats också.....

Inget o tveka på, gör en minisemester av det.
Vad kull !
Det kanske lönar sig att köpa ett släpkärra där oxå. Då slipper man ta med sig.
 
Tog minsta modellen av renault master som brorsan hade och tänkte helt enkelt köpa en billig släpa på plats om det inte skulle gå in allt men det var inga problem, blev precis lagom både volym o viktmässigt.
Castorama hade kärror med flakmått som funkar till vanliga byggskivor för typ 5000 spänn stående utanför.

Åkte Karlskrona-Gdynia och hade returbiljetten ombokningsbar i händelse av släpkärra.

Var ju lite grått o trist såhär års men åker man frampå våren eller sommaren är det nog väldigt trevligt att turista lite i Gdansk.
 
D
thomasx skrev:
Prova jämför med Polen också, det är där jag hört om folk som handlat. Tror det skrivits en del om det här på forumet för något eller några år sedan. Så priserna kan ju ha ändrats/jämnats ut.
Har med lite mer problem jämfört med polska Ikea blev 10'636 polsk valuta. Lite svårare hitta kursen använde resevaluta så kan kanske påverka kostnaden, 1 SEK = 0.4851 PLN. Räknat om blir priset för det tidigare räknade inköpslistan:
21925 kr.

Skillnaden 28989-21925=7064 kr
7064/28989= 24%
 
Daniel_82 skrev:
Har med lite mer problem jämfört med polska Ikea blev 10'636 polsk valuta. Lite svårare hitta kursen använde resevaluta så kan kanske påverka kostnaden, 1 SEK = 0.4851 PLN. Räknat om blir priset för det tidigare räknade inköpslistan:
21925 kr.

Skillnaden 28989-21925=7064 kr
7064/28989= 24%
Se där, klart bättre i Polen :)

HUr du ska räkna kursen beror lite på hur du betalar. OM du ska betala med kreditkort, så gå in på din bank och kolla vilken kurs de ger när du betalar med kreditkort. Det är nästan alltid en klart skillnad mot resevalutorna man hittar på forex osv. Ska du göra en förskottsbetalning via IBAN, så kolla den kursen hos din bank.

Med lite tur blir det ännu bättre alltså :)
 
Vi har precis satt igång med vårt bygge och kommer hämta hem en del från Polen. Vi åkte ner över en helg för ett år sen och kollade utbud och priser. På vår blogg har jag sammanställt inredning till de bägge badrummen och har med priser och köpställen.

Villa.ljusarve.se

Mvh
Gisela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.