petersv skrev:
Det en del av oss påpekat i tråden är att öppen fiber inte blir bättre eller billigare än en kollektiv upphandling.
Förutsatt att du äger fibern själv. Och det är en ganska stor förutsättning för de flesta. För oss som bor i stan i villaområden så är det förenat med stora problem att starta sin egen fiberförening. Så stora att jag skulle säga att en öppen fiber ägd av någon annan är det enda realistiska alternativet.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
petersv skrev:
Det en del av oss påpekat i tråden är att öppen fiber inte blir bättre eller billigare än en kollektiv upphandling.
Det är möjligt, men för det stora flertalet normalt teknikintresserade/kunniga personer är det inte ett alternativ att hålla på med att anlägga nät själva, eller upphandla nät av något/någon. För många finns det inte något alternativt stadsnät eller liknande, utan man är överlycklig att NÅGON kommer gräva och dra fiber. För det stora flertalet personer är det absolut, otvivelaktigt viktigaste att få en fast anslutning.
Att den sedan inte är "optimal" ur en mängd olika perspektiv är inte något 99% av användarna tänker på, eller ens förstår/bryr sig om.

Det blir då väldigt snedvridet när någon frågar om t.ex. ÖF och får en diskussion om dolda avgifter, monopol eller i värsta fall tekniska lösningar :). De flesta är väl mer intresserade av att veta om det har fungerat bra, om folk fått vad de betalat för osv, inte hur en liten fiberförening i X-staden löste driften av sitt nät så det bara kostade y kr.

Jag menar inte att den typen av diskussioner är fel, och jag tycker det är intressant att följa för att lära mig mer, men är det verkligen det TS och många andra frågar efter????

Möjligt att jag sticker ut hakan för mycket här, och jag ber om ursäkt om någon känner sig förnärmad. Samt till TS för att jag "tog över" tråden en smula.

För att svara TS, så beror det väl på vad som är viktigast för dig: att få fast lina nu, eller vem som lägger ner den.

Som jag skrev ovan, för oss var det viktigaste att få fiber, och eftersom två företag arbetade i samma område samtidigt var teckningsgraden var så oerhört hög och ingen ingen annan operatör lär vara intresserad av att göra något hos oss. Så för oss var det nu eller aldrig - kanske är det annorlunda för dig.
 
Redigerat:
KristinaRT skrev:
Det blir då väldigt snedvridet när någon frågar om t.ex. ÖF och får en diskussion om dolda avgifter, monopol eller i värsta fall tekniska lösningar :). De flesta är väl mer intresserade av att veta om det har fungerat bra, om folk fått vad de betalat för osv, inte hur en liten fiberförening i X-staden löste driften av sitt nät så det bara kostade y kr.

Jag menar inte att den typen av diskussioner är fel, och jag tycker det är intressant att följa för att lära mig mer, men är det verkligen det TS och många andra frågar efter????
Ja, fast just risken att sätta sig i en sits som om tio år eller så visar sig vara betydligt tråkigare, det tycker jag faller in under "får vad man betalar för" eller "fungerar bra". Så den tycker jag är värd att påpeka. Det är aldrig bättre i det långa loppet att sätta sig i en monopol eller oligopol situation. Om det rör sig om ett område där man skulle kunna få en fungerande marknad.

Detta blir ju intressant i fibersammanhang eftersom det finns ett infrastrukturinslag här. Det är rationellt att bara rulla ut en fiber till varje hus (inte två som till mitt... Dumma televerket...). Och det är likaledes rationellt att låta en marknad se till att man "får vad man betalar för" och att det "fungerar bra" när det kommer till tjänsteutbud på denna fiber, eftersom trösklarna för att komma på marknaden inte är höga där, och det är enkelt för kunden att byta.

Så allt detta tål att påpekas tycker jag. Sedan så är naturligtvis Telia bra på att driva nät. Det har gjort det länge. De är också bra på att ta betalt för det. Det har de också gjort länge... ;)
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jag tycker såhär :
- Om det är fiber på väg idag så hoppa på oavsett typ, för det är svårt att få ihop kritisk massa efter första vågen och efteranmälan kostar lite eller mycket mer
- Om du vill och orkar dra igång fiber i ett område är det värt att undersöka lösningar där man själv äger anläggningen
- Om det inte går ihop så försök få in öppen fiber
- Om det inte går så försök få in fiber låst till en operatör
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Precis. Någon fiber, vilket som helst, är ändå bättre än alternativet. Ingen fiber och att hanka sig fram med ADSL, mobilt "bredband" eller dylikt.

(Ja. Jag vet att jag sticker ut hakan när jag säger "mobilt bredband", och visst kan överföringshastigheten momentant se bra ut i vissa fall. Men eftersom det inte finns några abonnemang på marknaden idag utan snålt tilltagna trafiktak så är det ändå inte ett relevant allternativ eftersom man vill kunna se Netflix/SVT Play o dylikt även efter den 3-4 i månaden...)
 
petersv skrev:
Jag tycker såhär :
- Om det är fiber på väg idag så hoppa på oavsett typ, för det är svårt att få ihop kritisk massa efter första vågen och efteranmälan kostar lite eller mycket mer
- Om du vill och orkar dra igång fiber i ett område är det värt att undersöka lösningar där man själv äger anläggningen
- Om det inte går ihop så försök få in öppen fiber
- Om det inte går så försök få in fiber låst till en operatör
Med skillnaden här att Wetternet kommer till området oavsett vilket. Wetternet siktar på 95% (?) utbyggnad till 2020.
 
Ja, Wetternet kommer med all sannolikhet att gräva. Telia skulle vara klart inom 9 månader men nu verkar dom svikta lite säger rykten? Funkar säkert kanon med båda men jag verkligen avskyr såna där små "serviceavgifter". Förvisso bara 65kr/mån men många bäckar små. Har fortfarande inte bestämt mig😁
 
peppo10 skrev:
Ja, Wetternet kommer med all sannolikhet att gräva. Telia skulle vara klart inom 9 månader men nu verkar dom svikta lite säger rykten? Funkar säkert kanon med båda men jag verkligen avskyr såna där små "serviceavgifter". Förvisso bara 65kr/mån men många bäckar små. Har fortfarande inte bestämt mig😁
Har ni inte fått reda på vad en internet-anslutning via Wetternet kommer kosta? Utan den informationen går det ju inte att välja fiber-leverantör. Via Telia Öppen Fiber kostar 100/10 Mbit/s ca 300 kronor per månad. Om det kostar mindre via Wetternet inklusive serviceavgiften så förstår jag inte problemet. Telia Öppen Fiber Bakar förmodligen in en sådan dold avgift i alla abonnemang, så är man triple-play-kund så kan det bli mycket dyrare. Det är alltså troligen en fördel att serviceavgiften debiteras separat om man inte tänker låta fibern vara "vilande" under lång tid.
 
Går väl teckna 100/10 för strax under 300kr hos båda . Jag har tänkt skaffa boxer eller viasat samt 100/10, ingen telefon. Känns som prislappen är likvärdig hos båda.
 
Wetternet upp till 500mbit/s.
Telia upp till 1000mbit/s.
Över tid är det likvärdig kostnad.
För mig lutar det starkt åt Telia.
 
  • Gilla
peppo10
  • Laddar…
pegasodavid skrev:
Wetternet upp till 500mbit/s.
Telia upp till 1000mbit/s.
Över tid är det likvärdig kostnad.
För mig lutar det starkt åt Telia.
För 100/100 verkar det vara 50:- billigare per månad med Wetternet även om man räknar med serviceavgiften (i alla fall med Bahnhof), men det kan ju ändra sig med tiden.
 
pegasodavid skrev:
Wetternet upp till 500mbit/s.
Telia upp till 1000mbit/s.
Över tid är det likvärdig kostnad.
För mig lutar det starkt åt Telia.
Gigabitlina hos Telia för 999/mån. Är det något du verkligen kommer att köpa, någonsin? Wetternet har stöd för gigabit, men säger själva att det är runt tio pers någonsin som efterfrågat det, så det finns inte som standarderbjudande. Men vill du verkligen ha det, så kan du få det.
 
Mina föräldrar har 1Gbit/s symmetriskt och det är trevligt. Men det kostar ca en tiondel av vad de öppna näten vill ha.

Bandbredd är egentligen billigt vilket märks när man handlar upp i grupp. Eftersom folk i allmänhet är bredda att betala ca 400 sek /månad så läggs priserna där för den vanligaste hastigheten och sedan dubbla priset för 10x.
 
Eventuellt kanske vi nästan är grannar....;-)

Jag och mina grannar står inför exakt samma sak. Efter diverse undersökningar är vi rätt överens om följande rangordning:

1. Wetternet.
Stomnätet kommer byggas oavsett hur många som ansluter sig. Har tjänster även med under 100Mbit och då också lägre pris. Visserligen med "serviceavgiften", men om man lägger på den på exakt samma tjänsteleverantörs pris som hos Svensk Infrastruktur, blir det inte dyrare i alla fall, eftersom tjänsterna från Wetternet är lite billigare än hos de andra. Seriös och saklig motpart, låg anslutningsavgift (12500:). Däremot ger du dem direkt i avtalet grönt att dra delar av stamnätet över din tomt. Inget egentligen, för det kan de tvinga sig till genom ledningsrättsreglerna ändå - även om det är en segare procedur. Och enligt dem förekommer det ytterst sällan.

2. Telia
Svindyr anslutningsavgift och tjänsterna är i många fall dyrare än Wetternet även med "månadsavgiften" pålagd. Kommer inte bygga ut om inte tillräckligt många ansluter sig. Verkar lite ha kastat in handduken redan från början.

2. Svensk Infrastruktur
Lät bra i början, men sedan flagnade färgen. Säljare som förespråkade att köra på elnätet inne i huset istället för att dra fibern lite längre. Representanterna verkar vara mer säljare än kunna teknik. Ungefär som att tycka det är bra att köra en F1-bil på grusväg. Talade om Wetternets "månadsavgifter" och "serviceavgifter" som om det vore två olika och var inte sena att slänga skit på andra istället för att vara sakliga. Känns mer och mer som pratmakare.
Exakt samma tjänster har ungefär samma pris som Wetternet+deras månadsavgift, men är något billigare en exakt samma på Telia. Börjar dock på en ganska hög prisnivå. Talade om att de skulle börja gräva fiber redan i vår, men verkar inte ännu ha klart med nödvändiga lov och tillstånd. Kommer inte heller börja dra stomnät förrän tillräckligt många anmält sig. Ganska hög anslutningsavgift, om man inte också går med på att de får lägga stomnätet på din tomt OCH tecknar sig för 1GB/s för tusenlappen i månaden, vilket inte är aktuellt. Någonsin, tror jag.

Vad vi kommer välja är väl ganska klart...
 
Redigerat:
Ingper; håller med dig fullständigt. Jag övervägde också Svensk Infrastruktur till en början med det sockrade argumentet att dom skulle påbörja grävning så fort dom kom upp till 30% täckningsgrad på gatan och det skulle absolut inte vara några problem, ett par månader senare hade säljaren i princip gett upp och sa att det kommer nog tyvärr dröja, intresset verkar lågt... jag vet inte, men då är väl kutym att man antingen sötar erbjudandet ytterligare, men tydligen inte.

Vi kommer satsa på Wetternet av ren princip nu, dels för att jag vill ha en lokal aktör som hållit på med fiberinstallation i kommunen i några år vid det här laget, och dels för att jag blev så trött på de brutna löftena från SI. 12600:- eller vad det nu var är lätt värt att hosta upp för att slippa det instabila adsl-systemet som verkar vara döende på riktigt hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.