Jag vet inte om detta är ett problem i sig eller ej men era svar kommer förhoppningsvis att bringa klarhet i det hela.

Vi har ett hus i tre våningar med fjärrvärme. Centralen sitter på bottenplan. Jag har vid fyra tillfällen under det senaste året sett att trycket varit runt 0,6 bar och då fyllt upp till 1,0. Nu idag såg jag att det fallit ner till 0,4 bar (var 0,8 för en knapp vecka sedan).

Vad är det som kan göra att trycket faller så? Är det onormalt? Bör jag strunta i att fylla på? Bör jag göra någon annan åtgärd? Hur mycket spelar vädret in (det är mildare idag än förra veckan).

Jag har ju en viss oro för att det kanske läcker någonstans, är det befogat? Hur mycket vatten ryms för övrigt i ett värmesystem för en normal villa? Det är lite svårt att uppskatta hur mycket som går i när jag fyller systemet..

Vad kan ni bringa för klarhet i detta? Det skall väl vara ett slutet system, och det vatten jag fyllt på kan ju bara inte försvinna ut i tomma intet?
 
Vad har du för expansion? Har du luftat någonstans? Tar det lång tid att fylla på trycket?
 
Expansionskärlet är en sån "vanlig" röd brödlåda som sitter direkt på hela värmeväxlarpaketet. Den ser inte ut att rymma mer än ett par liter som mest.

Luftat gjordes senast i höstas då det behövdes för att få snurr på en handdukstork som är högsta punkten i systemet. Allt verkar få värme korrekt i hela huset just nu.

Det tar runt 10s att fylla på från att jag börjar skruva till dess det är klart.
 
Har du kollat att säkerhetsventilen inte läcker?
 
Ska dubbelkolla med papper. Jag har dock inte sett något vatten där vid en ren visuell enkel inspektion.
 
Göran.W
När det blir varmare ute och elementen blir kallare faller trycket vilket är helt normalt.
Trycket stiger sen när vattnet blir varmare ut på elementet.
Ett expansionskärl på bara några liter låter väldigt lite.
Ett på 25 liter hade varit mer rätt.
Har du 3 våningar ska du ha ca 0,8 bar när elementen är kalla men har du så högt tryck kommer trycket överstiga 1,5 bar när dom är varma och säkerhets ventilen öppna och släppa ut lite.
Gissar på ett det är det som händer hos dig om expansionskärlet bara är på några liter.
Större kärl är mitt tips.
Du kan med vänta till det blir varmare och stänga av värmen helt och se om trycket sjunker då med och gör det inte det är det garanterat för litet kärl.
 
Och för att komplettera föregående inlägg. Som sagt, när systemet blir varm så expanderar vattnet, det fyller först expansionskärlet (som innehåller en uppblåst boll, den trycks ihop). När inget mer ryms i kärlet så stiger trycket snabbt, och säkerhetsventilen släpper ut vatten.

När sedan systemet svalnar, så uppstår istället undertryck, det fattas ju vatten. Och då läcker det in luft genom diverse kopplingar, de må vara vattentäta, men inte gastäta. Och processen upprepar sig tills en lämplig mängd luft som kan agera expansionskärl kommit in i systemet.
 
  • Gilla
Göran.W
  • Laddar…
Tack för input!
Jag tänkte att det är läge att uppdatera efter en längre tid.

Det visade sig att det mest troligt varit luft i systemet som jag inte lyckades få ur under mina avluftningssessioner. Efter att ha gått hela varvet runt och avluftat och fyllt på vatten i systemet tog det inte alltför lång tid innan trycket var lågt igen. Efter att ha kört avluftning-påfyllning-vänta ett större antal gånger under en veckas tid så fick jag allt stabilt och trycket ligger på strax under 1 bar nu sedan månader tillbaks.
 
  • Gilla
Lunas och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tack för input!
Jag tänkte att det är läge att uppdatera efter en längre tid.

Det visade sig att det mest troligt varit luft i systemet som jag inte lyckades få ur under mina avluftningssessioner. Efter att ha gått hela varvet runt och avluftat och fyllt på vatten i systemet tog det inte alltför lång tid innan trycket var lågt igen. Efter att ha kört avluftning-påfyllning-vänta ett större antal gånger under en veckas tid så fick jag allt stabilt och trycket ligger på strax under 1 bar nu sedan månader tillbaks.
Hej. Tack för att du berättade vad för åtgärd du gjort. Uppskattas (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.