Ah det lät intressant plutus
 
Pompe1997 skrev:
Hir stort e ditt hus jaob?
Det är på 200kvm bostadsyta men har även en källare på dryga 80kvm där det finns en vattenburen konvektor. I dagsläget så vedeldar vi endast och har inga tankar alls. Detta innebär att vi eldar på morgonen, på dagen och en gång innan vi går och lägger oss. Ganska jobbigt med andra ord.
Så det ska bli skönt att få ordning på det med en tank och en värmepump så att man bara behöver elda när kylan kryper ned mot -15 skulle jag tro. Just nu får vi skrapa ihop sparpengar till sommaren när det är tänkt att uppgradera.
 
Jag hade det så från början när jag köpte huset. Och helvete vilket eldande det var och allt kånkande med veden.
Blev mycket bättre när jag fick in acctankarna.
Hade velat ha en stor 4 kbm tank istället för 3×750 liters .
Men med en lvvp behöver jag inte en volymen tror jag.
 
Ok Fixar_Krille var exakt har du kopplat in lvvp på din acctank?
Och om du inte eldar i vedpannan vilken temp får du då i acctankarna?
Skicka mig gärna bilder!
 
Jag har kopplat in den på samma som pannan. Ut till pumpen långt ner i tanken och tillbaks i toppen på tanken. Längst ner i min tank har jag en solslinga och då har jag tvåventiler som jag kan ställa om för hand om jag vill att långt ner i tanken skall vara ovan eller under solslingan. Pumpen en nibe2025 håller tanken på ca 40 grader.
 
Oj 40 grader värmer inte mitt hus.
Behöver 55+ grader om det ska bli behagligt i mitt hus.
Funderar på att lägga vatten buren golvvärme.
Då skulle jag inte behöva pumpa ut så varmt vatten.
Jag har tjocka radiatorer och uppskattar att dem håller ca 1000 liter vatten tillsammans.
Hade velat byta ut dem mot effectivare radiatorer men det blir billigare med golvvärme.
 
Jag har golvvärme så det funkar bra. Det finns nyare pumpar som kan ge högre temp.
 
Pompe1997, behöver du varmare än 40-grader så måste du börja titta på att effektivisera elementen genom att antingen sätta fläktar på dem eller byta dem helt till bättre.

Vi har gamla panelelement och de går att elda på upp till 56-57 grader men det behövs bara om man ska chockvärma huset om det vart kallt, för att få det varmt från lång tids kyla. Annars rullar vårt på med 30-40grader, har faktiskt funderingar på att smälla på elementfläktar för att effektivisera men det får bli senare när allt är installerat.

http://www.elementflakten.se/
 
Ärligt talat så tror jag inte det blir bättre med elementfläktar eller att jag sliööer elda stup i kvarten MEN jag ska tillverka en liknande fläkt och testa för man vet ju aldrig.
Och så har jag en massa sådana fläktar att tillgå så jag gör ett försök.
Tack för tipset.
 
Pompe1997 skrev:
Ärligt talat så tror jag inte det blir bättre med elementfläktar eller att jag sliööer elda stup i kvarten MEN jag ska tillverka en liknande fläkt och testa för man vet ju aldrig.
Och så har jag en massa sådana fläktar att tillgå så jag gör ett försök.
Tack för tipset.
Du behöver inte testa mer än att skjuta med en ir-kamera på elementet ock se vad det avger vid till och från, räkna på det. Vinsten är nog bra större med fläkt. Jag var också skeptisk tills jag förstod hur det funka.
 
@pompe
Om du har stora tjocka raddar som du säger, så bör det bara vara en injusteringsfråga. Hur mycket av raddarna är varmt när det börjar kyla på?
 
Jag har kopplat in en CTC EcoAir till min vedpanna via en CTC EcoZenith + 1 ack.tank.
Laddomat o grejer....det är bara elda så sköter sig resten själv med matning till olika tankar.
 
Dem där fläktarna kylde bara ner elementen vilket resulterade i mer vedeldning så det var ingen hit.
Mina element börjar först att värma huset när dem e så pass varma att jag inte kan ta på dem.
Nu isolerar jag väggarna med 245mm isolering så jag slipper kallraset från samtliga väggar.
Sen blir det en lvpump dockad till acctanken.
 
Jag har en ny bergvärme som är kopplad till en beg vedanläggning, med 1500L acc tankar. Den ligger bara in på bef utgångar mot radiatorer, med avst ventiler på båda sidor. Går ej att samköra naturligt, men man har en valmöjlighet.
 
Krilleman
Jag har installerat en luft/vatten-pump åt en bekant som primär uppvärmning.

Vedpannan eldas det bara i när Kung Bore är Framme.

Fungerar fint vad jag hört.

Samma princip på inkopplingen av pumpen som vedpannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.