Hej, har haft problem med att plastfärgen släppt i källaren på vårat hus (inköpt juni -15). Hyrde därför in en giraffslip och har slipat ner så mycket färg jag kunnat från väggen för att sedan måla med silikatfärg. Problemet är att jag inte kom åt överallt. Jag har sedan jobbat för hand så mycket jag kunnat detta är då slutresultatet:

DSC_0319.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag måla silikatfärg över bef. färg?
Jag förstår att silikatfärgen då tappar sin funktion men kommer den sitta?

Jag kommer sen också behöva lägga igen några hål som finns från tidigare kabelgenomföringar, pluggar osv, vad ska jag fylla dessa med?

DSC_0323.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer också behöva förminska ner en tilluftsventil för att hitta ett passande galler till utsidan, så min tanke är att sticka igenom ett 100 rör och putsa runt det, men vad fyller jag hålrummet kring röret med? Fogskum?

DSC_0322.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och till sist behöver jag "spackla" väggen för att få den hyffsat slät d.vs ta bort lite fåror från slipningen och fylla igen gropar där putsen lossnat, vad ska jag använda för puts/spackel till detta?
B-bruk?


Tacksam för svar

mvh
Jesper Karlsson
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
har ingen aning om silikat färgen kommer fästa på plastfärgen.

Hål fyller du väl enklast med spackel, men då kommer det bli en slät fläck där spacklet är så bäst är väl putsbruk

tegel eller leca skulle jag fylla med, och mura med puts & murbruk

tror det går dåligt att spackla med putsbruk, det behöver bli lite tjocklek på det...
Ardex A950 är en snabbputs som jag gillar, det går fint att spackla med den även lite tunnar skikt. Man får inte heller den där släta ytan som du får av ett vanligt sandspackel som många oftast använder.
Den är tyvärr ganska så dyr.
 
Jag har hört man inte ska använda spackel på källarvägg p.g.a fukten men det kanske inte stämmer?

Bör jag trycka in isolering i hålet innan jag lägger igen det?
 
Jag har målat silikatfärg på en källarvägg där det delvis satt gammal oljefärg. Det fäste bra.

Gips brukar man kunna spackla en källarvägg med. Typ Cascos Gips Filler.

Jag skulle satsa fast röret med murbruk eller putsbruk.
 
Jag har läst här att gipsputs inte bör användas på ytterväggar?

Hur menar du nino, fylla hela hålet runt röret med leca-kylor eller köpa ett leca block och kapa till?
 
Nu menade jag inte gipsputs utan så ren gips som möjligt. Inte samma sak.
 
Leca block som du murar fast
 
Jag slipade ner färgen från golvet och upp till 10cm över marknivå.
Sen putsade jag upp med Weber base*135 putsbruk c hand som man kan lägga i tunna lager.
Sen målade jag allt med Silikatfärg och den fäster mycket bra även på andra färger MEN den kommer ju då självklart inte andas där.


61004_10152002899438143_391754191_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var det svårjobbat den putsen?
 
JeppeKa skrev:
Var det svårjobbat den putsen?
Mycket lättjobbad men man får inte lägga för tjockt, max 5mm.
Jag la vanligt putsbruk först där det behövdes tjockare lager.
Har endast putsat mång gång innan så jag borde räknad som nybörjare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.