Hej!
Jag har en amerikansk häckhagtorn som delas med grannen och står på tomtgränsen. Den har inte underhållits särskilt mycket, varken av oss (4 år), eller av tidigare ägare så den är väldigt hög och gles. se bild längre ner.
De planterades för ca 40 år sen och som jag ser tagits ner till ca 20-30 cm vid ett tillfälle. Tyvärr har man sedan bara släppt upp den utan att beskära den nämnvärt.

Jag antar att det bästa vore att ta ner den helt och börja om för att få den tätare men det trista med det är att allt insynsskydd mot grannen försvinner då.

Jag har därför funderat på andra alternativ:

1. Jag funderar på om man tex kan ta ner varannan planta och låta de komma upp under ett par tre år och sedan ta ner de andra. Kan det funka? Eller kommer de gamla att skugga de beskärda så att de växer dåligt? (häcken står i riktning norr till söder)

2. Det andra jag funderat på är att ta ner de stammar som växer åt "mitt" håll och låta grannens sida vara till att börja med.

Tacksam för råd!

/Johan

20151024_093804277_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Vi har också problem med hagtornshäcken i samfällighetsföreningen. Av tradition har den beskurits varje år med häcksax, men man har bara tagit upptill. Så upptill har det förgrenat sig väldigt men nertill är det hål.

Så det man kan konstatera är att hagtorn vill växa och bli ett träd, men att den förgrenar sig där man klipper. Nu har vi gjort ett test där vi klippt ner grenar på halva plantan. Då har vi ju behållt skyddet som häcken ger. Det vi kan se nu är att vi har fått nya rotskott och att vi fått nytillväxt på de grenar som klippts. Vi har också grävt upp rotskott från andra delar av häcken där den ser bättre ut och planterat för att föryngra och förtäta.
 
Allinug skrev:
Vi har också problem med hagtornshäcken i samfällighetsföreningen. Av tradition har den beskurits varje år med häcksax, men man har bara tagit upptill. Så upptill har det förgrenat sig väldigt men nertill är det hål.

Så det man kan konstatera är att hagtorn vill växa och bli ett träd, men att den förgrenar sig där man klipper. Nu har vi gjort ett test där vi klippt ner grenar på halva plantan. Då har vi ju behållt skyddet som häcken ger. Det vi kan se nu är att vi har fått nya rotskott och att vi fått nytillväxt på de grenar som klippts. Vi har också grävt upp rotskott från andra delar av häcken där den ser bättre ut och planterat för att föryngra och förtäta.
Tack för svaret!
Låter ju som att det kan vara en ide för mig att testa detta då.
Vilken tid på året gjorde ni det? Som jag förstår det är det vårvintern som gäller. Jag bor i Umeå så vårvintern där är ju inte samma som i mellansverige.

mvh

Johan
 
A
Ja, på vårvintern. För oss är det i april-maj. Sedan brukar vi snygga till den lite före midsommar, men inte ta bort så mycket att vi blir av med allt det nya gröna som kommit.
 
Jag tog ner våran hagtornshäck som var ca 2,5m hög i början av april förra året. La på kogödsel för att den skulle få lite ny näring och jäklar vad det tog sig. Hade jag inte varit med med häcksaxen hade den varit över metern.
Klippte ner den till ca 20cm över marken och nu låter jag den bara komma ca 20cm per år för att få den tät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.