Det man oftast ser och hör är ju att man har inluft under aggregatet. Men så läste jag detta: http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu och det låter ju rätt logiskt. Jag har tänkt mig ett Harvia Vega-aggregat. Vad har ni för erfarenheter?
Kan sägas att jag kommer ha två ytterväggar, med glasdörr och ett fönster. Aggregatet kommer troligen att sitta på väggen bredvid dörren , alternativt på samma vägg som dörren...
 
Bastuskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså två väggar , den övre och den till höger i bild som vätter emot huset. De andra är ytterväggar ut mot altanen. Var ska jag sätta ut-ventilen för bästa värmefördelning?
 
Lasta ned Harvias instruktioner ang. ventilation. Men ja, har du maskinell tilluft så är tilluftsventil över aggregat att rekommendera.
MVH
Sakke
 
Är inte länken du lagt in utifrån att bastun installeras inomhus där man har någon form av mekanisk ventilation, etc?
Du ska se din bastu som fristående utomhusbastu om jag tolkat det riktigt. Du kommer då att ha till och frånluft utan inblandning av huset ventilationssystem, vilket då enbart jobbar med traditionell självdrag utifrån hur varm luft rör sig. Samt att tilluft vintertid kan vara xx minusgrader då både till och frånluft hamnar i bastun ytterväggar.
Jag hade i ditt fall kört med den traditionella placeringen under aggregatet och sedan frånluft så långt från tilluften som möjligt för att få cirkulation. Men du kommer också att få visst luftbyte varje gång du öppnar bastudörren då det är en så liten bastu.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Ingen maskinell tilluft, ingen luft inifrån huset, annat än att jag tänk mig kunna öppna det runda fönstret och släppa in varmluft efter badet. Fick detta svar ifrån en kille på Harvia när jag frågade om var inluften skulle sitta:

"Gör hål bredvid aggretat istället. Ni har väl uppvärmning där när ni inte bastar? Annars kan aggregatets elektronik ta skada av ständig fuktig luft under vinterhalvåret och av kondensen på våren när solen börjar komma upp."

Han säger i stället då han först rådde mig att ta in luften under dörren i en 10 cm glipa, men då visste han inte att jag inte har något förrum .

Men det han skriver sedan hade jag inte alls tänkt på. Fast det borde väl räcka att sätta in en liten kupévärmare eller något liknande?!
 
drsakke skrev:
Lasta ned Harvias instruktioner ang. ventilation. Men ja, har du maskinell tilluft så är tilluftsventil över aggregat att rekommendera.
MVH
Sakke
Sökt men inte funnit detta. Har du en länk?
 
drsakke skrev:
[länk]
MVH
Sakke
Tack!
 
Men ändå säger killen från Harvia att jag ska sätta ventilen bredvid...? Det finns helt klart olika skolor, eller så funkar det typ lika bra på olika vis.

Jo, nu kom jag på att det nog beror på att Harvias Vega sätter man längre ner än andra aggregat.
 
Och även det att du tar kall utomhusluft som tilluft, du vill ju inte ha den kalla luften där man sitter eller skapa drag, därför placeras tilluften så nära aggregatet som möjligt så att den får snabbaste möjliga uppvärmning.
Det fanns även en notering om att inte sätta tilluftsventilen för nära tempgivaren speciellt inte när du tar kall uteluft, kan vara därför man rekommenderar att sätta den bredvid aggregatet.
Du får kolla var den sitter eller om du har en separat som du kan placera valfritt.
 
Det är väl inte så mycket snack om "skolor" mera att det finns ulika aggregat som placeras t.ex på golvet, och att de finska instruktionerna tar också med möjligheten till maskinell ventilation. Klart att den "finska modellen " strävar efter jämn temperaturfördelning, medan tylös skapar ofta mera skiktat klima med tydliga temperaturzoner.
Mvh
Sakke
 
drsakke skrev:
Det är väl inte så mycket snack om "skolor" mera att det finns ulika aggregat som placeras t.ex på golvet, och att de finska instruktionerna tar också med möjligheten till maskinell ventilation. Klart att den "finska modellen " strävar efter jämn temperaturfördelning, medan tylös skapar ofta mera skiktat klimat med tydliga temperaturzoner.
Mvh
Sakke
Var sätter man inluft enligt den "finska modellen" då?
 
MayaLisa skrev:
Men ändå säger killen från Harvia att jag ska sätta ventilen bredvid...? Det finns helt klart olika skolor, eller så funkar det typ lika bra på olika vis.

Jo, nu kom jag på att det nog beror på att Harvias Vega sätter man längre ner än andra aggregat.
En elbastu ska aldrig vara minusgrader i risken för kondens för elektronikens skull säger Harvia-killen.
 
De elbastur jag har sett har haft utluften uppe i hörnet och inluften under, bredvid aggregatet eller under dörren. Det ligger nog knappast något vetenskapligt bakom det utan man gör som man gör likadant som man alltid har gjort.

Att man tar in luft under eller nära kaminen i en vedeldad bastu är ju för att få bra drag när man eldar, i en elbastu finns det väl ingen idé med det utan det har bara blivit standard? Vill du med självdrag ha så jämnt spridd värme som möjligt så borde inluften komma ovanför aggregatet.

Luften in är kall och sjunker nedåt medan aggregatet värmer varmluft som stiger uppåt. Det borde betyda att luften cirkulerar bättre och man undviker att all kalluft samlas på golvet? Samma princip använder man ju med element inomhus när man placerar dem under fönster.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Enig. Elaggregat är en dålig pådrivare för luftsirculation. Den "suger" inte ersättningsluft som en vedugn gör, och luftgenomströmningen är ofta dålig. Detta leder til en bastu där man inte önskar att sitta länge i på grund av dålig luftkvalite och ekstremt skiktat värme.
"finsk modell" om man nu kan kalla det det är den som til exempel står i brochyren til helo/harvia, där frånluften sitter lågt under bänkarna och tilluft över aggregat. Ev. Extra ventil högt upp för avtorkning efter bad. Denna typen ventilation ger jämnare fördelning av värmen och bättre tilförsel av frisk luft til övre delar av bastu.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.