Hej!
Jag är ny här och ber nu i förhand om ursäkt för eventuella självklarheter, då jag inte vet om det jag söker har något speciellt namn, men uppskattar all hjälp med att komma fram till det.

Jag har ett linneskåp med luckor som jag vill sätta nya gångjärn på. Hittills har öppningen skett genom en "metallplugg" i luckan, som gör att vridmomentet ligger i luckan ovanifrån sett. Jag försöker visualisera det här:
Som det är.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det röda krysset är alltså vridmomentet. Problemet är att öppningen begränsas till sådär 100-110 grader, och jag vill kunna öppna betydligt mer.

Om pluggen byts mot ett enkelt gångjärn (även ett som har vridmomentet utanför) kommer luckan inte gå att öppna alls eftersom väggen är i vägen för att dörren ska kunna "lyftas rakt ut".

Istället vill jag fortsätta att utnyttja "urgröpningen" till en början, och därefter förflytta vridmomenten så att luckan kan öppnas hela vägen runt väggen. Dörren behöver inte nödvändigtvis gå hela vägen runt, men om den kan öppna ~110 grader idag så vill jag kunna öppna åtminstone över 180 grader.

Såhär ungefär tänker jag mig:
som det ska vara.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det jag söker, och var får jag tag på det till ett rimligt pris?

Tack på förhand för hjälp!
 
Om det ska sättas in i befintligt skåp är det kanske inte helt lätt att ge några bra råd, men kanske kan dessa fungera för dig?

289125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



http://www.sandersonhardware.com/home/?page_id=12#!/L-Hinge/p/261160/category=132832
http://www.brusso.com/offset-pivot-hinges/

Jag använde sådana gångjärn till ett skåp med liknande konstruktion som du beskriver, som du kan se på bild här: https://www.byggahus.se/forum/mobel...llman-beskadan-60.html?perpage=15#post1974740
 
Utan att ha koll på alla gångjärn som finns ute på marknaden. Så tror jag det blir svårt att få dörren att öppnas helt parallellt med skåpssidan. Men blum eller liknande tillverkare har så kallade grytgångjärn som kan öppna luckan som du vill. Men sen om den öppnar luckan runt den befintliga skåpssidans kant kan jag inte svara på.
 
Tack för svaren. Problemet är alltså tyvärr att dörren inte kan "lyftas rakt ut", utan att den först måste vridas med "bakdelen" inåt, såsom beskrivet vid första vridpunkten. Först när dörren sedan är på glänt kan vridpunkten förflyttas ut och då passar gångjärnen ovan fint. Jag får för mig att vissa grytgångjärn kan uppfylla det här kravet, och vara i två steg, om ni förstår vad jag menar. Men jag är inte klar över detta...

Att den inte öppnas helt parallellt med skåpsväggen (270 grader) är ingen fara, så länge det är en bra bit över 90 grader är jag nöjd. Gärna minst 180 grader.
 
Jag brukar använda Hettich gångjärn, de har det mesta i möbelbeslag och gångjärn. Kan inte på rak arm säga om de har ett gångjärn som funkar till just ditt behov, men bläddra i katalogen/kontakta kundtjänst så kanske du hittar något. https://www.hettich.com/se_SV/hem.html
 
Om man förbinder dom två kryssen med en liten metallplatta så skulle man uppnå det du vill. Men man måste göra någon form av hack/stopp vid första vridpunkten. Sedan får man ta i lite mera för att öppna helt. Annars så blir det väldigt svårt att öppna om man inte är väldigt försiktig vid varje öppning, och det är man inte.
 
Om problemområdet är så litet som dina animeringar visar hade jag helt sonika gjort en fas på baksidan av dörren så att den inte kolliderade med stoppklacken.
 
pär h skrev:
Om man förbinder dom två kryssen med en liten metallplatta så skulle man uppnå det du vill. Men man måste göra någon form av hack/stopp vid första vridpunkten. Sedan får man ta i lite mera för att öppna helt. Annars så blir det väldigt svårt att öppna om man inte är väldigt försiktig vid varje öppning, och det är man inte.
Hur menar du att en metallplatta kan göra det? Jag förstår nog inte.
Det räcker ju inte med att gångjärnet "glider" in i en ny position, det är ju vridmomentet som måste hamna i hyllväggen, alltså där ett gångjärn inte kan sitta.

MaTu skrev:
Om problemområdet är så litet som dina animeringar visar hade jag helt sonika gjort en fas på baksidan av dörren så att den inte kolliderade med stoppklacken.
Hurdå en fas? Problemet är inte stoppklacken, utan väggen som du ser på animeringen att dörren slår i, och som den behöver förflyttas runt, men först efter att den öppnats lite.
 
man lär nog inte kunna hitta nå standardprodukter för detta iallafall................Det är nog billigare att designa möbeln till de produkter som finns än att göra sådär.
 
Bara en liten not:
Vridmoment - är den KRAFT som används för att vrida runt något runt en AXEL, eller VRIDPUNKT.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Bara en liten not:
Vridmoment - är den KRAFT som används för att vrida runt något runt en AXEL, eller VRIDPUNKT.
Nähädu! Du får en chans till innan jag börjar besservissra mig.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nähädu! Du får en chans till innan jag börjar besservissra mig.
Besserwissra på du, vridmoment är en kraft, inte en axel.
 
En kraft har enheten N (Newton).
Ett vridmoment har enheten Nm (Newton-meter).

N är inte samma som Nm.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Ingen aning om vilka gångjärn som kan tänkas passa, men jag är väldigt imponerad av dina animerade skisser, vilket program använder du för att göra dem? :)
 
Anna_H skrev:
Besserwissra på du, vridmoment är en kraft, inte en axel.
Vridmoment är varken en kraft eller en axel, utan ett mått som visar resultatet av att en kraft vridet något föremål runt en axel.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.