J
Hej Forumet,

Från duschutrymmet går det en fyrkantig ventilationskanal, ca 1.5m, ut till utsida hus. En fläck ska ventilera ut fuktig luft från dusch/toa/basturumet.

Se på bilden: så här gjorde jag utan att tänka på att det behövdes kondensisolation. Hur isolerar jag bäst så att det inte droppar vatten ner i den träkonstruktion som ska täcka in ventilationskanalen? unspecified.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kondensisolering skall väl inte behövas, om kanalen leder varm luft genom ett svalare utrymme.
Och fukten är ju inuti röret.

När jag tänker efter, varför skall kanalen isoleras över huvud taget?
OK, för att inte den varma fuktiga "duschluften" skall svalna och kondensera i röret.
Så sänk ner röret 3 cm och linda om det med 30 mm mineralull.
Ute vid ytterväggen kommer den ju att kondensera sedan, så se till att väggen tål väta.
 
J
Kanalen kommer leda varm och fuktig luft när fläkten går, går den inte så får jag nog räkna med ett litet luftflöde åt andra hållet. Det som verkar hända är att röret kyls ner av den kalla utomhusluften så att vatten kondenserar utanpå det relativt sätt kallare röret (kanske inuti också, ej kollat efter där).
Att flytta röret så att jag kan isolera det helt runt om innebär mycket jobb, räcker det att isolera de ytor som inte sitter upp mot betongtaket?
 
Du skall ha "kallrasskydd", dvs ventiler som förhindrar att luften går "baklänges" så röret kyls ned.
Detta bruka vara standardutrustning för badrumsfläktar.

Och betong isolerar inget vidare, det vet du ju.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.