Nu börjar det närma sig, "bara" tre månader till tillträde, och då blir det åka av. Här kommer den nuvarande skissen, skåpsfärger, handtag, hoar, bänkskivor osv blir en senare fråga, nu är det planlösningen som är fokus. Lite förklaringar kan vara på sin plats. Idag är det en vägg på högra sidan, utanför där finns en stor matplats, därför nöjer vi oss med köksö där bänkytan är 140x90, men skåpsytan är 90x60, det blir alltså 30 cm "överhäng" för sittplatserna. I hörnet hade vi tänkt oss två låga (70) överskåp vitrin, som står direkt på bänken, det ger samma höjd som vanliga högskåp. I jalusiskåpet höger om ugnarna finns eluttag för vattenkokare, brödrost mm för att enkelt kunna plocka fram och ta undan dessa. Hällen är 80 bred istället för 60 för lite extra yta att dra undan kastruller och grytor. En extra rund ho är planerad i köksön för att ge möjlighet för fler att laga mat.
 
  • kitchen1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så fantastiskt var det väl inte, är det inte någon som har några detaljer att kommentera?? :)
 
Nä. lite synpunkter kommer här:

Känns väldigt långt mellan hällen och ugnen, verkar vara diagonalt över köket, med en köksö att hoppa över. Tror man stör sig på detta i längden.

Jag hade också skippat de överskåpen i hörnan, känns för min del som allt eller inga alls.

Sen en sak som alltid stör mig är saker som är ocentrerade, ex Diskhon som inte är under ett fönster och inte heller mitt emellan de två.
Likaså handtagen, men det kanske inte är som skissen visar, hade valt att ha alla horisontellt eller vertikalt , inte både och, samt att alla linjer i övrigt mellan de två högskåpen och mellan högskåp och bänkskåp stämmer överens

Lite synpunkter, smaken är olika


/M
 
När det gäller handtagen är det nog jag och köksritarprogrammet som inte är helt överens, jag tror alla ska vara horisontella, det håller jag helt med om. Faktum är att diskhon var rakt under högra fönstret, men flyttades för att det skulle bli mer yta mellan häll och ho, eftersom det är den "bästa" arbetsytan i köket. Alternativet är att flytta ner hällen lite åt höger, men då blir det en svår yta till vänster om spisen att göra något bra av.

Överskåpen har flyttats omkring lite, men vi gillar idén och har sett på flera ställen med dubbla överskåp direkt på bänken, det ser rätt snyggt ut... :) Men de är inte fast ännu...

När det gäller avståndet till ugnen så har vi resonerat så att man inte använder ugnen sådär jättemycket, framförallt inte i kombination med hällen, men det är en intressant synpunkt.
 
Jag har ungefär samma synpunkter:

1. Försök att få hon under fönstret. Tänk vad irriterande att diska och bara ha en halv utsikt. Ett alternativ är ju att flytta hon till vänstra fönstret men då har ni å andra sidan lite långt till hällen.

2. Hmmm...överskåpen ser ut att ha placerats av en slump. Ni verkar i övrigt ha väldigt mycket förvaring, frågan är om ni ens behöver de där skåpen som enligt min mening liksom förtar lyxen av att ha så många fönster i köket.

3. Sen tänkte jag på att det är långt mellan häll och ugn. Det behöver inte vara något problem precis som du säger. Men kylskåpet ligger ganska långt borta. Å andra sidan är det ett stort kök och klart man ska sprida gracerna... ;)

Lycka till!
 
Jag tror det skulle se bra ut att istället för att ha ett högt "jalusiskåp" ha två låga jalusiboxar/skåp och att sedan placera vitrindelen ovanpå jalusidelen (om du förstår hur jag menar). Jag skulle placera denna lösning där jalusiskåpet är placerat i nuläget.  På så sätt får du dina önskade jalusiskåp och vitrinskåp SAMT ett vackert orört hörn med en massa extra bänkyta...

Lycka till med köket!
 
De där sista synpunkterna var intressanta, för det är ju faktiskt den lägre delen av jalusiskåpet man "vill åt"... Ska rita och fundera :)
 
Då provar vi igen, 2x20 cm extra mellan ho och häll ger bra arbetsyta, två öppna skåp med lite vinförvaring har väl aldrig någon dött av, bra för kokböcker och skärbrädor, samt lite smått och gott.

På andra sidan två låga jalusiskåp med höga överskåp över, man har alltså tappat lite överskåpsplats, men inte så mycket ändå, eftersom man gått från 4x70 till 2x92.

Vad säger ni nu då? :)
 
  • kitchen2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket bättre! Snabbt jobbet!
 
Betydligt Bättre!!!
Tom fröken Figura fylls av en nöjd känsla!

Man ritar och tänker, ritar och tänker, ritar och funderar.
Detta forum är verkligen en tillgång som vi inte visste om när vi ritade vårt kök.
Är helt nöjd med vår lösning men den tog mycket tid och energi som man kunnat få respons på i ett tidigare skede.

Gott Nytt År på Er!
 
Ja det kanske inte blev så dumt, åtminstone inte delarna med jalusiskåpet, däremot så får jag nog fortsätta att fundera lite på hur det blir med diskbänken. Jag vet inte om två stycken 20-skåp är ultimat, känns som lite slöseri kanske...

Sedan är det faktiskt extrahon i köksön som är frågan, det är betongbjälklag och rätt mycket extraarbete att bila upp och lägga i mer rör, har någon erfarenhet av att göra det så skriv gärna hur det gick och vad som var lurigt...

Gott slut allihop för övrigt!!
 
Hej igen,

Sponatant hade jag inte dragit vatten dit med. Vi var en gång och tittade på ett underbart hus där man valt att lägga en extra slask, med lock i ön, för rensning av grönsaker mm, smart!

Skölja och söla skulle jag i stället göra i en kanske större variant av diskho, flera fack och så vidare. Sedan kan jag och övriga "kockar" samsas runt ön med våra olika arbetsuppgifter.
Ni har ju lagt det som en extra "social" arbetsyta, lagar gör ni ju på häll eller ugn så varför du skulle ha vatten övergår min syn.

Dessutom kan man i framtiden ta bort ön och sätta ett bord om det skulle bli aktuellt av olika anledningar?! Lite skumt med avlopp och ledningar då?

Bara ett spontant inlägg!

Spännande att följa dock, vårt kök rivs i övermorgon, inom max 10 dgr väntar jag vårt nya på plats!
:D
 
Hej!
Stort fint kök, men jag skulle byta plats på spisen och jaulusi/vitrinskåpen.
När plåtarna ska ut ur ugnen är hällen en jättebra avställningsyta, bättre än köksön, som är näst bästa alternativet när det är fullt av karotter på spisen! Som det ser ut nu är köksön det enda alternativet för varma plåtar. Beroende på stilen i köket kan hällen placeras i hörnet eller under fönstret.
/U
 
Woops! Över hällen ska ju fläkten vara... Men jag vidhåller placeringen, men kanske inte precis under fönstret då utan lite lämpligare vid sidan! Förresten kanske du har fläktkanaler som avgör placeringen?
 
Idag finns befintlig fläktkanal där spisen är inritad på min skiss, givetvis går allt att ändra, men det är ju mer eller mindre krångligt... Placeringen av ugnen är diskuterad många gånger, men vi har velat hålla "allt högt" på den sidan köket, för att hålla det lågt och öppet på andra sidan. Men jag ska fundera minst ett varv till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.