tommib
cpalm skrev:
Hmm. Adaptern jag länkade till kostar ju 20 kr så vad skall poängen vara med detta? Annat än att man kanske råkar ha materialet hemma.
Poängen är att det ska in i TS Vera som inte har serieportar utan USB :)
Annars håller jag med...

...och som Demmpa sa ovan så är RS232 i RJ45-jack helt normalt. Däremot saknas det mig veterligen en standard på vilken pinne som är vad. Dessutom är det inte helt ovanligt att tillverkare ändå gör som de vill för att få sälja sina egna dyra adaptersladdar..... Men nu fick vi ju rätt pinout av Demmpa...
 
C
Jo, USB-adaptern måste man ju ha i vilket fall förstås.

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt förut. Visst är det vanligt med RJ45 serieportar. Men jag fick uppfattningen att TS hade letat efter en adapter med en "liten" RJ45-kontakt, och då går det lättare om man söker på RJ11. :p
 
Det finns små adaptrar mellan RJ45-hona och DSUB-9 hona där hylsorna inte är instoppade i DSU-kontakten, så man kan enkelt placera dem som man vill.

Exempel:

http://www.aliexpress.com/store/pro...or-Extender-Convertor/300357_32571854742.html

Placerar man hylsorna rätt så ska det funka med en vanlig nätverkskabel mellan larm och adapter.
Det är möjligt att det är en sådan som TS själv länkar till hos Hembiobutiken, men det syns inte på deras bilder.
 
b_hasse skrev:
Placerar man hylsorna rätt så ska det funka med en vanlig nätverkskabel mellan larm och adapter.
Det är möjligt att det är en sådan som TS själv länkar till hos Hembiobutiken, men det syns inte på deras bilder.
Ja det verkar vara exakt en sådan, sedan har cpalm länkat till exakt samma adapter fast på elfas sida i inlägg nr10. Sedan är det en sådan som följer med (via vissa återförsäljare iaf) serieportskortet till larmet.
 
Demmpa skrev:
Ja det verkar vara exakt en sådan, sedan har cpalm länkat till exakt samma adapter fast på elfas sida i inlägg nr10. Sedan är det en sådan som följer med (via vissa återförsäljare iaf) serieportskortet till larmet.
Hoppsan, jag måste lära mig att kolla nya inlägg när jag väntar till nästa dag med ett svara i en tråd ..

För de som vill komma billigt undan kan dock länken till Aliexpress vara bra, om man kan vänta 4-6 veckor.
Det är oklart om Elfas fraktkostnad på 89:- är med eller utan moms, men att köpa en enda adapter där kostar minst 114:- inkl frakt (25:- + 89:- frakt). Via Aliexpress får man 2 st för ca 40:- inkl. frakt.
 
Kjell&co har den för 50kr, nästan vilken datorbutik som helst har den adaptern.
 
Tack för hjälpen allihopa :)
Ska packa in ungarna i bilen och dra till kjell & co i eftermiddag...
 
Demmpa skrev:
Kjell&co har den för 50kr, nästan vilken datorbutik som helst har den adaptern.
Det har faktiskt hänt mig flera gången att jag letat upp och köpt saker, och i efterhand upptäckt att jag lika gärna kunde ha köpt det på Kjell & Co. De har mer prylar än man tror. Tyvärr kan det vara svårt att hitta på deras hemsida. Jag misslyckades med att hitta adaptern genom att navigera. Det kändes rätt när jag hittade avdelningen "Dator- & kringutrustning -> Kablar & adaptrar", men där finns den inte!
Jag lyckades hitta den med fritextsökning, den finns under "Dator- & kringutrustning -> Datorkomponenter -> Kontakter".

Jula hade samma problem på sin hemsida, men den har blivit mycket bättre.
 
Och sen ska veran klara USB->rs232 adaptern, kolla att varianten du köper har stöd.
 
tommib
Vera är väl linuxbaserat? Då borde den utan problem ha stöd för de vanligaste USB->RS232-chippen, t.ex. FTDI232R, CH340G och PL2303 (den jag länkade till). Det beror förstås på vilket stöd maintanern har kompilerat in i kärnan, det kan man säkert fråga på Veras forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.