Hej forumet!

Sen snart ett år tillbaka är jag och min sambo ägare till ett klassiskt mexitegelhus där planlösningen lämnar en del i övrigt att önska. Då badrummet blivit utrivet av föregående ägare efter en dåligt utförd handikapp-anpassning på 80-talet har vi nu planer på att nyttja det utrymmet till köket istället. Därför skulle det vara guld värt, att av er på forumet få lite hjälp att tyda ritningarna och se om det ens är möjligt för oss att gå vidare med projektet.

ritning1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen vi vill ta bort är det uppochnedvända "T" som syns mellan kök och badrum (samt tillhörande städskrubb). Hela husets innerväggar är byggda med plank, och grovleken gjorde att vi började oroa oss för att vissa väggar kanske skulle vara bärande.

badrum1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser ni uppbyggnaden av väggen mellan kök och badrum från badrumssidan. Växelvis stående och liggande plank av grövre modell.

ritning2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på takstolen från a-ritningen (vilket gör att det känns som att endast ytterväggarna är bärande, men hellre safe than sorry).

kökperspektiv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till sist en bild på hur vi önskar att köket ska se ut när allt är färdigt.

Är tacksam för alla tips, råd och inputs jag kan få i ämnet!

Mvh
Jocke
 
Du bör även ha en ritning på hur takstolarna ser ut på fler ställen, känns som att de kanske ser annorlunda ut, med annan riktning kanske, över sovrummet längst ner till höger i bild. Annars är min spontana tanke att takstolarna inte behöver stöd av den väggen du vill ta bort, om de inte har något stöd i vardagsrummet till vänster i bild.
 
singemoller skrev:
Du bör även ha en ritning på hur takstolarna ser ut på fler ställen, känns som att de kanske ser annorlunda ut, med annan riktning kanske, över sovrummet längst ner till höger i bild. Annars är min spontana tanke att takstolarna inte behöver stöd av den väggen du vill ta bort, om de inte har något stöd i vardagsrummet till vänster i bild.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är sovrummet med (och även garaget), gissar av bilderna att döma att väggen mellan det stora och mittersta sovrummet i så fall skulle kunna vara bärande?

/Jocke
 
Ser ju onekligen ut som du har självbärande takstolar över den vägg du vill ta bort. En tanke på din planlösning, men mera jobb... Gör köket åt andra hållet istället, där tvättstugan är. Skulle bli ett stort kök med öppet ihop med vardagsrummet. Då får du plats över till tvättstuga och badrum där kök och matrum är idag
 
Tack för input! Efter att ha diskuterat saker lite fram och tillbaka hemma har vi kommit fram till att vi kanske gör ett mindre ingrepp än vi först tänkt oss. Dels för att snabbare bli klara, men också för att hålla kostnaderna nere, då vi framöver kanske kommer sälja och i stället bygga nytt.

Här är i alla fall en snabb-skiss på hur det troligen kommer bli.

ombyggnad4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.