Det blir ju tämligen meningslöst att köpa pumpen på ett sånt ställe om man ska ha en kylfirma till monteringen, de är ju säkerligen inte så intresserade av att installera dessa heller utan vill säkerligen sälja sina egna produkter.

Skulle det sedan visa sig vara nått fel som går på garantin så måste man ju kunna dra alla kostnader detta medför mot jula/bauhas mfl annars är det ju än meningslöst att köpa hos dem.

Jag har kollat runt lite med firmor här i trakten då det verkar ju ligga kring 20 000kr installerat och klart för en tämligen standard LVP, frågan är ju om man lyckas spara in de 12000kr i mellanskillnad innan pumpen ger upp, kostar mig i nuläget runt 3500kr/år att värma upp garaget med byggfläkt, om jag halverar den kostnaden så tar det 4,5 år att spara in Julas pump och nästan 12 år för den mitsubishi pumpen jag fick offert på.

Känns som att det kanske vore bättre att köpa en beg elpanna och dra igång golvvärmen som jag tänkt från början.
 
Ja det blir ganska meningslöst att köpa en pump på en större kedja när det är såhär. Installatörerna får lättare att sälja pumparna men det blir dyrare än hos en prispressad kedja.

Där jag bor får man oftast rätt bra priser installerat och klart av dom lokala firmorna, men om en stor kedja rear ut en pump vill jag ju självklart kunna fynda när det är en märkespump!
Sen blir det säkert dyrare med installation om du frågar en installatör när du köpt pumpen själv än om du köper av han.

Pumba:
Till ett garage klarar du dig säkerligen med en billigare pump, men du verkar ju ha rätt billig uppvärmning ändå. Men du kanske inte kör 18 grader i garaget?
 
Jag har mellan 17-19 grader och ökar när jag är där och jobbar.
Men sen är det hyfsat tjocka väggar (25cm isolering) och få fönster.

Har bilarna där konstant efter jobbet så klart hjälper det ju till att köra in 2 varmkörda bilar efter jobbet.

Nu på vintern så drar garaget ca 20-25% av den totala elförbrukningen här hemma vilket landar på ett snitt på 450kr per månad, det är ju inte så många månader värmen behöver gå för fullt.
En LVP tar ju inte bort hela förbrukningen.
 
Det tycker jag låter väldigt billigt! Tar ett bra tag att spara inte en lvp på det så det kanske inte är lönt att byta till en
 
Kan jag köpa en på Jula för 8000kr så kanske det finns en rimlig chans att räkna hem den, dock så har den ju sämst verkningsgrad när den verkligen behövs.

Jag har begärt in offerter från kylfirmor och där ligger en billig pump på ca 12-15 000kr sen tillkommer installation med material för ca 7-8000kr innan rot, som jag inte kan nyttja.
 
Någon som köpt pumpen nyligen på Jula?
Såg att de hade kampanj just nu 5999 för SC pumpen.

Någon som vet om de bara rekommenderar att kylfirma gör installationen eller om de kräver det?
 
Pumba skrev:
Någon som köpt pumpen nyligen på Jula?
Såg att de hade kampanj just nu 5999 för SC pumpen.

Någon som vet om de bara rekommenderar att kylfirma gör installationen eller om de kräver det?
När jag var på Jula förra veckan stog det ingenting om något sådant iaf. Och det verkar som folk köpt pumpar där under året som gått och inte haft krav på installatör. Står lite i kundrecensionerna på Jula.
 
Överväger att åka till Jula imorgon och införskaffa en, känns ju som överkomligt med 6000kr
Men det vore ju bra att veta att man faktiskt kom hem från butiken med pumpen.
 
Det tror jag nog att du gör, om inte annat vore det väldigt intressant att veta om du gör det eller inte :) Som sagt är det väldigt överkomligt för en lvp!
 
Så nu var den inhandlad, inga frågor, papper eller dyl dök upp hos Jula i Jönköping.
Det vara bara att betala och gå ut som vilken annan vara som hellst.

Så får vi se om "kylteknikern" hinner få upp den idag med...
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Haha det var som... Bekräftade ju det jag trodde, att bara Bauhaus har börjat med det här.
Vore intressant att veta hur det är på andra ställen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.