Masses skrev:
Jo jag skulle oxå vilja ha en sarg eller ngt slags underrede. Men nu undrade kunden om det gick utan, så det är därför jag startade tråden :)
Breadboards föreslog jag men hon skulle tänka på det...

Visst kan man ana ngn slags tvärsgående regel el dyl i bilden. Får ta och åka till Ilva och tjyvkika tror jag
Här är 2 liknande bord till
Jag har ett matbord hemma som jag låtit en snickare bygga åt mig på ritning. Grundprincipen är rätt lik, skillnaden är att använda metall. Där du har benen, mellan dem och bordet, sitter det en 9 mm tjock stålplåt, 100 mm bred, och som går över hela bordets bredd, som är ett dolt stag. Med Benen en liten aning in från kanten syns den inte alls. Den är svarteloxerad för att bli en del av utseendet om man kommer i läge för att se den.

--- Mats ---
 
Lösning enligt Mats's bord ovan...
Låga u-profiler i stål, svetsa "kragar" för benen och skruva fast benen ovanifrån.
Lägg sen på ekskivan och skruva fast den underifrån i ellipsformade hål.
Bör funka

/Kent
 
Behövs ingen förstärkning här inte :)
Rediga träbitar det där...
 
  • chunky_big_pine_120pund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Masses skrev:
Behövs ingen förstärkning här inte :)
Rediga träbitar det där...
häftigt.
 
Det där är en klassiker i Japan, de har dille på grova "natur stockar" och finsågat.
Men det kanske är bra om man ska gömma sig under bordet vid jordbävning
 
Masses skrev:
Har fått i uppgift eller rättare sagt en förfrågan om jag kan bygga ett massivt matbord i Ek. Designen är synnerligen enkel.
Bordet ska vara 2.5m långt och 1.1m brett. Då bordet är ganska långt och benen ska var placerad helt ute i hörnen så vill jag förstärka skivan så mkt som möjligt så att det inte böjer sig. Är bifogad lösning lämplig, att "kexa" brädorna?
Ngn med erfarenhet av så långa bord utan stöd mer än i hörnorna, räcker 40mm tjock topp?

Tacksam för svar
/M

Hur gjorde du tillslut? Sitter lite i samma sits, ska bygga ett bord, men vet rikigt hur....
 
Råvirket ligger inne och för att aklamatisera sig

A.png

B.png


Stort jobb att hyvla dessa långa bjässar, fick be om ett par extra händer att hjälp till

C.png

D.png


XL700an kom till stor nytta

E.png


Min brist på tillräckligt stor arbetsyta fick det bli i matrummet. Printade ut en massa Bessey avstånd som plankorna skulle vila på. Limknektarna lånade Daniel:N så villigt

ut! Tack för det D!

F.png


Torrpassning för att se så allt är ok. Det är undersidan som man ser.

G.png



Limning, här fick det gå undan kan jag säga!! Var helt svettig efteråt...

H.png


Trimmning av kanterna. Fortfarande undersidan man ser...

I.png


Här ser man ovansidan. Blev väldigt jämnt och bra.

J.png


Benen

K.png


Hittar inte bilderna på när jag gjorde underredet så fick ta på plats

2.png


Alla ben och underredet fick en fasning med fräsen

3.png


Bordet på plats. Behandlad med Osmo olja. På denna bilden har ovansidan även fått ett lager med vitwax för att se hur det blir. (Stolarna är tillfälliga experiment stolar så bry er inte om dom)

1.png
 
  • Gilla
e2npau och 14 till
  • Laddar…
Snyggt bord! Handhyvla du dom där bestarna eller hyveln står där mest som prydnad?
 
Tjusigt bord! Ett tips runt svettiga limningar, dela upp dom där du kan! Du kunde ju ha limmat ihop plankorna två och två och sedan limmat ihop dom båda paren...
 
Det blev ett riktigt fint bord! Jag gillar enkelheten, det ser tungt nog ut ändå utan ramar och allt annat jox... (y)
 
Super masses :D
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Ola C skrev:
Snyggt bord! Handhyvla du dom där bestarna eller hyveln står där mest som prydnad?
Tack Ola!
Japp handhyvlade utan att skärpa stålet en enda gång!! Eller inte... hehe
Nä hyveln står där för att jag med all sannolikhet skulle putsa till ngt
 
MaTu skrev:
Tjusigt bord! Ett tips runt svettiga limningar, dela upp dom där du kan! Du kunde ju ha limmat ihop plankorna två och två och sedan limmat ihop dom båda paren...
Japp var min tanke från början men tidsbrist gjorde att jag tog alles på en gång... Men tack för tipset!
 
oas skrev:
Det blev ett riktigt fint bord! Jag gillar enkelheten, det ser tungt nog ut ändå utan ramar och allt annat jox... (y)
Tack! Det är tungt som ett as! :wow:
 
skulle behöva lite insikt i min tanka verkstad:)


ska bygga ett bord om bordskivan kommer bli 1600mm lång bredd 950
tanken är att man ska kunna sitta 3 på varje sida..

men nu till det krånglinga, har ju tänk att ha en ram runt hela bordet å sen ha brädor inuit, men kan inte riktigt komma fram till vilken dim man ska ha... ska man ha samma storlek på ramen som på övriga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.