KnockOnWood skrev:
Att en "vanlig" kantbalk är förbunden med en betongplatta påverkar inte hållfastheten.
Ofta isolerar man också numera kantbalk från platta för att minska värmeläckaget.
Kan du förklara lite mer? Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

KnockOnWood skrev:
I skissen i ditt startinlägg står om betongsulan att B = Lastberoende.
Säljaren kan kanske hjälpa dig med beräkningen, om de vill sälja.
Det hade jag också hoppats på, men säljaren på Beijers var inte alls sugen på att hjälpa mig. Nästan otrevlig faktiskt :(

KnockOnWood skrev:
Lasterna beräknas väl normalt mycket mer överslagsmässigt än vad du försöker göra i dina uträkningar?
Ingen aning. Beijerskillen vågade/ville inte hjälpa mig utan hänvisade till att en konstruktör var tvungen att räkna på det.
 
Kan du förklara lite mer? Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.
Här ser du ett kantelement, där kantbalken isoleras från plattan.
De hålls endast ihop med hjälp av armeringsjärn genom frigoliten.

cb56df7066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från http://www.jackon.se/

Beijerskillen vågade/ville inte hjälpa mig
Jag tänkte mig snarare att du skulle höra med någon på Isodrän.

Om du tittar in på ovannämnda Jackson har de även lite beräkningsexempel. Se pdf-erna här
http://www.jackon.se/dav/07b63053f4.pdf
http://www.jackon.se/dav/1467ee3d31.pdf
 
Tack för länkar och bilder. Har inte sett en sådan kantbalk förut, men jag kommer ju få något liknande med isolering runt om. För den höga linjelasten på 40 kN/m och punktlasten på 50 kN föreskriver de EPS500-cellplast. Betydligt mer än S200 som jag har läst om tidigare att man brukar använda under balken!
 
Ja den höga hållfastheten krävs för att den kantbalken bara är 152mm bred. I en normal kantbalk så fördelas trycket över en större yta.
 
Aaa, just det. Jag kommer ju t ex ha en 400mm bred balk.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Kan du förklara lite mer? Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.
Kantbalken som ju står i förbindelse med husets utsida kyls ned när yttertemperaturen skiftar. Denna kyla leds (köldbrygga) genom betongen in i golvet/plattan. Man kan använda en sk köldbryggebrytare för att motverka detta, dvs en frigolitkant som avgränsar kantbalken från plattan. Kantbalken blir ju fortfarande kall men den kylan överförs inte i samma mån till plattan under husets golv då frigoliten utgör isolering mellan kantbalk och platta. Observera att du måste ha tjocka väggar för att kunna använda detta! Minns inte exakta siffror men har för mig att 35-37 cm tjocklek är i minsta laget. Om krävd tjocklek får någon mer kunnig fylla ut med information.

Oops, såg nu att tråden är flera år gammal. Nåväl...
 
Voh skrev:
...
Observera att du måste ha tjocka väggar för att kunna använda detta! Minns inte exakta siffror men har för mig att 35-37 cm tjocklek är i minsta laget. Om krävd tjocklek får någon mer kunnig fylla ut med information.
...
Jag har själv Jackons element med bruten köldbrygga, och väggarna är totalt 387 mm inkl. luftspalt och paneler.
Man kan nog inte krympa det så mycket om man vill ha bra isolering.
Hos mig är den 310 mm, vilket kanske är 50 mm mer än dagens "standard".

Voh skrev:
...
Oops, såg nu att tråden är flera år gammal. Nåväl...
Det skadar ju inte att höra efter lite "hur det gick".
Blev det någon utbyggnad och blev det en "varmgrund", Tlundberg?
 
Indeed. Mitt blivande hus får 200 mm väggar. Timmer utan extrafasad eller tilläggsisolering. Definitivt för smalt för brytare såvitt jag vet. Eller finns det andra/nya tekniker?

Och intresserad. Hur blev det?
 
Voh skrev:
Indeed. Mitt blivande hus får 200 mm väggar. Timmer utan extrafasad eller tilläggsisolering. Definitivt för smalt för brytare såvitt jag vet. Eller finns det andra/nya tekniker?
...
Förresten, varför skulle väggtjockleken spela så stor roll?
 
KnockOnWood skrev:
Förresten, varför skulle väggtjockleken spela så stor roll?
Väggen ska vara placerad ovanpå både balken och brytaren. Brytaren ska inte vara placerad under bostadsytan och kantbalken ska inte vara placerad utanför väggen. Så för att väggen ska täcka både och måste den vara någorlunda tjock. Om väggens tjocklek ska täcka både kantbalken och brytaren så måste väggen vara tillräckligt tjock.
 
Voh skrev:
Väggen ska vara placerad ovanpå både balken och brytaren. Brytaren ska inte vara placerad under bostadsytan och kantbalken ska inte vara placerad utanför väggen
...
Förstår inte ditt resonemang.
Det är klart att väggens stående reglar skall stå på kantbalken, helst centrerade naturligtvis.

Men det spelar väl ingen roll om isoleringen mellan kantbalk och platta är fem cm hit eller dit innanför eller utanför väggens inneryta?
 
tlundberg skrev:
Jodå, lite har hänt. Men det går väldigt sakta :(

Status här: [länk]
Aha, du har haft några flickor och pojkar att slåss med på vägen:
Frida, Gorm och nu senast Helga.

Respekt!


Så här gick det när en granne mötte Gorm.
Stort garage var just uppreglat, och halva taket lagt. Men så kom stormen
Pryssanders garage II.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Förstår inte ditt resonemang.
Det är klart att väggens stående reglar skall stå på kantbalken, helst centrerade naturligtvis.

Men det spelar väl ingen roll om isoleringen mellan kantbalk och platta är fem cm hit eller dit innanför eller utanför väggens inneryta?
Jag har ingen personlig erfarenhet av den praktiska skillnaden och jag är knappast någon expert. All min egen "research" inför kommande bygge har dock pekat mot det gör skillnad. Samtliga källor jag sökt menar att hela köldbryggebrytaren måste täckas av väggen, sen om det är rätt eller fel är inte jag rätt man till att svara på, det är andras ord jag förmedlar.
 
Voh skrev:
...
All min egen "research" inför kommande bygge har dock pekat mot det gör skillnad. Samtliga källor jag sökt menar att hela köldbryggebrytaren måste täckas av väggen
...
OK, så låt oss då få höra vad det är för research, och vilka källor du lutar dig mot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.