Hej!
Jag håller på och renovera min tvättstuga och kommer att ha en bänkskiva på en sidan av rummet. Ca 4,5 m lång, där tvättmaskin och torktumlare kommer stå under i ena änden. Därefter kommer jag att ha en vask och sedan mer bänkyta. I min vask är tanken att jag ska göra en del grovrengöring, typ smutsiga skor osv. Jag vill därför ha en djup vask och efterlyser tips ang detta.

Det känns som att billigaste lösningen är en infälld ho i bänkskivan medan den kanske bästa lösningen är en djup diskbänk med avställningsyta

Några tips på vart man kan hitta en bra lösning för detta ändamål?
 
Jag personligen skulle fundera på om det inte ändå är värt den extra slanten att få en riktig diskbänk. Det är rätt mycket yta du har, så du kan ju få en lång bit bänkskiva att tex vika kläder på, och sen en diskbänk mer lämplig för vissa grövre/blötare göromål. Så behöver man inre fundera lika mycket på om man vågar lämna de blöta skorna på bänken eller vad ytan ska tåla.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi hade samma diskussion när vi planerade vår tvättstuga. Visst är en infälld "vanlig" ho snyggast, men praktisk är den inte. Vi landade i en rejäl tvättbänk, dvs med plåtyta för att ställa blöta saker eller slabba med skokräm på och en djupare ho med räfflor. går att specialbeställa från Franke och kostar inte mer än något annat. Deras tvättho är om jag minns rätt 4cm djupare än en vanlig köksho.
 
tensiden skrev:
...en djupare ho med räfflor. går att specialbeställa från Franke och kostar inte mer än något annat....[/QUOTE

Det där med tvättbrädesräfflor är väl helt överspelat idag.
Det tillhör ju en tid när det inte fanns effektiva tvättmaskiner.

Vem står och gnuggar sin smutstvätt mot en tvättbräda idag?
Nej, vilken ho som helst duger numera!
 
KnockOnWood skrev:
tensiden skrev:
...en djupare ho med räfflor. går att specialbeställa från Franke och kostar inte mer än något annat....[/QUOTE

Det där med tvättbrädesräfflor är väl helt överspelat idag.
Det tillhör ju en tid när det inte fanns effektiva tvättmaskiner.

Vem står och gnuggar sin smutstvätt mot en tvättbräda idag?
Nej, vilken ho som helst duger numera!
Beror på måtten... I det här fallet var det en ho med räfflor som hade måtten vi behövde i övrigt.
Visst är räfflor lite överspelat, men jag har faktiskt haft nytta av det. Det är knappast så jag står där och handtvättar allt jag har, men ibland är det inte dumt att ha.
 
Jag skulle köpa en rostfritt diskbänk i standardmått fex ifö 2.4 meter. Standardmått är mycket billigare än att beställa anpassat. Ifös lådor vad relativt djupa förr i tiden så dom kanske är det idag också ? Resterade bänken skulle jag bygga i laminatskivan som har låga underhållskrav. Lägg lite pengar på en batteri med en utdragbar eller "vid sidan om" pipslang som underlättar spolning av smutsiga ting :).
lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.