Hej mitt första inlägg på detta eminenta forum.

Jag har en tvättstuga med betonggolv där jag rivit bort plastmatta och bilat bort en gammal gjutjärnsbrunn. Jag tänker köra med målat betonggolv rätt och slätt.

Brunnen som jag monterat fast på gjutjärnsröret (med fernco-koppling) är en Purus ROT med inbyggd förhöjningsring. Min fundering är: när jag nu gjuter igen hålet och spacklar fallet ner mot brunnen; kan jag spackla in över kanten på brunnen fram till själva silen? Eller blir det ett för tunt lager spackel just mot silen som riskerar att spricka? Om det är så, kan jag sätta en ring av något slag att spackla mot för att få ett tjockare avslut?

Eller är det överhuvud taget inte ok att göra på detta vis?

Tacksam för svar!

/Lars
 
Du måste ju lägga ett tätskikt och då täcker ju brunnsmanschetten kanten...
 
Och, ja, välkommen! :)
 
Tack! Men tätskikt behövs ju inte om det är ett källargolv. Jag hade förstått det som att brunnsmanschett inte heller var nödvändig. Men det kanske är det. Inte helt lätt att hitta vettig info om detta.

Om jag nu lägger en brunnsmanschett måste den täckas med spackel och samma problem uppstår - hur får jag till avlutet av spacklet mot golvbrunnen?
 
Redigerat:
Ett alternativ kan förstås vara att bara måla över manschetten med golvfärgen. Jag får kolla upp om man kan göra så.
 
Ok nu har jag fått svar från en kompis som jobbar med sånt här så jag skriver in vad han sa för personer som söker info om detta i framtiden.
Enligt honom behöver man inte ha något tätskikt i en tvättstuga med källar-/betonggolv. Man gör helt enkelt så att man gjuter in brunnen och spacklar fallet fram till ytterkant på brunnen. Vid stopp eller översvämning kommer det förstås att sippra in lite vatten i skarven mellan betong och brunn men eftersom det är ett betonggolv som släpper igenom fukt åt båda håll gör det ingen skada.
Samma sak gäller om man har en duschkabin i samma utrymme.
 
  • Gilla
fremag och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.