falkn skrev:
Jaha okej :) Nej, det var fotat från "fel" vinkel för att man skulle se det tror jag. Blir det vita snickerier eller?
Gråtonad snickerifärg - S0500N i glans 20.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
krillek skrev:
Idag hade vi också besök av två killar som ägnade 90 (!) minuter till att mäta in bänkskivorna. Maken till noggrann inmätning har jag aldrig sett och de ritade samtidigt upp allt i AutoCAD (tror jag) så att det hade ett färdigt beställningsunderlag när de var klara. Känns som att det inte kan gå fel. Leverans/montering inom två veckor utlovades (y)
Killen som mätte in mina stenskivor i tisdags var mer "old-school", tumstockar och millimeter-rutat papper :)
Men men, så länge det blir rätt så! Bra med leverans inom två veckor, min firma ville inte lova något under 3 veckor...
 
Mycke list blir det...
Med rätt vitvaror blir det ett värdigt kök dagens matlagande ungdomar.
Följer med intresse till slutresultatet.
 
Är det bara i Stockholm man använde fodersockel? Tycker det verkar mer ovanligt ute i landet
 
krillek skrev:
Gråtonad snickerifärg - S0500N i glans 20.
Okej, detta är vit enligt mig :p Våra är också S0500N, glans 10.
 
falkn skrev:
Okej, detta är vit enligt mig :p Våra är också S0500N, glans 10.
Mot vit takfärg ser man faktiskt en skillnad. Men det är inte mycket :D
 
AndersMalmgren skrev:
Är det bara i Stockholm man använde fodersockel? Tycker det verkar mer ovanligt ute i landet
Det tror jag inte. Nedan är original 1926, Sörmland.

panel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Är det bara i Stockholm man använde fodersockel? Tycker det verkar mer ovanligt ute i landet
Det är vanligt här i Skåne med.
 
badtastex skrev:
Ser ut att bli fint med listerna, tycker själv att det är ruskigt svårt att kombinera ihop. Är det Ålspånga och Dufweholm som ni kombinerat?
Ja, det stämmer. Egentligen ligger sockel Stäringe närmare orginalsocklarna i lägenheten, men den blev något klumpig så vi valde Dufweholm. Som tavellist gick vi på Dekorlist Viby - det blev fantastiskt fint när vi idag kunde se det färdiga resultatet med färdigmålade tak/väggar ner till och inklusive tavellisten. (y)

badtastex skrev:
Kommer skissen i inlägg #2 från Ikeas planeringsverktyg? Har du lust att lägga upp en vanlig 2D-ritning ovanifrån med måttsatta väggar?
Nej, tyvärr inte - jag ritar allt själv i AutoCAD. Jag skall kolla om jag har någon planvy ovanifrån. Jag försökte med IKEAs verktyg, men gav upp - jag tyckte tt det var superstruligt att använda, men det är väl en vanesak :(
 
AndersMalmgren skrev:
Är det bara i Stockholm man använde fodersockel? Tycker det verkar mer ovanligt ute i landet
Nejdå, det används här i Östergötland också - vi har det hemma i de flesta rum. Jag gillar det - det ger ett bättre avslut på fodret mot golv och socklarna ansluter ofta snyggare mot fodret också.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
badtastex skrev:
Kommer skissen i inlägg #2 från Ikeas planeringsverktyg? Har du lust att lägga upp en vanlig 2D-ritning ovanifrån med måttsatta väggar?
Jag hade visst ritat upp toppvyn också :)
Den är inte helt komplett/exakt antagligen, men hör av dig igen om du undrar över något!
Skärmavbild 2016-01-22 kl. 22.48.41.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Projekt elementskydd påbörjat. Det är fyra element som ser urtråkiga ut och de gamla fönsterbrädorna gjorde ingen glad. Jag tänkte använda denna design så jag var och införskaffade mdf idag. 19 mm till själva stommen och 16mm till "locket" som kommer att stickas in i befintlig fönstersmyg, ca 100mm. Jag kommer också att fräsa slitsar i locket för att skapa bättre cirkulation. Ovankanten kommer att få en krönlist och det blir en nättare golvlist runt fötter/sidorna.

Skärmavbild 2016-01-23 kl. 17.07.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kexar och limmar stommarna till elementskydden för att slippa spackla/slipa innan det blir dags för målning :p

IMG_1444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jaha, precis avslutat färdigställandet och inpassningen av fyra st elementskydd i lägenheten. Påbörjade grundmålning men orkade inte i mål idag. Elementskydden kommer att målas in i samma kulör som övriga snickerier och kan enkelt lyftas bort vid behov. Jag tycker att de blev riktigt bra - lyfter definitivt lägenheten, man slipper se de fula radiatorerna och dessutom får man djupare fönsterbrädor på köpet :cool:

IMG_1458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1461.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
krillek skrev:
Tyvärr inte just nu, men jag lovar återkomma med lite närbilder inom de närmaste dagarna.
Hmm :)

Snyggt jobbat, blir kanon när det är målat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.