Nytt hus , gjuten grund ,golvvärmerören kommer upp i fel rum.Kan man flytta dem på ett bra sätt som håller?De ska flyttas ca 40cm och måste skarvas.
 
Är det ingen som vet?
 
Vad menar du med att "flytta" golvvärmerören? Jag antar att du menar att alla golvvärmerör kommer upp på samma ställe ur den gjutna grunden och att dom på det stället är inkopplade till en shuntgrupp, och detta ställe där rören går upp ur den gjutna grunden vill du flytta ca. 40cm så att dom då hamnar i ett annat rum? Jag vet inte riktigt hur du tänkt själva lösningen här...du måste ju isåfall skarva dom ovanför grunden och sedan leda in dom i ett annat rum och det tar ju hyfsat mycket plats/volym längst golvet skulle jag ju tro. Att det GÅR att skarva rören gör det ju säkert, men som sagt, det borde bli en väldigt klumpig lösning...eller har jag helt missförstått hur du vill göra?
 
Anpassa resten av huset utifrån de nya förutsättningarna. Flytta på väggen, bygg in dem i en garderob, bygg en ny vägg, nytt rum. Detta är bättre (säkrare) än att börja med skarvningar.
 
cy_berg skrev:
Vad menar du med att "flytta" golvvärmerören? Jag antar att du menar att alla golvvärmerör kommer upp på samma ställe ur den gjutna grunden och att dom på det stället är inkopplade till en shuntgrupp, och detta ställe där rören går upp ur den gjutna grunden vill du flytta ca. 40cm så att dom då hamnar i ett annat rum? Jag vet inte riktigt hur du tänkt själva lösningen här...du måste ju isåfall skarva dom ovanför grunden och sedan leda in dom i ett annat rum och det tar ju hyfsat mycket plats/volym längst golvet skulle jag ju tro. Att det GÅR att skarva rören gör det ju säkert, men som sagt, det borde bli en väldigt klumpig lösning...eller har jag helt missförstått hur du vill göra?
Enligt husbyggaren ska man bila upp grunden runt rören,flytta o skarva rören eftersom de inte räcker dit de ska,sätta skarvar på ev hål som blir i rören som ligger i golvet och bilas sönder.Därefter gjuta mer hela skiten , med ett antal skarvar i.
En skarv är en svag punkt , men det måste väl finnas fungerande lösningar på sådana problem , det kan inte vara första gången det händer.
Det går inte att flytta några väggar .
 
Enligt husbyggaren ska man bila upp grunden runt rören,flytta o skarva rören eftersom de inte räcker dit de ska,sätta skarvar på ev hål som blir i rören som ligger i golvet och bilas sönder.Därefter gjuta mer hela skiten , med ett antal skarvar i.
Det skulle jag aldrig acceptera. Kolla med försäkringsbolag etc hur de ser på dolda skarvar! Det har väl en viss betydelse vem som gjort fel ifall du måste bila upp hela plattan och lägga på nytt.
 
Jag håller helt med AndersG, jag skulle aldrig gå med på att gjuta in skarvar, det är ju just en sådan som sak man vill undvika för att inte råka ut för läckor.
 
Har för mig att det finns godkända lösningar för ingjutna skarvar när det gäller värmeledningar. Man skall komma ihåg att trycket är lägre än på tappvattenledningar.

Hururivida det sedan är bra kan man säkert diskutera. Om metoden godkänns av försäkringsbolag och tillverkare, så misstänker jag att man bara har att acceptera.
 
Det varierar säkert, men jag är nästan säker på att man inte skulle få huset slutsynat här (Åland) om man gjort på det sättet, med tanke på hur noga de var vid kollen av just värmerören..
 
Detta med "godkänt av försäkringsbolag" - vad har det för betydelse egentligen? Förutsätter ni att ni har samma försäkringsbolag hela livet? Eller kollar ni med alla försäkringsbolag?

Finns det skarvar som uppfyller tillämpliga byggnormer så kan man ju använda dom även om jag skulle försöka undvika det. I detta fall låter det som man inte har något val. Reservlösningen måste vara att på något sätt skarva rören på inspektionsbar plats, men det är ju inte säkert att det går heller.
 
Jo, tex en brunn i golvet. Plåtlock på. Visserligen får man kanske riva upp parkett etc, men man slipper bila.
 
Eller om vi antar att byggfirman har gjort fel, så att det inte är frågeställaren som har flyttat på en vägg i ett sent skede. Då måste det ju vara så att om det inte går att få till en skarvning som uppfyller byggnorm, så är det bara att göra om hela plattan.
 
Det är ju vvskillen som satte rören fel.Han måste ha ansvaret.Ett alternativ som jag skulle vilja undvika är en gardrob över, men då är möbleringen låst för alltid.Varför kunde de inte göra rätt från början!!!
Men, frågan var ju om det finns fungerande godkända skarvar att gjuta mer?
Eller, ska man acceptera en gardrob på byggarens bekostnad, hur mycket är det värt(hur dyrt ska de ersätta en med.)
 
Låt mig vända på steken.. Hur mycket är det värt att slippa oroa sig för dolda skarvar resten av ditt liv... :)
 
good point
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.