Hej!
Har haft funderingar på att bygga hus nu i flera år, men har aldrig kommit till skott.
Har en tomt som varit i familjens ägo i generationer. Och det är just det jag undrar över.

Vi har inga egna pengar undanlagda sedan tidigare, utan måste låna allt till ett eventuellt nytt hus.
Och så är det säkert för fler än oss i och för sig, men har inte tomten något ekonomiskt värde i sig? Förutom att man slipper köpa den menar jag.

Hörde av någon att man kunde få den värderad och använda den som kontantinsats i huset. Stämmer det?

Om det stämmer så innebär ju det en enorm skillnad på det slutliga huspriset för oss.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar och ingen förstår ett dugg vad jag menar men det skulle vara väldigt roligt att få svar på det.

Tack
MVH
Mathe
 
Visst har tomten ett värde och visst kan du använda den som _säkerhet_ när du lånar pengar till ditt nya hus. (Kontantinsats kan den inte vara. Det är ju de pengar du betalar kontant när du köper ditt hus.)
Tyvär gör det nog inte så stor skillnad ekonomiskt. Räntan på ditt huslån (som du kan ta när huset är klart) är bara lite lägre än på ditt byggkreditiv (de pengar du lånar för att kunna bygga huset). Fast du slipper ju betala tomten, och där spar du naturligtvis en del pengar.
Prata med några olika banker och hör vad de ska ha för ränta på de olika lånen.
 
För vår del var det just tomten som gjorde att vi överhuvudtaget fick låna pengar till att börja med! Det är ju vad banken har som säkerhet, om man nu inte har något annat av värde...och i fråga om värdering av tomten så var det banken själva som avgjorde värdet av den och alltså hur mycket pengar de vågade satsa på oss! :)
 
Tomten blir ju som sagt bankens säkerhet, därmed så slipper ni topplånet. Tomten värderas och räknas in i kalkylen. Destu mer den värderas till destu bättre ;)

Är ni inte gifta och en av er äger tomten så är det lite juridiska regler.
 
Hej!
Tack så mycket för svaren.

Och ett stort tack till dig gammelmormor. Det var precis huvudet på spiken det ;) Exakt ett sånt svar jag både hoppades på och var ute efter. Tack för det.

Och vi är gifta. Så allt är frid och fröjd ;)

Tack

MVH
Mathe
 
Nej, så bra blir det ju inte! Inte slipper ni topplånet bara för att ni har en tomt! Säg att ni behöver låna 2 mille till ert hus. Banken värderar tomten till - tja - 200000:- 10% av lånesumnman alltså. Inte blir det till någon säkerhet för ett topplån inte. Det räcker inte ens till säkerhet för bottenlånet. Det skulle möjligen vara om tomten är värd mer än vad ni tänker låna för att bygga hela huset. Men det är den väl knappast?
 
Och föresten - topp- och bottenlån blir ju inte aktuellt förrän huset är klart! Så där spelar det inte så stor roll om ni betalat för tomten eller inte. Under byggtiden är det byggkreditiv som gäller.
 
Vi tänker låna ca 1,7. Tomten är värderad till 400 000:-
Vi slipper topplån. Tomten blir alltså bankens säkerhet.
När huset är klart kommer det alltså vara värt betydligt mycket mer än 1,7 :D

/Gammelmormor
 
mmmmm :)
Förstår precis vad ni menar båda två.
Jag har funderat i precis de banor du tänker i gammelmormor å andra sidan så.........
Det kanske kan vara värt att kolla upp detta lite mer.
Det ni skriver är ju logiskt båda delarna.
 
Självklart så fungerar tomten som en typ av säkerhet för banken. Det blir betydligt enklare att få låna. Men värdet i sig på tomten har du ju först glädje av när du ska göra om byggkreditivet till bolån. Då kommer ju banken att göra en värdering på huset med tomt. Då värderar de kanske hus med tomt till 2 miljoner. Men eftersom du inte har lånat för att köpa tomten utan "bara" lånat till huset mm, så kommer du antagligen bara ha ett lån på kanske 1,6 miljoner. Skulle ni då få 80% av värdet i botten lån (idag kan man få upp till 95%) skulle det innebära att lån upp till 1,6 miljoner blir botten lån. Allt mellan 1,6-2 miljoner blir topp lån. Eftersom ni bara behöver låna 1,6 miljoner, så slipper ni ju topplån tack vare att tomten hjälper till att få upp värdet på fastigheten.
Ett försök till förklaring....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.