Har problem med ett köksavlopp som luktar. Vatten finns i vattenlåset så det är inte problemet. Har rensat det 3 ggr, efter rensningarna luktar det inget i ca 1 månad sen kommer det tillbaks igen. Av nån anledning sätter sig matrester o annat gojs kvar i rören. Nån som har en lösning ?
 
Pytsa i ~ 2 liter riktigt hett kokande vatten med lite diskmedel i var tredje vecka. ;)
 
Det kanske kan funka!

Ska prova omedelbums.
 

Funkade det?

känner igen problemet..
Mitt köksavlopp luktar också gammal dy/röta/kompost rätt vad det är. Vatten i vattenlåset och inget extraordinär goja i rören.

Är detta vanligt?

///Johan
 
Luktar det permanent eller bara tillfälligt? Kan det vara så att en och annan luftbubbla slinker bakvägen genom vattenlåset då man hastigt tömmer en fylld vask eller då diskmaskin pumpar ut med   stor fart? Kanske är vattenlåset för "litet" och kan inte hålla tätt i alla läggen?
Ibland känns det som att man har konstruerat små smidiga avlopp som inte tar mycket plats under vasken men det  kanske är på  gränsen till vad dom tål :-/.
Bara mina okvalificerade gissningar....
gaia
 
Det funkade inte, lukten e näst intill värre nu ;(

Har aldrig vatt me om detta förr, dom verkar göra odugliga avlopp nuförtiden.

Gaia: Det luktar ständigt. Det känns mest när man kommer hem, antar att näsan vänjer sig efter en stund.
 

Jag känner det oftast inte förrän jag sniffar helt nära men det luktar mer (tycker jag helt ovetenskapligt) då man spolar varmt vatten. Undrar om inte varmvattnet gör att lukten "sätter fart".

Gaia: Kanske är det vattenlåset som blåses rent av tex diskmaskinen. God teori.
Har någon en bra metod för att kolla det?
(annan än att skruva isär avloppet och hälla ut ev. vatten)

///Johan
 
Jag har samma fenomen. Min teori är att problemet beror på att vattenlåset sitter under den ena hon, och sedan går där ett tvärrör från den andra hon som kopplas på vattnelåset. Jag tror att det blir avlagringar i det röret som luktar.

Hos oss lukta det ibland, har nästan en känsla av att det ökar efter att vi spolat stor mängd vatten i den hon som har röret. Exemeplvis när vi byter vatten i akvariet.

Undrar om det möjligen byggs upp någon sorts skyddande hinna på avlagringarna som då ibland spolas bort.

Nu när vi skall bygga om köket så hade jag tänk gå till botten med problemet så vi inte får samma problem i det nya köket.
 
Är vattenlåset av gjutjärn eller plast?
Är det av järn kan det kanske rostat ett hål i mellanväggen.
 
Hempularen: Låter mycket troligt att det har med tvärröret att göra, har inte haft 2 diskhoar med tvärrör innan o då fanns inte problemet, efter nytt kök så blev det förståss 2 nya trendiga hoar och oxå trendiga luktproblem. Ja e lite inne på gaias teori om diskmaskinen. Kan man ansluta diskmaskinen efter vattenlåset eller kommer det lukta as om diskmaskinen då istället?

 
Ville bara säga att jag tror jag löst problemet nu.
Jag kopplade in diskmaskinen högre upp än tidigare alltså en 15 cm högre upp från vattenlåset. Verkar funka bra. Förmodligen så sköljde diskmaskinen upp massa gojs från vattenlåset.
 
Vi har precis köpt hus och vi upptäckte ganska snart att det luktade svavel/mögel från köksavloppet. Vi trodde att det berodde på att avloppet blivit sparsamt använt det senaste halvåret.

Sökte här på forumet och trodde jag skulle hitta svaret i den här tråden, men diskmaskin har vi inte - ännu - så den lösningen fungerar inte. Rören är av plast och vi har två hoar med tvärgående rör (åtminstone skulle jag, som inte är vvs-kunnig, beskriva dem så). Huset är från 70-talet.


Vi har inte flyttat in ännu och fick rådet att hälla i lite olivolja i avloppet för att det inte skulle torka ut. Det har vi gjort och vi har också använt avloppet så mycket vi kunnat när vi har varit där de senaste dagarna. Men lukten försvinner inte! Jo, mögellukten har försvunnit men svavellukten består.

Finns det någonting annat man kan göra?
 
det kan oxå vara överfyllnads skyddet. samma sak kan hända i ett tvättställ prova göra rent detta...
 
Och tänk på att avloppslangen till diskmaskinen ska sitta fäst i en båge som ett uppochnervänt U innan det ansluts till vattenlåset. Annars finns det risk att det rinner ner gojs i slangen när man handdiskar i hon, och då kan det lukta, speciellt om man inte använder diskmaskinen så ofta.
 
Staffans2000
Häll i klor eller annat bakteriedödande medel och vänta ett tag,upprepa vid behov-som det brukar stå på rengöringsmedelsflaskorna. Så är nog problemet ur vägen-förhoppningsvis.
Detta gäller om det inte är läckage någonstanns.

Lycka till:Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.