Hej! Jag har nyss flyttat in i en äldre lägenhet där uttagen är få. Så min plan är att förgrena redan befintligt uttag och sätta ett lite längre bort. Kabeln kommer gå i kabelkanal hela väggen. Här är ojordat och nu är frågan.. Vilken kabel är bäst för detta?
hemma har jag två helt nya 10m RKK 3x1 och TP90 2x2,5. Är det okej att använda sig av TP90 som igentligen är till för halogenlampor eller en jordad RKK kabel så klart utan att ansluta något till jorden?

Tacksam för snabba svar då jag helst vill bli klar med det idag!:)
 
Mikael_L
De kablarna är mångtrådiga anslutningskablar så om de är tillåtna beror på hur du tänker ansluta och hur "fast" installationen ska bli.

Tänkte du gå in och ansluta bakom befintligt uttag, eller använda stickpropp?


Och välkommen till forumet. :)
 
Både RKK och TP90 går väl under kategorin lampsladd och är inte ok att använda i fasta installationer. Fast egentligen känns det inte värre att använda RKK jämfört med EKK om den ligger i en kabelkanal. Problemet är att det är för liten area med 1 mm². Jag hade inte använt någon av de kablarna, åk och köp EKK 3G1,5 mm² istället är mitt råd.

/edit
Svarade samtidigt som Mikael_L
 
3g1 är för klen för att göra en fast installation som är avsäkrad 10A, 2*2,5 är onödigt tjock. Bägge alternativen kommer "lysa" hempulat.
 
Tack, helt perfekt forum för mig nu då jag kan behöva slå ihop mitt huvud med andra påhittiga och kloka och oftast mer erfarna:) Inkommande kabel till det andra uttaget är 2,5 vill jag få det till. Sen från den ska jag dra i kabelkanal ca 4m till ett utanpåliggande ojordat uttag:) Jag har aldrig stött på TP90, men då ledarna var kraftiga(2x2,5) så tänkte jag att den gick bra att köra till uttaget. Men då det ska klara en påfrestning på minst 1000w så kanske det eh går alls?

Närmaste butiker är Jula/Biltema/Kjell&C
 
Det är ovanligt att det är 2,5mm2 till vanliga uttag.

2,5 används till uttag som är avsäkrad 16A.
 
Mikael_L
Svaanberg skrev:
Tack, helt perfekt forum för mig nu då jag kan behöva slå ihop mitt huvud med andra påhittiga och kloka och oftast mer erfarna:)
Jag tror att alla som hittills svarat dig är elektriker, så det kan ju möjligen betyda en viss erfarenhet. ;)

Inkommande kabel till det andra uttaget är 2,5 vill jag få det till.
Låter lite märkligt, det är ovanligt i alla fall. Är det 16A säkring?

Sen från den ska jag dra i kabelkanal ca 4m till ett utanpåliggande ojordat uttag:)
Jag fundera fortfarande lite på hur du tänker själva utförandet.
Typ en skarvsladd bara, men att den ligger i kanal, eller en fast installation.

Men ska du ha till ett annat uttag lite mer permanent så är det rätta att installera fast. Och då är båda de kablarna du har "olagliga" (ej enligt föreskrifter).

Själv skulle jag borrat in snett i befintlig dosa underifrån. Klamrat EKRK 3g1,5 med lettiklammen mot golvlisten, och avslutat med ett utanpåliggande uttag alternativt borrat in en ROT-dosa och haft infällt uttag. Och om det inte är torrt bostadsrum så hade jag valt EXLQ 3g1,5 istället.

Jag har aldrig stött på TP90, men då ledarna var kraftiga(2x2,5) så tänkte jag att den gick bra att köra till uttaget. Men då det ska klara en påfrestning på minst 1000w så kanske det eh går alls?
Det är inte den last du tänkt koppla till uttaget som bestämmer arean utan vilken säkring som är innan kabeln.
(Inte helt korrekt egentligen, förväntad belastning bestämmer också arean, men även säkringen samtidigt).
Men nu har du en befintlig säkring, så den dimensionerar kabelarean.

Det finns förvisso ett undantag, som gäller endast fast ansluten utrustning med känd effekt, där det blir tillåtet med mindre ledararea. Men det är inte tillämpligt i ditt fall ändå.
 
Kabeln går under en 10Asäkring kommer ut direkt från väggen med fas och nolla. Fasen och nollan har 7 lite tjockare koppar trådar som sammanlagt ser ut att bli 1,5mm2. Där har jag tänkt skarva kabeln med en grövre" sockerbit" och fortsätta därifrån till ett utanpåliggande uttag. Sen skarva därifrån gå ner i samma kanal och vidare till ett andra uttag. Där kabeln kommer ifrån satt där innan ett utanpåliggande uttag som jag nyss bestämde mig för var onödigt då stor byrå ändå täcker. Själva skarvningen gör jag i kanalen.

Har aldrig utryckt mig i text innan gällande sådanahära ärende så ursäkta om jag är lite otydlig:)
 
Redigerat:
tommib
Du får inte skarva dina ledare i kanalen (om det inte är specialkanal som kräver verktyg för att öppna). Sätt tillbaka uttaget som satt där eller montera en liten kulodosa över hålet där ledarna kommer ut (jag hoppas verkligen att de kommer ut ur ett rör/slang). I den skarvar du, inte med sockerbit utan antingen med plinten som kommer med dosan eller med Wago 221/222 som är lättast för nybörjare. Kablarna som du har är som tidigare påpekats inte godkända för din tänkta förläggning. Åk till närmaste byggvaruhus eller classe och köp EKK 3G1,5. Dra den i kanalen från ditt gamla uttag/dosa till nästa uttag. Tänk på att jacka ur snyggt i uttagen som du monterar. Se till att alla skruvar är ordentligt åtdragna i uttagen.

Och eftersom det inte redan sagts, detta är behörighetskrävande (men inte svårt, slarva inte)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Varför är du så inne på en kabelkanal?

Ofta är det snyggast att klamra kabeln direkt (men med lite snyggare klammer, inte fula plastklammer).
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag håller med. Skippa kabelkanalen och klamra kabeln direkt istället. byt då till EKRK eller någon modern variant av den, det blir snyggast.
 
Detta är gjort på 70 talet och fasen är svart istället för brun. Kabeln har innan kommit i ett rör direkt ut frånväggen. Röret är alltså helt fastgjutet i väggen och slutat plant med väggen och där fortsätter då dem två trådarna som innan satt fast i ett utanpåliggande uttag.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapeten täcker just nu röret så man ej ser det.

Därifrån vill jag ner till listen, då listen har en inbyggd kanal just för fast installation. Sen upp från listen ca 4m bort till ett utanpåliggande uttag.
Det är bara mellan listen och uttaget jag tänkt täcka kabeln, bara för utseendets skull!:)
 
tommib
Det finns en anslutningsdosa för tvättmaskiner m.m. Den dosan bygger mindre än kulodosan. Den kan användas utan tätmembran i torra bostadsrum.
En stor fördel är det tätslutande och stabila locket som skyddar mot " undersökande " barnfingrar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det blev koplingsplint, fick göra hål i skåpet som stod framför för locket bara. Kanske var bra att man kan komma åt där senare vem vet^^ Sen en EKK kabel 3x1,5 så skippa jag jorden. Ska förmodligen anlita en elektriker senare under nästa år för jordning i samtliga rum. Jag uppskattar alla era svar. Jag är inget proffs eller utbildad elektriker, men har jätte stor respekt för det och gör absolut inget jag ej är 100 på, kolla till och med upp er som svara så ni ej var några skojare. Men tack för era svar, ser framemot att komma in här och läsa oftare och kanske få mer hjälp i något annat ärende! :)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.