Hej!
Ska försöka vara tydlig med de få kunskaper jag har i detta ämne;
Bor i villa, har grävd brunn en bit från huset. Pump och hydrofor är i källaren.
Upptäckte häromdagen att pumpen stod och susade hela tiden och hittade då att det läckte från en av ventilerna/kranarna/vad man nu kallar det i brunnhuset.
Tätade igår kväll och nu läcker det inte längre. Men... pumpen står fortfarande idag och låter. 😕
Vi har bra tryck i kranarna i huset.
Varför gör den såhär?

Har för mig någonstans att man ska fylla på vatten i själva pumpen om den stått och gått torr... men det bör den väl inte ha gjort eftersom vi hela tiden haft vatten?
Eller? Det här är inte min avdelning och inte gubbens heller så är det någon som har en aning om vad felet kan vara?
Vad gör vi? ☺
 
Jag är inte heller någon expert, men hur är trycket i hydroforen och vattenhöjden i den?
 
Vet inte hur trycket är. Vi brukar få tömma den ett par gånger om året för att gå upp trycket. Och hur mkt vatten.. hmm? Hur ser jag det? Det är en gammal sak..
 
På hydroforen brukar finnas en vattenpelare som visar vattenhöjden, tex en gummislang man kan se igenom. Ni borde även ha en tryckmätare på den.
 
Stäng huvudkranen före hydroforen, då skall pumpen stanna. Gör den inte det är läckan före huvudkranen, annars efter. Gissar att hydroforen läcker luft och/eller vatten. Kolla med att stänga kranen efter hydroforen som bör finnas.
 
  • Gilla
Hal 9000
  • Laddar…
Så här ser det ut. När jag vred av den röda kranen stannade inte pumpen...
 
Men... jag fick inte med fotot 😈
 
Slangen på utsidan hydroforen droppar lite vatten efter att jag pillade på den översta kranen/hatten. Men det var torrt när jag kom dit.
Bör vi prova att stänga av allt och tömma hela systemet? Är det nån mening?
 
Det kan inte vara så att pumpen suger luft, har du kollat i brunnen?
 
Ja "vi" var i brunnen igår kväll. Vad skulle vi isf lagt märke till?
 
Har du tillräckligt tryck och tillgång på vatten får du kolla och justera tryckströmbrytaren så pumpen stoppar vid det tryck du når eller rimligare lite lägre. Är det en gammal pump med nedsatt kapacitet som gått länge när du upptäckte läckan tidigare kan den försämrats lite och når inte upp i tryck längre. Alternativt är det bara brytaren som felar men oavsett är det där du får börja undersöka och justera.
 
Jag tänkte att brunnen kanske börjar bli tom på vatten, men det kanske ni redan konstaterat inte är felet. Jag vet inte om det brukar vara någon form av backventil på slangen i brunnen, om en sådan läcker så kan det kanske göra att pumpen får upp trycket i hydroforen. Men angående trycket, har ni kunnat se hur trycket är i hydroforen? Pumpen pumpar ju tills rätt tryck är uppnått.
 
Kunde inte se på slangen hur trycket var, men under diskussionen här verkar det ha gett med sig.
Vår teori är att, pga läckaget i brunnen, inte var tillräckligt med vatten i hydroforen.
Nu är pumpen tyst sen några timmar tillbaka och vi bara hoppas att det håller i sig. 😊

Annars kanske jag återkommer.
 
"Peppar, peppar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.