Tjena!

Jag installerade bergvärme i början av hösten och i helgen kollade jag temperaturen på den inkommande vätskan. Enligt pumpens display var temperaturen 2,1 grader. Tråkigt nog var det lägre än jag hade trott att den skulle vara. Vad säger ni om temperaturen? Är den högre eller lägre än normalt för årstiden? Hur mycket borde den falla till slutet av vintersäsongen? Riskerar den att gå under +/- noll?
 
När tittade du på tempen? När pumpen arbetat en stund eller precis när den slagit på?

Vi får hoppas att du håller dig över nollan i februari.....

Jag har ett par grader till ur hålet nu, men det det har ju heller inte varit speciellt kallt.
 
Det pendlar mellan 3 och 6 grader C på inkommande beroende på om den går eller inte.
100 meter borrhål 6 kW värmepump och 250 m[sup]2[/sup] uppvärmt hus (4500 kWh per år).
Det finns en tråd tidigare där jag rekommenderar att kontrollera så att det inte finns luft i slangarna ner. Det påverkar nämligen cirkulationen negativt med allt för kallt borrhål långt upp. Du kan med andra ord ha varmt och gott nere i hålet men värmeväxlingen mellan upp och nergående brine gör att värmen inte transporteras upp.

 
just nu ligger jag på +4 grader in om man kollar när pumpen gått en stund
 
BAS skrev:
Det finns en tråd tidigare där jag rekommenderar att kontrollera så att det inte finns luft i slangarna ner. Det påverkar nämligen cirkulationen negativt med allt för kallt borrhål långt upp. Du kan med andra ord ha varmt och gott nere i hålet men värmeväxlingen mellan upp och nergående brine gör att värmen inte transporteras upp.
Intressant, hur kollar man om det finns luft i slangarna?
 
Om du har luft i slangarna brukar det höras om du stannar värmepumpen (och därmed cirkulationen till hålet). Om du hör ett "skvalande" ljud från de isolerade kalla rören så har du garanterat luft i slangarna.
Om luften ligger i marken en bit från huset är det svårare att höra. Den enda säkra metod jag har är att renspola slangarna från luft med en yttre kraftfull pump.
Det är dock ett jobb för proffsen om du inte har grejorna som behövs hemma.
 
Hmm, jag noterade något mycket märkvärdigt.

Jag kollade tempen på inkommande vatten igår och temperaturen föll aldrig under 3,4 grader under pumpens "arbetspass" som varade kanske 30-45 minuter.

För några veckor sedan låg tempen på 2,1 grader.

Visserligen har det varit varmt för årstiden, men har det verkligen varit SÅ varmt att temperaturen ökat i hålet?

Har ni någon förklaring? Beror det på att pumpen går mindre frekvent när det är milt ute och att mer värme då hinner "strömma till" borrhålet?

Mystiska saker hända än i denna dag...
 
kan vara tempgivar fel. men det kan också vara så att när pumpen inte går så mycke så hinner tempraturen i berget utjämna sig.
 
Jag kollade tempen på inkommande vatten igår och temperaturen föll aldrig under 3,4 grader under pumpens "arbetspass" som varade kanske 30-45 minuter.

För några veckor sedan låg tempen på 2,1 grader.

Visserligen har det varit varmt för årstiden, men har det verkligen varit SÅ varmt att temperaturen ökat i hålet?
Temperaturen i hålet beror mycket på om du har vattenrörelser i berget. Då det har regnat så får du stor uppvärmning av borrhålet av det vatten som rör sig i berggrunden.
En liten bieffekt av detta:
Som du kanske känner till så är det årliga rekommenderade energiuttaget från ett borrhåll 145 kwh per meter. Det gäller om det saknas cirkulation av vatten i bergets sprickor. Vid bra flöde (vilket finns på ställen med kuperad teräng) går det att ta ut betydligt mer energi varför de rekommendationer på borrdjup som ges oftast är tilltagna i överkant. MEN att borra för kort utan att känna till de geologiska förhållandena är inte att rekommendera. Då jag borrade hos mig så visste jag hur de geologiska förhållandena var eftersom jag bor kuperat och har grannar som kört 9 kW på 120 meter (större hus än mitt) utan att få nerkylning av borrhålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.