Hej.

Bakgrund
Försäkringsärende efter inbrott - fönster, smygar och fönsterkarm bytta eftersom tjuvarna hade sönder det. Fönstret samtidigt flyttat längre ut i fasaden eftersom besiktningsman i samband tidigare fuktskada rekommenderat det på samtliga fönster.

Referens
Såhär ser det ut på ett annat fönster som andra snickare tidigare flyttade ut.
IMG_0842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringen
Såhär ser arbetet ut. Kommer det inte komma in vatten i skarven där.
Håller det där silikonet? Borde inte plåten bockats noggrannare istället?

Det är en utsatt sida av huset och hos oss regnar alltid våggrätt - det är åker hela vägen till danmark i princip.

IMG_0838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för vatten i den där springan, så där ser det ut på de flesta hus. Har du otur måste du byta en foderbräda om 50 år. Om det där är ett korrekt utförande i Sverige vågar jag inte uttala mig. I Finland hade knappast någon lyft på ögonbrynen.

Är det inte snarare så att snickaren mätt fel vid den första bilden och beställt för långa plåtar? Att kapa ur på det viset så att ändträ istället blir utsatt förlänger knappast livslängden.
 
Helst skall man jacka in plåten lite i foderbrädan som det ser ut på referensen, detta för att se till att det inte kommer in väta mellan foder och plåt.
Det i sig är lite knepigt ändå då det är svårt att behandla den snittytan på foderbrädan utan att lossa plåt eller foder - Så jag skulle säga att plankan nog lever längre utan att jacka in - Om än det anses vara den "rätta" vägen.
Den lilla springa du har på det senare bilderna anser jag vara så marginell att det inte kommer att utgöra ett problem - Är du ändå osäker så skulle jag använda mig av utomhusfog och täta där foder möter plåt - INTE silikon som gärna drar åt sig skit och blir dassigt efter ett tag. Och smeta då inte över halva plankan som de gjort på referensbilden.

Sen plåtningen, jag hade personligen bockat tvärs om så att "fliken" hamnade på baksidan och skapar ett snyggare hörn. Jag ger det godkänt, inte 100% men ändå godkänt.
Gissar att det finns större springor på fastigheten där vatten kan krypa in än den lilla springan mellan plåt och foder vid fönstret.

Vill du sova ännu bättre så använd lite utomhusfog och fortsätt med nästa projekt!
 
Japp, sätt utomhusfog och måla. Fogen kan dock spricka (tec7 har hållit några år i alla fall) så man behöver hålla koll.

Jag föredrar urjackat och har tom gjort om några foder då snickare gjort utan då fogen spruckit men idag hade jag som sagt fogat och målat.

Edit: vikningen är jag tveksam till. Är flärpen man ser vikt eller klippt?
 
Redigerat:
D
Om man viker fliken bakom plåten så blir väl springan mellan plåt och foder större. Kanske snyggare, men knappast mer funktionellt? Det är väl i princip gjorts på samma sätt i referensen, även om man där gjort det med en snyggare och mer exakt vinkel.
 
Finndjävel skrev:
Är det inte snarare så att snickaren mätt fel vid den första bilden och beställt för långa plåtar? Att kapa ur på det viset så att ändträ istället blir utsatt förlänger knappast livslängden.
näe det ska göras sådär, men det har ju ett större värde om man har en lite djupare smyg. Då ska ju uppviket upp bakom smygens bräda.

Jag har gjort utan urkap på huset, helt enkelt för att jag inte visste bättre, men jag kan heller inte se att det har skapat några problem. På boden jag byggde i somras gjorde jag på korrekt vis med uppvik bakom smygbrädan och urtag i fodret. Det ser mer korrekt ut men är faktiskt rätt pillrigt, eller rättare sagt, omständigt när man som Slacker säger vill måla allt ändträ osv.

Vad gäller plåtviket så förstår jag inte ens hur man lyckas bocka så örat hamnar på insidan? Det verkar jobbigare än att göra som vanligt och sedan vika flärpen bakåt där den inte syns.
 
DIY_freak skrev:
Om man viker fliken bakom plåten så blir väl springan mellan plåt och foder större. Kanske snyggare, men knappast mer funktionellt? Det är väl i princip gjorts på samma sätt i referensen, även om man där gjort det med en snyggare och mer exakt vinkel.
Jag klipper den med vinkel och viker den bakåt, dvs så att den hamnar mot fönstret och inte mot gaveln. Det var i vart fall så pappa plåtis visade hur jag skulle göra för sisådär 15 år sedan och så jag gjort på alla bleck jag satt sedan dess.... Min kära bror som är certifierad plåtis gör på precis samma sätt men han gillar dock inte att jag fasar läppen i 45 grader för att slippa ett vasst hörn.
Enligt bild.
IMG_0843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
slacker skrev:
Jag klipper den med vinkel och viker den bakåt, dvs så att den hamnar mot fönstret och inte mot gaveln.
OK, då hänger jag med. Det ser både snyggt och bra ut. Trodde någon menade att flärpen skulle vikas framåt så den låg "bakom" gaveln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.