tycker nog ett kök med gamla stommar och gamla rör kan anses som nyrenoverat, men att sätta nya plattor på en gammal matta... nej då är det möjligen ytskiktsrenoverat, ska man då sälja så tycker jag att man ska upplysa om hur det ligger till.
 
A
Nja, i badrum tycker jag att nya ytskikt inte betyder nånting egentligen, eller tillpiffat som nån skrev tidigare är lagom beskrivning.
Tätskiktet är ju det som är viktigt så åldern på det är lika med när det är renoverat i min värld.

Att kök har fått nya luckor över gamla stammar kan jag tycka är renoverat, eller det stör inte mig om man säger att det är det.
Det skulle behövas ett annat ord för ytskiktsrenovering så man vet att det bara är uppsnyggat för syns skull. Nu går ju allt under "renovering".
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jon Hedelin som är plattsättare och var expert här tidigare sa alltid att ett badrums ålder bestäms av när tätskiktet gjordes.



Läs mer här [länk]
Ja, det är väl en utmärkt definition.
Då kan man väl knappast heller säga annat än att man måste sätta ett nytt tätskikt för att kunna hävda att badrummet är renoverat!?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Om det ska vara fackmannamässigt renoverat, ja.
 
Usel beskrivning av mäklaren.
Badrummet är för mig bara estetiskt renoverat/uppiffat.
Plastmatta som Tätskikt kan förväntas hålla i 20-40 år, än mindre om du belägger det med fästmassa ovanpå.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D
Jag anser att renovering inte kan tolkas på något specifikt sätt. Renovering kan (enligt t.ex. SAOL) betyda en genomgripande uppsnyggning. En renovering av ett badrum kan betyda att man river ut allt, nya stammer, nytt tätskikt och nya ytskikt, men det kan även betyda att man t.ex. har lagt klinker på befintlig plastmatta (vilket jag också tror var en godkänd metod för ett bra tag sedan). Om det står att källaren är renoverad så betyder inte det automatiskt att man grävt upp runt grunden, lagt platon och pordrän runt, lagt platon på golvet och ventilerade lister. Det kan betyda att man har rivit bort gammal möglig gips och putsat upp källarväggarna och målat.

Exakt vad som har gjorts vid en renovering skall man nog som köpare kontrollera om det inte står något vidare angivet. Jag anser inte att renovering förpliktigar att någon specifik åtgärd har gjorts, utan bara att en större åtgärd har gjorts vid tilfället.

Så, nu har jag sagt vad jag anser. Kommer inte skriva något mer i tråden, då jag vet att den här diskussionen inte kommer att leda någonstans.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Huset har 2015 satts ut till försäljning och i objektbeskrivningen står badrummet angivet som "nyrenoverat".

Är det ok?

Någon påstår att det är ok, eftersom det faktiskt skett en renovering. Kaklet är nytt. Badrummet är att anse som nyrenoverat.
SAOL säger att renovera betyder: Förnya; förbättra, upphjälpa, laga upp, snygga upp.

Så, ordet "nyrenoverat" är inte omöjligt att tolka som att så skett, även om jag tror att många inte skulle tolka det så. Dvs. tveksamt men inte direkt fel, och de flesta skulle nog anse det åtminstone vilseledande.

Däremot, när det står i ett prospekt tillkommer att det måste det vara underförstått att det var fackmannamässigt gjort, om inget annat framgår.

Vilket betyder att din knäckfråga är om det är och går att påvisa att det inte är fackmannamässigt gjort.
 
Allt arbete skall utföras fackmässigt.
För att uppnå fackmässighet fordras att materialet är från tiden för arbetets utförande samt att arbetet utförts enligt regler gällande vid tiden för arbetets avslut.
Utförandedatum blir då när arbetet har avslutats . Avslut är när arbetet har kontrollerats.
Renovering av badrum innebär nytt tätskikt enligt gällande regler.
Nyrenoverat är max 2 år gammalt enl. försäkringsbolagen.
 
J
Kan vi inte bestämma att alla ni som anser att det ska vara fackmässigt utfört i alla lägen fortsätter att förutsätta detta när ni köper hus, och naturligtvis bara renoverar fackmässigt själva och informerar fullständigt korrekt när ni ska sälja. Samtidigt lovar vi lite mer skeptiska att fortsätta vara detta när vi köper. På så sätt får vi skeptiska våra hus lite billigare medan ni får bidra lite till både säljare och statskassan. För mig är detta ok. Jag lovar också att vara lite extra ärlig när jag säljer i framtiden. Så, nu kanske ThomasX tangentbord får vila lite?
I annat fall så får jag önska lycka till i tråden.
 
Redigerat:
Förstår att vissa inte tycker att jag ska få ge uttryck för mina åsikter och peka på de regelverk som faktiskt finns.

SÅ det som är bra med denna tråd är ju att den tydligt visar med just andras ord än mina, att det, när det kommer till badrum, finns regelverk som man är så illa tvungen att följa när det gäller badrum.

De som är skeptiska till det kan så klart göra precis hur de vill, så länge de bara informerar att de faktiskt har gjort vad de har gjort. Att säga att ett badrum är nyrenoverat, eller att säga att det är från 1995, är bägge två lika illa, när det är ett badrum som var från 1995 men sedan har fuskrenoverats.
 
Måste och måste, vill man tätskikta sitt badrum med silvertejp får man göra det, man får även kalla det ett badrum.
 
Man får till och med ta upp ett hål i köksgolvet och ställa dit en toa som skjuter fast med maskinspik. På objektbeskrivningen kan man kalla det för ett nyrenoverat multimodernt badrumskökskombirum om man vill. Att försäkringsbolagen kräver fackmässigt utförande är inte samma som att lagen skulle kräva det.
 
thomasx skrev:
Förstår att vissa inte tycker att jag ska få ge uttryck för mina åsikter och peka på de regelverk som faktiskt finns.

SÅ det som är bra med denna tråd är ju att den tydligt visar med just andras ord än mina, att det, när det kommer till badrum, finns regelverk som man är så illa tvungen att följa när det gäller badrum.

De som är skeptiska till det kan så klart göra precis hur de vill, så länge de bara informerar att de faktiskt har gjort vad de har gjort. Att säga att ett badrum är nyrenoverat, eller att säga att det är från 1995, är bägge två lika illa, när det är ett badrum som var från 1995 men sedan har fuskrenoverats.
Ska man knorra till det lite så kan ett badrum vara byggt 1995 och då uppfylla tex PER reglerna. Sedan kan man 2015 mycket väl byta möbler, måla om och fräscha upp det för att då kalla badrummet renoverat. Detta helt enkelt då ordet renoverat eller helrenoverat ej är ett skyddat ord på något sätt.

Om man under en försäljning framhäver skriftligt och/eller muntligt att det är renoverat 2015 kan man eventuellt dock sätta sig i en sämre sits som säljare då man kan riskera att en köpare kan anses ha lägre krav för att upptäcka fel. Köparen kan alltså hävda att reglerna i JB 4:19 angående en sådan undersökning som varit påkallad enligt omständigheterna är lägre då omständigheterna är att säljaren utfäst en renovering ett visst årtal.

Däremot om säljaren i något skede ger tydlig motsägelse om att badrum inte byggts enligt norm, att det ej renoverats det året utan bara fräschats upp eller andra tveksamheter så kan omständigheterna tvärtom bedömas höja kraven för vilken undersökning som var påkallad.

Så definitionen Jon exempelvis och även försäkringsbolag mfl har för ett nytt badrum innebär inte att en köpare kan påtala säljaransvar ifall omständigheterna säger något annat.

Oavsett om badrummet de facto försäkringsmässigt må sakna ett värde eller ej så är den juridiska frågan en annan.
 
Lolle skrev:
Ska man knorra till det lite så kan ett badrum vara byggt 1995 och då uppfylla tex PER reglerna. Sedan kan man 2015 mycket väl byta möbler, måla om och fräscha upp det för att då kalla badrummet renoverat. Detta helt enkelt då ordet renoverat eller helrenoverat ej är ett skyddat ord på något sätt.
Nu har du av någon anledning valt att byta ut trådenstartens kakling mot målning...

Men menar du att man då inte måste följa materialtillverkarnas installationsanvisningar för att uppfylla reglerna (snarare än bara ordet) och att det helt plötsligt är ok att tillföra ett ytskikt ovanpå ett tätskikt, för vilket tätskiktet inte är avsett?

Vad gäller ordets tolkning, du tycker alltså att det är ok att 2006 kakla på en plastmatta från 1995 och i en objektbeskrivning kalla det nyrenoverat?
Inget byggfusk, tycker du?
 
thomasx skrev:
Nu har du av någon anledning valt att byta ut trådenstartens kakling mot målning...

Men menar du att man då inte måste följa materialtillverkarnas installationsanvisningar för att uppfylla reglerna (snarare än bara ordet) och att det helt plötsligt är ok att tillföra ett ytskikt ovanpå ett tätskikt, för vilket tätskiktet inte är avsett?

Vad gäller ordets tolkning, du tycker alltså att det är ok att 2006 kakla på en plastmatta från 1995 och i en objektbeskrivning kalla det nyrenoverat?
Inget byggfusk, tycker du?
Som sagt väldigt många gånger, så är det helt okej, att göra så. Bara man talar om att badrummet då är byggt 1995. Hela detta forum handlar om privatpersoner som RENOVERAR, allt möjligt i sina hus. Långt ifrån alla följer dagens byggkrav.

Vad förväntar du dig egentligen om du köper ett hus från 30-talet, som sägs vara renoverat. Förväntar du dig då verkligen 250 mm isolering i väggarna, eller motsvarande, bara för att dagens krav säger det? Försök att fatta att "renoverat" kan ha flera betydelser.

Lagar som styr branschregler, handlar inte om att polisen kommer och hämtar dig, om du gör annorlunda i ditt eget hus. Du får göra som du vill, om du inte medvetet utsätter någon för fara. Eller medvetet försöker vilseleda en eventuell köpare av ditt egenrenoverat hus. Vilket inte säljaren tycks ha gjort. Säljaren har ju talat om att badrummet är byggt 1995 och renoverat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.