Jag ska renovera min trappa. Jag kommer själv att måla vangstycken och sättsteg. Planstegen blir parkett och kommer från Formtrappan.

Formtrappan rekommenderar att jag använder en grundfärg som heter Zinsser B-I-N Advanced (produktblad: http://www.mpdiy.com/uploads/Infoblad mm/BINadvancedflyer1.pdf). Den ska fästa bra utan att jag slipar trappan först enligt dem. Är det någon som har erfarenhet av denna färg? Är den så bra som påstås vad gäller vidhäftning? Jag slipper ju gärna onödiga slipningsmoment, men vill naturligtvis att resultatet ska bli hållbart.
 
Jag målade min trappa vit med Alcros vattenburna snickerifärg, utan att grunda med någon annan produkt, nöjde mig med att tvätta ordentligt. Jag målade även planstegen. Det har hållit i nio år nu, det enda jag målat om är planstegen en gång. Så jag hade kört på utan slip, du har ju inte något direkt slitage mot dessa ytor.
 
Kul att höra att det håller utan överdrivet underarbete. Jag kommer nog att hoppa över slipning, men grundfärg tänker jag använda. Frågan är om jag ska köra på Zinsser B-I-N Advanced eller vanlig häftgrund?
 
Om din trappa är lackad behöver du väl inte ha egenskapen att den ska isolera kvistar? Som de beskriver färgen verkar den bra. Speciellt mycket pengar handlar det väl heller inte om, någon liter är väl det som går åt för grundningen. Om du ska färdigstryka i vit 0502 hade jag brutit även grundfärgen till den.
 
Fördelen med att använda BIN är att du kan vända dig till Formtrappan om du skulle få bekymmer. Vanligtvis är det ju nästan omöjligt att få tillverkare att rekommendera en specifik produkt, så man får anta att de har testat sig fram till bra resultat i detta fall.
 
Jag har bestämt mig för att använda BIN. Som påpekats behöver jag inte isoleringseffekten hos färgen. Det är vidhäftningen jag är ute efter. En liter bör räcka så det är en marginell kostnad egentligen.

Att Formtrappan rekommenderat färgen borde vara positivt. Förhoppningsvis har de erfarenhet och inte bara gjort en bra deal med sin limleverentör angående marknadsföring. Jag tror dock inte att en eventuell reklamation av min egen målning gentemot dem skulle leda någonstans.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.