Funderar på att bygga nytt hus i modern kubistisk stil, som ofta har platta tak.
Oerhört snyggt enligt mig, men hur praktiskt är det?

Hur funkar det med vattenavrinningen och hur blir det när snön lägger sig på vintern.


Länkar till några snygga hus med platta tak.
http://nordhuse.dk/funkishuse--box-huse/

Tacksam för alla tips och råd!
 
Mycket opraktiskt med platta tak, när det kommer snö som ställer till det. Platta tak är för hus runt Medelhavet!
 
Men om det är så otroligt opraktiskt så borde ju ingen bygga platt tak alls, eller?
 
Inga problem med snö, konstruktionen byggs för att klara alla väder i detta landet. Det är alltid ett litet fall åt olika håll så regn och smält snö ska rinna ner i stuprören. Enda nackdelen är att ett platt tak behöver byta "pappen" mer ofta än ett tex med tegel eller liknande.
 
Akta dig för invändig takavvattning bara. Det slutar alltid med elände. Personligen tycker jag att tak ska ha lutande tak och väl tilltagna utsprång, men då är jag också ingenjör och inte arkitekt, konstnär eller art director. För mig går funktion före form. Därför tycker jag att det är lite lustigt att funktionalismen är så ofunktionell.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Nä,så opraktisk är det inte alls.
Är det dimensionerat för ordentligt med snö är det inget problem.
Och så länge tätskiktet är rätt utfört håller det i 30-40 år innan det är dags att byta.
Det byggs otroligt mycket hus med låglutande tak. Visst förekommer det problem,men det gör det med lutande tak också om de monterats fel.
 
Menar du att låglutande tak har samma felfrekvens som höglutande? Har du en källa på det? Jag har bott i två hus med invändig takavvattning. När det blir snö, sedan modd, så leder det till isproppar i avvattningen och vattennivån stiger. Det har lett till läckage i båda de hus jag bott i. När det gäller takutsprången, så skyddar de fasaden och man behöver underhålla mer sällan.
 
Man behöver ju inte ha invändig takavvattning. Idag går det tveklöst att bygga ett väldigt bra hus med platt tak. De flesta flerbostadshus har platta tak och inga utsprång.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Nej, det är nog riktigt att det inte är de platta taken i sig som är problemet. Däremot tror jag att man får fler problem med invändig takavvattning, än med utvändig. Brist på takutsprång kräver att man som fasad väljer ett material som kräver mindre underhåll än, låt säga, trä.
 
Jo, absolut. Träfasad kräver ju alltid mer underhåll. Invändig takavvattning har jag själv inte heller mycket för.
 
Det känns lite som det mesta inom bygg går i vågor, det kommer ny kunskap och material som efter ett tag försvinner, en del stannar. Det här med platta tak var modernt på 70-talet och många hus byggdes som "lådor" efter några år kom problemen och det byggdes med gott fall igen. Nu känns det lite som att dagens arkitekter har glömt bort de husen och platta tak är "inne" igen. Min gissning är att det snart är borta med platta tak konstruktionen. :)

Jag har ett tak hemma som håller 7grader (utbyggnad från 70-talet) och det har varit problem med det i princip alltid. Nu har jag bandtäckt det i plåt men anser fortfarande det som en riskkonstruktion. Jag hade gärna höjt upp lutningen lite men konstruktionen tillåter det ej tyvärr.

Hade jag byggt nytt hade jag garanterat satsat på god taklutning!
 
Redigerat:
  • Gilla
haavard och 1 till
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Det känns lite som det mesta inom bygg går i vågor, det kommer ny kunskap och material som efter ett tag försvinner, en del stannar. Det här med platta tak var modernt på 70-talet och många hus byggdes som "lådor" efter några år kom problemen och det byggdes med gott fall igen. Nu känns det lite som att dagens arkitekter har glömt bort de husen och platta tak är "inne" igen. Min gissning är att det snart är borta med platta tak konstruktionen. :)

Jag har ett tak hemma som håller 7grader (utbyggnad från 70-talet) och det har varit problem med det i princip alltid. Nu har jag bandtäckt det i plåt men anser fortfarande det som en riskkonstruktion. Jag hade gärna höjt upp lutningen lite men konstruktionen tillåter det ej tyvärr.

Hade jag byggt nytt hade jag garanterat satsat på god taklutning!
Har man ett bjälklag som inte rör sig vid last så håller ju pappen bättre. Idag är även pappen av högre kvalite och har längre livslängd. Det finns även alternativ till papp såsom gummimembran av olika slag.

Det mesta som byggdes på 70-talet var ju inget vidare så det är kanske inte ett hållbart argument direkt.
 
Jag hade platt tak med inre takavrinning i Luleå. Där fanns 2 väsentliga problem:
Vid snösmältningen hördes det som om man bodde mitt i en fors.
Takskottning var vissa år nödvändigt och det kunde vara jobbigt.

Hur det blev med huset efter ett par år vet jag inte ... flyttade till mer bebodda trakter därefter ;)
 
KristinaRT
tänk gammal funkis i stället, t.ex.detta
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklutning, men ändå extremt mycket funkis....
 
mattiasp skrev:
Menar du att låglutande tak har samma felfrekvens som höglutande? Har du en källa på det? Jag har bott i två hus med invändig takavvattning. När det blir snö, sedan modd, så leder det till isproppar i avvattningen och vattennivån stiger. Det har lett till läckage i båda de hus jag bott i. När det gäller takutsprången, så skyddar de fasaden och man behöver underhålla mer sällan.
Jag har samma uppfattning. Vintertid så ränner många av mina bekanta omkring och arbetar med isproppar och läckage i folks platta tak.

På 60-70-talen var platta tak på modet. Beckade med tredubbel bitumenfilt. De började läcka allihop och på 80-90-talen blev de flesta ombyggda med rejäl lutning och utskiften. Nu har det kommit ut en ny generation ingenjörer som inte var med på den tiden. Vi fick lära oss på ingenjörsutbildningen att platta tak är riskfria såvida man beckar tredubbel bitumenfilt...... och så tror de dumskallarna på det. Argumentet att bitumenfilten (takpappen) har blivit bättre tror jag inte på. Jag skulle påstå att den moderna bättre kvaliteten kom redan kring 1960.
Platta tak skall man inte bygga norr om Alperna. Punkt. Det finns inga ursäkter och inga bortförklaringar och den kubistiska arkitekturen skall du glömma för den bygger på antagandet att det är sommar året runt....såvida du inte är någon typ av boende-sadomachokist som njuter av mögellukt och inomhustakdropp.

Här hemma har vi haft bandtäckt dubbelfalsad plåt på 6 graders lutning på garageflygeln. Vi skottade snön av det konstant för att inte vätan under smältande snö skulle rinna in genom falsarna. Ändå läckte taket varje vinter och gick inte att få tätt på något vis. Det slutade med att vi spikade nya takstolar med brantare lutning och rev det gamla taket och satte upp de nya takstolarna och byggde nytt tak. Då blev det tätt.
En granne har samma konstruktion och det läcker var varannan vinter. De täckte om med ny plåt och det läcker endå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.