Nytt virke växer för fort därav de glesa årsringarna. Hur som ett massivt golv tycker iallafall jag åldras med värdighet om man ger den lite kärlek då och då
 
harry73
Har det med nytt eller gammalt virke att göra eller var i landet det växer?
 
arneri68 skrev:
Gamla furugolv är hårdare än nya beroende på att kådan i trät stelnar efter några decennier. ...
Nja, skillnaden beror väl snarare på att man förr använde kärnveden till husbyggeri.
Splintveden fick gå till bränsle.
Och kärnveden är mer kådrik, mer motståndskraftig mot röta och hårdare än splintveden.
Nu är den mesta gammelskogen avverkad, så kärnvirket är helt enkelt slut.
Och det tar kanske 150 - 200 år att få fram i tillräckliga dimensioner.
 
Skulle du rek oss att köra hårdvaxoljan på vårt furugolv i gästhuset som skall hyras ut? Vi har obehandlat furugolv som vi önskar skall behålla sin naturliga lock fast med mer skydd, tex Osmo sidenmatt 3032.
 
Personligen tycker jag furu är för gult men vill ni ha det så blir det nog bra, vi använde 3062 matt, dock ändrar den karaktären lite på virket så vad man gör är att först olja med 3041 som har lite pigment i sig för att kompensera för detta, det är så vi gjort på tröskeln ovan iaf.
 
OK, gör 3041 virket lite mörkare?
 
Nej ljusare, yttest lite
 
Tack, vore intressant att testa. Tänkte först såpaskura 2ggr men är rädd för att det är för klent skydd.
 
Har bara bra saker att säga om Osmos hårdvaxolja. Lätt att arbeta med, verkar skydda otroligt bra (läs ovan om hammaren!). Är det något som är negativt, så är det väl att det blev en så hård och slät yta att det blev halkigt. Men det nöter väl till sig, tänker jag. Eller så hade jag på alldeles för mycket. Det var första gången jag provade Osmos hårdvaxolja.


För övrigt Anders, angående trisslotten, så tror jag att jag har förbrukat min tur för några år framöver. :p
 
:D Jag har också reflekterat över att det verkar halt, har ju inte gått runt med strumplästen än då jag har skor på mig när jag renoverar, kan tänka mig det blir duktigt halt då

Angående slitna furugolv, vårt absolut slitnaste ställe är denna tröskel i sovrummet, tycker ändå det ger lite karaktär
tröskel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut, har den suttit i ett antal år så ska det ju synas att den används. :) Är det originaltröskeln?
 
Ja, eller det kan man ju inte veta, men man får anta att det är original iallafall
 
Passar på med en fråga på temat golv om det är OK. Vi är snart i tagen att fixa golv till vårt blivande kök och har siktat in oss på massivträ, furu, borstad och hårdvaxoljat och vitpigmenterat. Tydligen ska det, pga det är borstat, vara tåligare då den mjuka veden redan är borta (om jag fattade beskrivningen som säljaren gav). Skur-grangolvet som ligger har för stora skador och frisen ligger fel för att kunna spara det. När man läser här om skräckexempel så blir man lite fundersam om man gör rätt val, men i ett kök, vad är de egentliga alternativen i ett sekelskifteshus? Vi har i princip uteslutit allt annat. Klinker går bort, plastmatta går bort, ekparkett kunde vara ett alternativ men är ju även det känsligt och passar stilmässigt inte in. Flytande golv har vi i flera rum och jag gillar det inte alls. Tillbaka på massivträgolv, och då känns igen hårdvaxoljat som bästa alternativet...
 
Linoleum eller trägolv, lackat är tåligast.
Finns produkter så man kan få tex ett ekgolv att se obehandlat ut men med en stark lack, kostar en slant men det kan det kanske vara värt
 
Fiskbensparkett i massiv ek då? Tidsenligt och väldigt tåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.