Vi fick en ny Nibe värmepump installerad för 9 månader sedan. Nu när det blir minusgrader går säkringen för fläkten upp till 10 ggr per dag. Firman som installerade den skickade en elektriker men han kunde inte hitta felet. Nu skulle de skicka en annan men det dröjer och dröjer. Vi börjar misstänka ovilja. Någon som har några goda råd? Både tekniska och juridiska.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för modell? Du skriver "fläkt" så man kan misstänka att det är en frånluftsVP. Nibe 750?
Spontant så gissar jag i så fall att det är för klent avsäkrat och/eller felaktig karakteristik på säkringarna till värmepumpen.

NIBEs egna support har varit fantastiskt bra de gånger jag behövt hjälp, testa att ringa dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jerkbait
  • Laddar…
Tack för svar. Pumpen är F2040 och inomhusmodulen är VVM 325. Jo, vi har funderat på att ringa dem men efter ditt råd ska vi definitivt göra det.
 
M
Det borde stå specat i manualen vad pumpen vill vara avsäkrad med, om dem inte har öppet nu under helgen.
 
8 kW modellen ska avsäkras med 16 Ampere, 12 och 16 kW modellerna med 25 Ampere.

Fungerar kondensvattenavrinningen som den ska?
 
Vad sitter det för säkringar?
 
Utan att veta så tycker jag det låter som om den elektrikern är sopig.

Det är en enfasmaskin och då drar den väldigt mycket på just den fasen. Vilket i sin tur gör så att säkringen går.
Det kan ju klart vara fel på sakerna med, men oftast är den enklaste förklaringen den rätta.

Hur har det gått? Man är ju nyfiken.
 
Efter lite tjat och skarpare tonläge har de kommit hit och dragit nya ledningar och säkring. Funkar finfint nu :)
Tack för alla råd.
 
Hur kollar jag kondensvattenavrinningen?
 
Jerkbait skrev:
Hur kollar jag kondensvattenavrinningen?
Bra det löste sig!

Det finns en grej som man installerar i utedelen som är en värmare. Detta borde ha gjorts vid installation(eller om det görs i fabriken nuförtiden?)

Men annars har du ju ett utlopp någonstans under maskinen där det ska komma kondensvatten.

Du menar att du ska leda det någonstans?

Man kan:
* Dra in det i avloppet(oftast inte godkänt)
* Stenkista
* Dagvatten
* Låta skiten ligga alias bygga Titanicsänkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.