Hej.

Har slitit flertalet dagar med att ta bort två limmade plastmattor på varandra på vår betongplatta. Började hacka lös mattorna med huggmejsel och kniv.
Problemet jag har är att under mattorna fanns en vit/grå papp som satt så in åt h*lvete. Har fått bort det mesta med hjälp av en mattstripper. Efter det har jag kört en ABS slip med har likt förbannat limrester och vad jag tror delar av pappen kvar.
Så till min fråga.
Hur viktigt är det att alla lim/papprester försvinner helt?
Ska lägga blå platon på betongen och parkett ovan.
Finns det risk för lukt från resterna?
Risk för farliga partiklar sprids i luften?
etc. etc..

Tacksam för hjälp.

Bifogar bild hur det såg ut när jag kört halvägs med mattstrippern och innan jag kört ABS slipningen. Nån kanske vet vad det är för papp??
20151212_143627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20151212_143609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
finns alltid risk med lukt. så gärna få bort allt
 
Tack för svar.
Läget just nu är som så att golvet är jämnt och det ser ut son rå betong men gnuggar man med fingret känns det sträft på vissa partier. Ingenting som ABS slipen fixar. Är det rester av lim eller något annat? Bifogar ny bild
20151220_125110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151220_125256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
du kan i princip få betong skinande beroende på vad för slip matrial du använder
 
Ok. Har du nå tips på vad jag mer kan ta till för maskin/verktyg och slip material ?
 
S
testa grövre än vad du har nu och hålla på längre
 
vad har du under maskinen nu?
 
Kan vara otäcka saker i pappen (om det är en papp som sitter som ett underskikt i plastmattan). Stormönstrade mattor, typ medaljonger från ca.1975 och tidigare. Behöver absolut inte vara så i ditt fall men jag bara nämner det.
 
Beroende på årtal mattan och lim är från kan det innehålla stora mängder asbest dessvärre... Nu har du redan slipat det så skadan är redan skedd i så fall. Har damm spridit sig vore det bra att kolla och våttorka för att få bort det.
Asbestfiber stannar kvar länge inomhus...
 
Huset byggdes -76.
Steg 3, en flex slip gjorde susen iaf så nu är allt borta.
Blir till att våttorka hela huset.....
 
Om det var asbest i det du slipade, så har du högre koncentration av luftburen asbest i huset under månader framöver, Det tar som sagt mycket lång tid innan fibrerna lägger sig stilla bundet i damm. Luftburna asbestfibrer sjunker 1 meter på ca 4 timmar i utrymme utan luftdrag. I utrymme med luftdrag, vilket man har i sitt hus, så virvlar de runt hela tiden och det tar evigheter innan de sjunker och fastnar på något.

Så av hälsoskäl, bör du nog också fundera på att köra en luftrenare i de rum som damm spridits till. Kan ju vara alla rum, beroende på hur din ventilation fungerar. Kolla om du kan hyra en industriell sug och kör en viss tid i varje aktuellt rum. (upp till ett dygn eller två i varje rum kanske).
 
Om det nu är asbest i materialet/limmet. Det kan du ju kolla först..
 
Det är bra att kolla om det finns asbest om du har någon bit eller damm kvar.
Kolla med kommunen om de erbjuder något prov eller har rabatt på prov.
Är det från -76 är det stor risk att det är asbest...
 
anders07 skrev:
Kolla med kommunen om de erbjuder något prov eller har rabatt på prov.
Visste inte att kommuner erbjuder det? Det var intressant
 
Nu behöver det ju inte vara asbest i pappen, alla mattor från den här tiden innehöll ju inte asbest. Går det inte att kolla är det bättre att ta det säkra före det osäkra, våttorka alla ytor etc, gör rent dammsugare och byt påse/filter om man använt denna innan vetskap. Ska man dammsuga asbest är det slutet system och hepa 13 som gäller. Man ska också komma ihåg att huvuddelen av folk som blev sjuka av asbest jobbade heltid med skiten, dock ska man vara försiktig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.