Hej,

Har en CTC 451B som inte går upp i rätt temperatur..

Kör vanligtvis med pellets men pga vissa anledningar kör vi på el denna vinter..

Problemet uppstod för nåpgra veckor sedan.

Pannan går inte upp i mer än 35-40 grader trots att jag har dragit på båda elpatronerna (6 & 4kw) på 75grader. Det spelar ingen större roll om det är -5 eller -20 grader ute.

Tror det är en slingvärmare i pannan för varmvattnet. När man spolar varmvatten i kran så kommer det varmt en kort stund och sedan blir det kallt igen.

Pannan är full med vatten. Radiatorerna är luftade. Cirkulationspumpen går.
Elmätaren till pannan (en sån gammal med snurrande skiva) snurrar när jag vrider på 6kw och lite snabbare när jagt vrider på 4kw så elpatronerna drar ju ström iaf.
Endast radiatorerna på en våning är igång.

Jag har en termostat i ett av rummen på bovåningen och när man vrider upp den från 0 så dunkar det till nere i källaren (som det alltid har gjort) när jag kommer upp i rumstemperaturen (18 grader just nu) så det låter som att den slår igång värmen iaf..

Lång text och hoppas att ni förstår vad jag menar.
Någon som har några erfarenheter om detta?

Tack för att Du läste!

CTC.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20160108_161144.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla tips uppskattas! 17 grader inomhus nu.
 
Kolla om den drar ström på alla faser.
Drar den rimligt med ström? Kolla tex förbrukningen under en kvart.
Kolla så du inte har en säkerhetsventil som släpper ut vatten. Gör den det så kan det bero på en läcka från kallvatten till värmevatten.

Det kan ju också vara så enkelt att 10kW inte räcker till att värma mer. Hur stor effekt har du på pelletsbrännaren?
 
Tack för svaret!

Mätte över säkringarna och där var det inga problem. Mätte sedan på matningen på elpatronen (bild 1) och där hade jag bara ström på 2 av 3 slingor.

Öppnade då skåpet till huvudströmbrytaren och där inne sitter en kontaktor för styrningen från termostaten uppe i bodelen och där hittade jag felet. En av kablarna som går mellan kontaktorn och elmätaren såg inte så bra ut :D (bild 2).

Elpatron.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontaktor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Felet är åtgärdat så nu ska det fungera som det ska!


Som svar på frågorna:
10kW ska räcka gott och väl då pannan är dimensionerad för hela huset och endast halva huset är uppvärmt.
Pelletsbrännaren är på 18kW på max brännareffekt, det är dock aldrig kört på full effekt på den :)

Tack för hjälpen vilpi (y)

Tingis
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.