Hej, har läst de flesta trådarna om att ändra telejack till ethernet, men undrar en sak:

Vilken hastighet blir om man använder befintliga telesladdar (rj11 tror jag de heter) och bara kopplar om trådarna så de blir till nätverksuttag? Vill helst framtidssäkra fiberanslutna-huset och ha 1gb/s och inte endast 100mbit.

(Det verkar nämligen som att tele-sladdarna verkar vara spikade i minna rör så kan inte byta ut eller dra bort dem enkelt. ).

Tack för hjälpen på förhand
 
tack!
 
C
Nu är ju inte antalet trådar den enda egenskapen som viktig i sammanhanget.
Skulle förvisso inte förvåna mig om det skulle funka hyfsat bra att köra ethernet i en vanlig telefonkabel, men den är definitivt inte avsedd eller lämplig för det ändamålet.
 
H
För att köra 1Gb behövs 4par.

På telekabel (EKKX) kan du köra 10Mbit på om du har tur.

Dra nytt Cat5e eller Cat6 nät skulle jag rekommendera, trådlöst fungerar fint också
 
Mjo, har provat en del olika trådlösa alternativ, wifi-dongel till PCn, ethernet över el-uttag. Varit ostabil hastighet, även om jag har mycket bra hårdvara, router osv.

Sladd är rätt väg att gå, huset är från 2010 dock och det är såklart inte aktuellt att riva upp alla väggar ;) Eventuellt att sladdarna går längst lister i huset, men det kommer inte bli särskilt snyggt det heller. Ska försöka lite mer med att inventera var de olika telejacken går någonstans och om man inte med extra våld kan ta sig igenom de partier i väggen där det verkar vara stop. Ibland är det efter 5 meter, ibland efter 15...
 
H
Är det 1-planshus kanske dra kablarna på vinden.

Istället för wfi-dongel kan du prova med en AccesPoint som kör DD-WRT (eller likande) som körs som klient och ansluta den till datorn
 
tack för tipsen :)

Är en 2-plansvilla med en trappa som är också lite komplicerad för att dra snygga lister för ethernetsladd.
 
C
bt86bt skrev:
Ibland är det efter 5 meter, ibland efter 15...
Kan ju vara t.ex. en dold dosa eller helt enkelt en böj på röret. En vanlig dragfjäder tappar rätt mycket kraft på långa avstånd och det kan vara riktigt knepigt att komma förbi en böj efter en bit.
 
Som andra säger så är telekabel typiskt inte bättre än Cat3. Och på cat3 så kan man inte köra snabbare än 10Mbps.

Just 10Mbps twisted pair ethernet är förvånansvärt robust. På den gamla goda tiden så körde jag t ex lång tid 25m på en gammal seriekabel (utan någon partvinning öht) som jag klämt kontakter på. Fungerade alldeles utmärkt, utan några fel på nätverkslagernivå.

100Mbps TP FE är däremot betydligt känsligare, och cat5 har bla tio gånger så hög twistrate, och olika twistrate på de olika paren, för att det skulle bli möjligt. Jag kommer ihåg den stora debatten på 80-talet om det ens skulle vara möjligt att köra 100Mbps över twisted pair. Och med det så menade man just de stora telefonisintallationer i kontorslokaler som man ville använda för datornätverk. Svaret blev "nej", det går egentligen inte. (Nåja, idag hade det antagligen gått, men det är ingen som vill optimera för det driftfallet längre).
 
tommib
Du kan ju alltid prova, det är bara att skarva på en nätverkskabel på din telesladd. Du måste dock tänka på att telesladdar ofta är kopplade helt annorlunda jämfört med ett nätverk så du kan inte förvänta dig att det ska fungera utan att du kopplar om allt.

Telekabel är i bästa fall Cat3 (installerades bl.a. för ISDN en gång i tiden) men troligtvis är det EKKX. Som sagt, man kan testa, men räkna inte med att det funkar bra.

Skilj också på kontaktdon, kablar och signaler. Vanliga telekontakter heter mycket riktigt RJ11, men kabeln kan vara något annat (se ovan).
 
C
tommib skrev:
Du kan ju alltid prova, det är bara att skarva på en nätverkskabel på din telesladd.
Frågan är om det ens är nåt att hålla på och grotta med annat än som ett roligt experiment. Resultatet kommer att bli väldigt oförutsägbart och om TS förväntningar ligger på gigabit-nivå så...
 
tommib
Aha.... läste lite slarvigt i första posten.

Nej, det är ett roligt experiment, inte något annat. Det finns ju Ethernet-över-taggtråd.....

I ett hus från 2010 är det dock inte helt omöjligt att det är draget Cat5e till alla uttag och att det sitter en patchpanel någonstans. Nätverksuttag kom med i Svensk Standard tidigare än så.

TS, kan du inte ta lite bilder på uttagen och även gärna öppna något, så får vi se hur det ser ut? Har du tur går det att jobba med det. Annars är det tråda om som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.