Jag har länge funderat på vad jag kan hitta på med den delen av gavelväggen som blir "över" i köket. Så kom jag på det - en stor växtvägg hade ju passat utmärkt!

Fungerar på ett alternativt sätt att bygga på, nämligen med avloppsrör. Tänker mig 70 eller 110 mm rör, som man delar på mitten. I ändarna bygger man ihop de olika "våningarna" med T-kopplingar.

Bevattningen löser jag med en droppslang "nedgrävd" i jorden i rörhalvan och en bevattningsdator som står av/på bevattningen.

Galet eller genialt?
 
Jag har inte en susning om ifall själva konstruktionen skulle funka. Med tanke på placeringen i köket kan jag dock tänka mig att det kan bli en del kryddväxter där? I så fall skulle jag ta hänsyn till det vid materialvalet, vet inte vad det är för plast i avloppsrör och hur väl den lirar med att odla ätbara saker?

Hoppas att någon annan kan svara på det du egentligen frågade efter :)
 
Om jag inte är ute och cyklar så är avloppsrör gjorde i pvc vilket inte borde vara något problem.
Vilken idé, tror jag ska sno den och bygga något liknande. Kör på!
 
Jag skulle inte vilja odla i pc, det innehåller bland annat ftalater. Men det kan ju gå att sätta ner någon kruka eller liknande så att man får en barriär emellan så att säga.
 
Avloppsrör är numer gjorda i PP. Inga mjukgörare med DEHP eller DOP (diethylhexylphtalate och dioktylphtalate)
 
Redigerat:
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Finns väldigt mycket häftigt man kan göra med rör!
images(3).jpeg

images(4).jpeg

images(5).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rören fungerar nog bra och pumpen ska inte vara något problem - utmaningen är nog som alltid med odling inomhus belysningen. Växtväggar som man hittar i kontor och liknande brukar fyllas av skuggtåliga tropiska växter för att klara läget. Och då har de ändå rejäl belysning med metallhalogenlampor (numera kanske LED?).
 
Inser att det får bli ett projekt en liten bit in i framtiden, men siktar nog på en mer "traditionell" lösning. Rören kanske hamnar utomhus dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.