Jag har plan på att bygga bastu på altanen. Tänker bygga upp golvet något, lägga någon isolering och ev. lägga matta med trall på. Hur ska jag göra med väggen mot husets yttervägg? Det är målad träpanel på huset.
 
  • Altan söder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastuskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastun ska vara uppe till höger , vid väggen bortom fönstret och det runda fönstret ska vara kvar in i bastun
 
Bastuskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skissen har ändrat lite på sig...
 
Personligen skulle jag inte gjort det utan istället titta om jag kunnat bygga fristående bastu från huset. Jag tror bastu där kommer se lite lustigt ut och med fönster in i huset. Jag är ren amatör och har ingen erfarenhet av bastubyggande, så jag skulle fråga något proffs innan, jag skulle vara rädd för fukt mot fasaden.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Man får tycka som man vill. De saker jag inte vet tar jag reda på och stora bitar som takanslut och uppregling kommer jag ta hjälp med. El och plåtslagning, m.m. Det råder mycket olika meningar ifall bastun är ett fuktigt rum eller ett torrt rum. Det är väl temperaturskillnaden som kan ställa till det, med fukt, för både fasad och elektronik. I anslutning till befintlig fasad ska det vara fuktspärr och luftspalt om jag förstått det hela rätt.
Och ev. får man ha en cupévärmare på så att temperaturen inte går under nollan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.